Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är svårt att prata om barnfetma, man trampar ju på föräldrarnas ömma tår då. Men jag vet ju att övervikten kommer smygande, en dag bara sitter den där och DÅ kommer det jobbiga att gå ner i vikt för barnet. Därför tycker jag att just prata med föräldrarna om vikten vore något som gjordes ännu tidigare, att man gjorde föräldrarna uppmärksamma på hur svårt det är att ta tag i problemet när det är ett problem som satt sig på magen. Typ.Ja precis, de negativa attityderna leder till mer ångest = ännu svårare att skapa ett positivt beteende.
Men jag tänker också på något som vi inte riktigt vågat röra i tråden ännu (vad jag sett), nämligen barnfetma. Där barnens matintag är föräldrarnas ansvar, och där det ändå går snett. Jag tror inte att antalet barn med ämnesomsättningssjukdomar har ökat i samma takt som barn med barnfetma. Utan det är verkligen kostens/livsstilens fel, trots att de flesta föräldrar egentligen vet vad som är nyttigt/onyttigt och att barn behöver röra sig.
Varför ökar barnfetman? Och hur löser vi det?
Jag satt igår och funderade över hur det skulle vara om vi ransonerade alla animaliska produkter och socker. Om all soja som produceras gick till att göra sojamjölk och tofu istället för att mata kor. Kan man bli överviktig som vegan?
Ja, jag tror du har en poäng i att föräldrar inte vågtar sätta gränser. Därtill har de kanske inte riktigt den tiden att se till att barnen gör något "vettigt" utan de håller på med mat, jobbar och är trötta. Jag tror det är en kombination av flera saker.Ja vi sprang också runt ute och lekte som barn, att vara inne var tråkigare eftersom vi inte fick springa runt inomhus, så det gjorde vi bara om det var dåligt väder typ.
Jag funderar väldigt mycket på hur jag ska undvika stillasittande-fällan med mitt framtida barn... Det gäller kanske att vara hård på att begränsa TV/dator-tillgång? Och det kanske är det svåra? Att föräldrar inte vågar sätta gränser längre?
Självklart! Varken coca cola, pommes frites eller lättsaltade chips innehåller animalier. Allting från växtriket är inte lågkalori. Vegetabilisk olja, nötter, pasta...Kan man bli överviktig som vegan?
Självklart! Varken coca cola, pommes frites eller lättsaltade chips innehåller animalier. Allting från växtriket är inte lågkalori. Vegetabilisk olja, nötter, pasta...
Nej jag tror verkligen inte att alla skulle bli smala av att äta veganskt. Det är snarare en tråkig föreställning att alla veganer är smala (läs: utmärglade, glåmiga och bleka).Ja såklart.
Jag tänkte bara på att de veganer jag känner tillhör mera pinn-kategorin. Men det har kanske mer att göra med att valet att vara vegan ofta leder till en annan livsstil än sitta-stilla-käka-pommes. Sååå... om alla skulle tvingas bli veganer, skulle enda skillnaden bli att folk åt friterade grönsaks-bollar och pommes istället för chicken nuggets? Och inget skulle förändras (utom miljöpåverkan)? Deppigt.
Du kan släcka lampan
Jacob Gudiol som driver den sajten är oerhört noggrann och kunnig och han har granskat och slagit hål på de flesta av LCHF-arnas myter. Han är bra.
Han är skitbra! Och det tror jag den andra killen där också är, Niklas nånting.Aha, det är ett namn jag inte kände till faktiskt. Men när jag väl kom in på sidan så hann jag skumma att det var en redogörelse av en vetenskaplig artikel (som jag i och för sig inte läst själv). Det är ju bra mycket bättre än vad man brukar se på de flesta sajter om träning![]()
Han är skitbra! Och det tror jag den andra killen där också är, Niklas nånting.
Jag har inte läst där på länge men Jacob är mycket bra på att läsa studier kritiskt. Vilket han gjort inte minst med allt som LCHF-arna svängde sig med när den vågen peakade. Han är så bra att han är svår![]()
Där jag bor så känns det som att övervikt blir mer vanligt långt mycket tidigare i åldern än de "drabbade" i vår generation. Har övervikt blivit vanligare? Har inga belägg för det med källa utan alltså bara en reflektering kring där vi bor. Jag försöker verkligen att inte relatera personer till deras vikt eller utseende, men visst , man lyckas ju knappast alltid. Det känns som ett nästan outtömligt och omöjligt projekt med alla ideal kring oss idag, som bara ökar hela tiden
Bedöma och döma är två helt skilda saker man ägnar sig givetvis åt båda. Medan bedöma är att skapa sin en uppfattning av något, när man dömer någon så har man sin uppfattning redan klar (ofta helt utan att ha någon insikt i situationen eller personen).
Han är skitbra! Och det tror jag den andra killen där också är, Niklas nånting.
Jag har inte läst där på länge men Jacob är mycket bra på att läsa studier kritiskt. Vilket han gjort inte minst med allt som LCHF-arna svängde sig med när den vågen peakade. Han är så bra att han är svår![]()
Så talande att diskussionen som börjar med "tjocka människors sociala utsatthet" övergår till att handla om bantning.
Det berättar tydligt hur vi helst formulerar problemet! Det är feta människor och deras fetma som är problemet, och inget annat.
Tänk om tråden istället hade övergått till en tipstråd om strategier för att bemöta otrevligt bemötande, eller åtminstone var en finner snygga kläder i större storlekar eller liknande... Men nä, för det är tydligen inte där problemet ligger.
[Njutningen i att på s. 18 komma in och dissa hela diskussionen.]
Man kan småäta hur mycket man behagar om antalet kalorier håller sig inom det antal man vill. Om man dock endast räknar med sin mat som planerat dagsintag så blir ju småätandet extrakalorier som efter ett tag påverkar vikten.
Vad braÄr så himla intresserad av sådant här, men håller med @lil-sis om att det kanske är olämpligt att diskutera just i den här tråden.
Vill bara tillägga att kalorier är energi och kan därmed inte vara av olika typ. Däremot så innehåller olika näringsämnen olika mycket energi. Kolhydrater och proteiner innehåller 4 kcal/gram medan fett innehåller 9 kcal/gram.
Ja men ÄNTLIGEN får ju alla överviktiga i tråden LÄRA SIG hur man går ner i vikt (eftersom de inte hade en aning). Problem solved.
![]()