Varför är folk så otrevliga här?

Sv: Varför är folk så otrevliga här?

Jag tänker att det nog är hälsosamt att ta det som skrivs på ett stort internetforum med en klackspark. Om man IRL skulle befinna sig i ett stort rum med 13 000 andra människor som pratar i munnen på varandra (och du på något magiskt vis hade kunnat lyssna på var och en) skulle man nog inte ha ork att ta allting som sägs på gruvligt allvar. Och det skulle garanterat uppstå missförstånd och folk skulle bli ledsna, arga och somliga troligen ta till nävarna. Så jämförelsevis är det ju skönt att interaktionen här är begränsad till text. :p

Ja, det där har jag råkat ut för. Använde sökfunktionen, hittade en tråd som stämde överens med mitt ämne. Postar i den för att slippa skapa ny tråd då det ändå är samma ämne och får då det där klassiska "men tråden är från..."

Finns tyvärr vissa personer, som jag försökt ge chanser här men de hjälper inte och då lägger jag dem på min "ignorera" lista, men de finns fortfarande kvar.

Kan få snäsiga svar när jag bara undrar och vill väl, det får en att tappa suget att be om hjälp i första hand.. :/

Fast tydligen kan text skada något enormt även om man inte menar det. Lärt mig detta av erfarenhet tyvärr. :(

Ja absolut! Det är ju inte heller riktigt som trollet sade till uppdrag granskning (eller om det var kalla fakta) "det är ju bara text på internet".

Jag förstår vad du menar.
Likaså betyder ett uppträdande från en person inte nödvändigtvis detsamma som för en annan person.
Och kanske är det jag som ska ändra mig.
Kanske ska jag sluta haka upp mig på folk som inte uppträder som jag förväntar mig.
Men jag kan ändå inte låta bli att bli ledsen eller frustrerad när människor inte bemöter andra med respekt.
Ja, vad som är enligt mig respekt

Huvudet på spiken. Det är väl tur att vi alla är olika och trist för dig att alla inte följer dina normer.. men thats life. Håller med Trani, skulle man diskutera fritt/tjuvlyssna på x antal tusen människor även irl skulle man säkert bli lite tilltufsad om man tog allt personligt.

Min fasta övertygelse är att man får ha lite skinn på näsan för att trivas på nätet, och fatta att allt inte är personligt och handlar om en själv. Det må vara trist eller hårt, men så är det. Jag tror man mår betydligt bättre av att tänka att "hen menar nog inte så illa som det låter" än att känna "uhuhu alla r så dumma mot stackars mig". Och visst kunde man önska att en del hade mer hyfs, men så är det ju överallt. Jag som arbetat på krogen i tio år och nu är inom vården träffar då på alla sorters människor och alla är inte särskilt trevliga.

Tillägg: Jag fattar nog fortfarande inte poängen med att skriva en tråd om hur illa man trivs på ett forum. Passar det inte är det väl bara att klicka vidare till ett annat om det nu finns så mkt trevligare ställen? Eller vill man få alla att skämmas med lite svepande beskrivningar som "folk"?

Fast jag tycker att det är nyttigt att sånt här får ventileras. Så får man lufta lite åsikter, upptäcka att man inte är ensam, men kanske också upptäcka att det inte var så hemskt som man trodde :).

Tillägg: Jag fattar nog fortfarande inte poängen med att skriva en tråd om hur illa man trivs på ett forum. Passar det inte är det väl bara att klicka vidare till ett annat om det nu finns så mkt trevligare ställen? Eller vill man få alla att skämmas med lite svepande beskrivningar som "folk"?
Nej man ville göra en
more-drama-plz-smiley-emoticon.png
tråd men den blev inte så kul som man trodde :(

Varför ska bara den ena sidan anpassa sig och inte båda sidorna (de som inte trivs vs de som trivs)?
Så om vi skulle ta den principen till verkligheten: så när vi inte gillar vår regering, ska vi då flytta utomlands istället för att försöka ändra på det så alla blir nöjda? (ett exempel) :confused:

Varje gång man tar illa upp så kan det vara intressant att reflektera över varför man tar illa upp. Vad är det du tar illa upp över?

Jag tar aldrig illa upp över plumpa och ogenomtänkta påhopp. Däremot kan jag ta illa upp när någon jag vill diskutera med och som jag normalt respekterar tar fram storsläggan och inte svarar på mina argument. Det tycker jag är ganska respektlöst. Men varför är det viktigt för mig att vinna diskussioner på nätet? Vad är målet med att jag hänger här? Detta brukar jag roa mig med att reflektera när jag tar illa upp (händer sällan, kan tilläggas). Detta är ett diskussionsforum, inte en klubb för inbördes beundran. Jag tycker själv att det är viktigt att inte vara för lojal med vissa användare utan i så fall lojal med den uppfattning jag har. Och bara för att folk ställer frågor så har de inte rätt att ställa krav på de svar de får. Är de missuppfattade så får de väl förklara sig.

Eller vill man få alla att skämmas med lite svepande beskrivningar som "folk"?

Jag kunde inte bry mig mindre :)

Är man så känslig att man tar så illa vid sig att man inte mår bra av att skriva och få svar på ett forum, så kanske man kan göra det till en läxa att lära sig att hålla mer distans till sina känslor?

Jag kunde inte bry mig mindre :)

Är man så känslig att man tar så illa vid sig att man inte mår bra av att skriva och få svar på ett forum, så kanske man kan göra det till en läxa att lära sig att hålla mer distans till sina känslor?

håller med.........

Ja, det där har jag råkat ut för. Använde sökfunktionen, hittade en tråd som stämde överens med mitt ämne. Postar i den för att slippa skapa ny tråd då det ändå är samma ämne och får då det där klassiska "men tråden är från..."

Finns tyvärr vissa personer, som jag försökt ge chanser här men de hjälper inte och då lägger jag dem på min "ignorera" lista, men de finns fortfarande kvar.

Kan få snäsiga svar när jag bara undrar och vill väl, det får en att tappa suget att be om hjälp i första hand.. :/

Fast jag tycker att det är nyttigt att sånt här får ventileras. Så får man lufta lite åsikter, upptäcka att man inte är ensam, men kanske också upptäcka att det inte var så hemskt som man trodde :).

Men seriöst?? Hur ömhudad får man vara för att uppleva senior som elakt?

Ge gärna exempel på elakheterna - jag förstår inte. Ändå är jag rätt känslig.
Fast det kanske är jag som är den okänsligt elaka??

Detta är ett diskussionsforum, inte en klubb för inbördes beundran. Jag tycker själv att det är viktigt att inte vara för lojal med vissa användare utan i så fall lojal med den uppfattning jag har. Och bara för att folk ställer frågor så har de inte rätt att ställa krav på de svar de får. Är de missuppfattade så får de väl förklara sig.

:bow::bow::bow:

Dobbis som både använder slägga och ibland nedlåter sig till att leka i sandlådan :o

Jag tycker själv att det är viktigt att inte vara för lojal med vissa användare [...]
Beter sig någon ens så? Jag har aldrig noterat att det skulle vara så, det låter ju som den där berömda bukemaffian.

För mig är det självklart att man skriver det man tycker och tittar mer på själva texten i inlägget än på nicket som postat det. Jag uppfattar internetforum som så individuellt inriktat (var och en talar för sig via de individuella nicken) så det låter en smula patetiskt att någon skulle ha ett kompisgäng som denne är lojal i sina åsikter mot. Så gör man ju inte ens IRL!

Men seriöst?? Hur ömhudad får man vara för att uppleva senior som elakt?

Ge gärna exempel på elakheterna - jag förstår inte. Ändå är jag rätt känslig.
Fast det kanske är jag som är den okänsligt elaka??

Nu ska jag vara rakt på sak med risk för att själv uppfattas som otrevlig ;) Jag får säga att jag tycker detta och övriga inlägg från andra i samma stil är lite nedlåtande, reagerar man på otrevligheter är man för ömhudad = en mes som inte passar in. Varför inte respektera att vi är ganska många som tycker det blir otrevligt här både nu och då? Ämnet kommer trots allt upp med jämna mellanrum.
Attityden hos flera i den här tråden (nu tänker jag inte främst på dig tanten) är att är man för mesig och tycker folk är otrevliga får man skylla sig själv och kan lika gärna dra om man inte gillar läget, istället för att vara lite ödmjuk och fundera över varför. Vet flertalet användare som jag aldrig sett något otrevligt från, medan vissa utmärker sig åt det andra hållet.
Bara för att man reagerar över att det finns folk är otrevliga betyder inte att man anser att alla är det eller att alla trådar urartar. Men många gör det, särskilt i perioder där många är stressade eller verkar ganska nere. Då bits det först och frågas inte utan idiotförklarad rakt av. Därför är jag väldig periodare här, för jo, jag tycker det finns forum där det inte är så, men där känner folk ofta varandra irl alternativt måste använda sina egna namn.

Kanske är jag just alldeles för okänslig?

Jag hittar ju inte de där otrevligheterna som det klagas på. Jag begriper alltså inte vad det är som diskuteras.

Trådrubriken är ju: Varför är folk så otrevliga här?
Jag har läst konstigheter på tex hund, men här på senior?

:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka