Varför beter hon sig så?

Ellyne

Trådstartare
Jag har lite problem med en hund jag har hemma. Hon kommer från Spanien och har varit här en och en halv vecka. Hon fungerar mkt bra med min andra hund ute på promenad och på tomten, både lös och kopplad. Hon är mkt bra på hundspråk eftersom hon är född på gatan och vill hemskt gärna leka, hon är väldigt social och lekfull och trevlig mot alla hundar hon möter. Lite osäker i början men efter några sekunder är hon redo att leka.

Men... när vi är inomhus, ofta på trånga utrymmen och jag kommer nära henne och den andra hunden börjar hon morra åt andra hunden... Och det har eskalerat snabbt från morrningar till utfall. :crazy: Men det är bara på trånga utrymmen, när jag är nära eller när någon ger henne/andra hunden uppmärksamhet.

Vill ha hjälp att förstå varför hon gör detta. Och hur man ska agera.
Hittils har jag tagit tag i halsbandet och separerat hundarna i olika rum. När hon gjorde utfall/gick till attack blev jag tvungen att ta tag i nackskinnet och dra henne därifrån. Förmodligen beter hon sig såhär av osäkerhet och vill vakta mig/hemmet mot andra hunden. I ett fall kände jag spänningen öka mellan dem och för att inte stärka henne av min närhet, gick jag därifrån och kallade på henne. Men i det läget funkade det inte, då gjorde hon utfall ändå...

I övrigt en otroligt trevlig hund, lekfull, social och jättemysig. Visar inte mkt osäkerhet annars. Därför blir jag så fundersam när hon i enbart dessa lägen blir "aggressiv"??
:cry:

Sv: Varför beter hon sig så?

Hon blir förmodligen trängd och osäker i inomhusmiljö, eftersom hon inte är van att bo så och det har föga med att vakta dig/lägenheten att göra.

Okej. Ja, för övrigt verkar hon ha ganska lite vakt i sig. Men det konstiga är att hon varit ensam med hunden i samma rum utan problem. Nästan en timme, helt lugnt, sen kommer jag in och då gör hon utfall....

Fast det är väl inte så konstigt om hon känner sig mer trängd när både du och din hund är i rummet, än om bara din hund är där?

Ta det lugnt med henne bara. Det är en jobbig omställning att gå från att ha bott relativt fritt utomhus, utsättas för en otäck flygresa, och plötsligt hamna i en helt ny livssituation med helt nya regler och ny omgivning. Jag gissar att det är en överslagshandling när hon inte kan hantera stressen, hon reagerar på impuls och försöker skapa mer utrymme genom att jaga bort en individ (och hon vågar gissningsvis inte jaga bort dig).

Det betyder inte att hon får bitas och hota förståss, men försök att hindra att situationen uppkommer snarare än att bli arg på henne. Hon kommer att lugna ned sig. Men räkna med att det tar något halvår/år innan hon har slappnat av helt och bott in sig.

Tack för ditt svar. Man glömemr lätt bort att det är en väldigt stor omställning för henne, även om hon faktiskt bott i ett hem tidigare i sitt liv. Du har rätt i att hon inte vågar jaga bort mig.
Jag blir inte arg när hon gör såhär. Jag blir mest frustrerad och ledsen att hon förmodligen känner sig så pass otrygg. I nuläget får hundarna bara vistas tillsammans utomhus på stora ytor eller på promenaderna och om hon morrar inomhus tar jag bara ifrån henne med ett bestämt tag, jag har inte direkt bestraffat henne, det har känts fel eftersom det förmodligen grundar sig i osäkerhet.

Du vet ju inte vad hon varit med om innan. Kanske har det hänt nånting i en liknande miljö tillsammans med en annan hund i Spanien. Hon kanske blev illa biten eller bortjagad. Nånting är det som gör att hon känner att hon måste "hävda sig" under trängre situationer. Det som varit förvånande för mig är att hon aldrig annars visa aggresivitet utan när den andra hunden är glad och vill ha uppmärksamhet av oss människor. Det kan ju vara så enkelt oxå att hon inte vill dela med sig av "sina" människor, utan vill ha ensam rätt sas till dem.

Det är alltid svårare med en adoptivhund än en liten valp, lättare att forma valpen till det man ska ha den till än den äldre hunden. Hon passar nog bäst som ensamhund iaf. till en början, med en familj eller en några personer som verkligen har tiden att ge henne psykisk och fysisk stimulans. Tror aldrig att man vågar ha henne lös i naturen så tyvärr är det kanske svårt att ha med henne till stallet, om hon inte ska vara kopplad vill säga.

Tror att du kommer på nåt bra för er alla.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 143
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 431
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 999
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 680
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur