Varför dolt nummer när man ringer på annons?

Sv: Varför dolt nummer när man ringer på annons?

Det är mest "hemlig" i kombination med att man inte presenterar sig/är mindre trevlig etc som jag jag reagerar på.

Det har ju blivit mycket vanligare nu än tidigare (då det inte fanns samma möjligheter som idag).

Att ha skyddade personuppgifter har man ju för att man behöver, men det är inte sådana människor jag menar.

men det är inte alla som vet att man ibland MÅSTE vara lite hemlig (även om det är ett hån att kalla detta för hemlig när man som regel kan få både namn, adress, personnummer och inkomstuppgifter mm på ett fem minuter långt samtal till folkbokföringen utan att ens få frågan vad man ska ha informationen för, men det är ett annat kapitel.)

Ja, det är ett annat kapitel. Det kallas Tryckfrihetsförordningen och är en av Sveriges grundlagar. Litet klipp:

2 kap. Om allmänna handlingars offentlighet
1 § Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar. Lag (1976:954).

2 § Rätten att taga del av allmänna handlingar får begränsas endast om det är påkallat med hänsyn till

1. rikets säkerhet eller dess förhållande till annan stat eller mellanfolklig organisation,
2. rikets centrala finanspolitik, penningpolitik eller valutapolitik,
3. myndighets verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn,
4. intresset att förebygga eller beivra brott,
5. det allmännas ekonomiska intresse,
6. skyddet för enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden,
7. intresset att bevara djur- eller växtart.

Begränsning av rätten att taga del av allmänna handlingar skall angivas noga i bestämmelse i en särskild lag eller, om så i visst fall befinnes lämpligare, i annan lag vartill den särskilda lagen hänvisar. Efter bemyndigande i sådan bestämmelse får dock regeringen genom förordning meddela närmare föreskrifter om bestämmelsens tillämplighet.

Utan hinder av andra stycket får i bestämmelse som där avses riksdagen eller regeringen tilläggas befogenhet att efter omständigheterna medgiva att viss handling lämnas ut. Lag (1976:954).

Fast alla som har skyddat nummer är inte skumma. Jag har skyddat nummer (av en anledning som jag inte vill skriva ut här), och jag ser inte mig själv som oseriös på något sätt. Tråkigt om jag skulle missa en häst pga av det, men än så länge har alla jag har ringt svarat..

Och till Ts. När det gäller att inte presentera sig, tycker jag inte det finns någon ursäkt som helst. Klart man ska presentera sig!! Vill man veta om hästen är kvar kan man ju säga -Hej, mitt namn XX, jag undrar om hästen du har på annons är kvar? Tyvärr är det mycket konstigt folk som ringer på annonser vad man än ska sälja...

Att man inte presenterar sig ordentligt är ju obegripligt men jag har lite svårt att förstå skepsisen mot dolda nummer om jag ska vara ärlig. Hade tidigare enbart dolt nummer på jobbet, likaså hemma och på mobilen har jag ett ej sökbart nummer som dock kommer upp när jag ringer någon. Goda skäl till allt detta utan att för den del vara direkt förföljd.

Jag svarar utan att tveka om jag själv får ett samtal från dolt nummer, jag upplever det som relativt vanligt och är det någon jag inte vill prata med så kan jag ju alltid lägga på - det är ju inte svårare än vad det var tidigare innan det fanns nummerpresentatörer.

Jag kanske ska tillägga att jag svarar även dolda nummer...

*kl*

Jag är också en av dem som har skyddat nummer, men jag har även telefonfobi så jag har den initiala kontakten via mail i alla fall. Om jag ringer presenterar jag mig så klart, fast inte med det namn jag föddes med av säkerhets skäl.

Själv svarar jag helst inte på okända nummer, men ibland måste man eftersom poliser och andra också ringer på hemligt nummer.

Att folk ringer från dolda nummer tycker jag inte är så mycket att hysta upp sig över, att inte presentera sig gör ju inte personen till oseriös det fattas bara rent vett och etikett.

Så för min del resonerar jag som så, kan man inte presentera sig vid namn, så har man inget på telefonen att göra oavsett vad ämnet än må vara.

Det irriterar mig mera att folk inte fått en normal uppfostran när det gäller vett och etikett.

Pronto.

Jag ringer från hemligt nummer om jag kan, just för att slippa bl återuppringd om säljaren visar sig vara ett pucko...

Ringde på en rockard en gång, en man som tillverkade dem själv. Ville höra lite vad han hade för standardlängd på skacklar till shettis osv... Då skacklarna var 2 m långa och lite annat som inte föll mig i smaken så tackade jag för informationen och avslutade samtalet. Denne människa ringde sedan tidiga mornar/sena kvällar och tjatade om att jag borde köpa rockard av honom, han kunde göra den så som jag ville ha den - om jag bara talade om hur. Han ringde och sa att "nu fraktar jag upp en rockard till ditt område på söndag - dä kan jag leverera en till dig också!" Tog 5 ånader att bli av med honom och förklara att jag inte ville köpa någon rockard av honom.....
Det vill jag inte vara med om igen!! :crazy:

Och sen säger jag som många andra annonsörer. Jag vill inte ha mejlvänner. Det har jag nog av ändå. Jag skickar gärna bilder och filmer över mejl. Men vill folk i övrigt diskutera mina annonser, vill jag ta det över telefon.

Fast det där förstår jag inte alls. Vaddå mailvänner? Vill du ha telefonvänner istället? Jag har köpt två stycken hästar via mailen! Tycker det är mycket lättare att kommunicera så än att på telefon komma ihåg allt man vill fråga om. Man hinner tänka efter och fundera på alla följdfrågor, mindre stressat helt enkelt. Dessutom har jag alla mailen sparade under en tid efteråt, lätt att se vad säljaren lovade och hur det sedan stämde med verkligheten.

"Min" säljare och jag mailade en massa gånger först och jag åkte även dit på provridning utan att ha ringt ett enda samtal först. Givetvis bytte vi telefonnummer ifall att.

Det har hänt att jag ringt på annons från jobbets telefon(dolt nr),och då brukar jag säga det från början,och även uppge både jobbets och mitt nr! Jag presenterar mig alltid med namn!

Och jag har aldrig upplevt att den jag ringt till har sett det som något problem att jag ringer med dolt nr!

Och vill dom nå mig,så vet dom att under dagen finns jag på ett nr,och på em-kväll finns jag på ett annat nr!

Fast det där förstår jag inte alls. Vaddå mailvänner? Vill du ha telefonvänner istället? Jag har köpt två stycken hästar via mailen! Tycker det är mycket lättare att kommunicera så än att på telefon komma ihåg allt man vill fråga om. Man hinner tänka efter och fundera på alla följdfrågor, mindre stressat helt enkelt. Dessutom har jag alla mailen sparade under en tid efteråt, lätt att se vad säljaren lovade och hur det sedan stämde med verkligheten.

"Min" säljare och jag mailade en massa gånger först och jag åkte även dit på provridning utan att ha ringt ett enda samtal först. Givetvis bytte vi telefonnummer ifall att.

Håller med, finns många fördelar med mail. Jag tycker det är löjligt att vissa tycker mail är så oseriöst och bla bla ... snacka om att leva kvar i gamla tider.
Precis som du skriver så har man i efterhand svart på vitt vad säljare+köpare utlovat, man kan få flera bilder+filmer på hästen innan man bestämmer sig för om det är värt att åka de där kanske 50 milen och provrida, eller varför inte se ridbilder från köparen innan man bestämmer sig för att ha ut denne?
Både köpare och säljare hinner tänka efter och inte lova något utav bara farten eller glömma att fråga/berätta om något viktigt, allt kan tas upp på en gång. Man kan sitta och tänka efter ordentligt över vad som erbjuds och inte stressa fram ett svar på några sekunder, något man kanske ångrar efter man lagt på luren. Billigt är det också, samt båda parter kan välja själv när dem vill svara och slipper ta samtal i obekväma/opraktiska situationer.

Min erfarenhet är dessutom att man mycket snabbare ser om en person är seriös via det skrivna ordet än genom att höra någons röst via telefonen. Mycket stavfel (som man kan se inte beror på dyslexi) samt slarviga formuleringar tyder oftast på en person som inte bryr sig om att bete sig seriöst eller ge ett artigt intryck mot motparten.
Folk som bara skriver för att skriva kan lika gärna ringa bara för att snacka, sådant märker man förhoppningsvis efter två-tre mail/telefonsamtal och då får man tacka för sig och avsluta kontakten. Dessutom så kan man faktiskt maila i början för mer information och lämna ut nummer efter ett inledande mail där man frågar och berättar om det absolut viktigaste.
Att helt undanbe sig mailsvar för att det anses som oseriöst tycker jag är ologiskt och bakåtsträvande, det är en annan sak om man inte vill ha mail för att man sällan har tillgång till internet.

Jag har dolt nummer så jag ringer alltid från dolt nummer. Detta pga att jag blivit mordhotad av min sambos ex och hon hotade även att döda min son som då var nyfödd om hon någonsin fick se oss igen. Men jag presenterar mig alltid. Står det bara mobilnumemr utsatt i annonsen och annonsen är gammal brukar jag börja med att skicka ett sms och fråga om hätsen finns kvar och om det är okej att jag ringer.

Anledningen till att jag smsar först är för att jag har utvecklat teelfonfobi och avskyr att ringa nya människor. Så det behöver ju inte betyda att man är knäpp i colan bara för att man ringer från skyddat nummer.

Men står mailadressen med i annonsen brukar jag ta första kontakten via mail.

Det är synd att det finns så oseriösa köpare. När jag var ute och letade häst, valde jag t.om bort att ringa utan jag bad en hästkunnig bekant ringa istället, EFTERSOM att jag är under 18 år. Det bruka inte vara så uppskattat om man är yngre än 18, och ringer på en annons, vad jag har uppfattat. Presentera sig, är väl självklart?

Det verkar bli mer och mer vanligt att ev spekulanter använder sig av dolt nummer när de ringer på annons, inte heller så preseterar det sig med namn... Varför är det så, är man rädd att säljaren ska stalka om man inte vill köpa? :p

(Ovanstående är både egen erfarenhet och andras).

Jag har dolt nummer sedan 12 år tillbaka pga mitt yrke.
Jag har ett ovanligt efternamn och företaget jag började jobba hos rekommenderade hemligt nummer, jag jobbar fortfarande med samma yrke fast annat företag och har fortfarande hemligt nummer.
Pga min säkerhet! Inte för att vara "hemlig".

Ringer jag på häst eller andra annonser så presenterar jag mig alltid med både för- och efternamn.
Lämnar alltid både hemnummer och mobilnummer så man kan kommunicera ordentligt. Trots att mitt hemnummer inte är "offentligt".

Så därför har jag hemligt/dolt nummer.

:)

Sen förstår jag din fråga...
tyvärr är det väl oseriösa som vill ha en pratstund... :crazy:

Jag ringer från hemligt nummer om jag kan, just för att slippa bl återuppringd om säljaren visar sig vara ett pucko...

Ringde på en rockard en gång, en man som tillverkade dem själv. Ville höra lite vad han hade för standardlängd på skacklar till shettis osv... Då skacklarna var 2 m långa och lite annat som inte föll mig i smaken så tackade jag för informationen och avslutade samtalet. Denne människa ringde sedan tidiga mornar/sena kvällar och tjatade om att jag borde köpa rockard av honom, han kunde göra den så som jag ville ha den - om jag bara talade om hur. Han ringde och sa att "nu fraktar jag upp en rockard till ditt område på söndag - dä kan jag leverera en till dig också!" Tog 5 ånader att bli av med honom och förklara att jag inte ville köpa någon rockard av honom.....
Det vill jag inte vara med om igen!! :crazy:

Som sagt, det är inte bara köpare som är oseriösa...
även säljare kan vara nog så jobbiga :crazy:
Skönt att du blev av med honom.

har faktiskt inte varit med om att folk som ringer på annons ringer från skyddat nummer. Men tycker väl inte att det är något att hetsa upp sig över, det finns faktiskt dom som har skyddat hemnr och bor där det är dålig mottagning på mobil så då finns det bara ett alternativ.

Lite trådkap

Kan man ha "hemligt" nr som ej syns i telefonkatalog
och på nummerupplysningsföretag mm
men som syns i nummerpresentatörer,
fast då ej sökbart (som privatperson)?

Jag har skyddat hemnummer sen många år tillbaka. Detta pga jag ledsnade på alla dessa telefonförsäljare.
Mobilen står på sambons företag.

Dvs jag finns inte i registerna som hitta eller eniro. Mobilnumret finns, men det är registrerat på företaget utan specifik användare.

Men när jag ringer på annonser så presenterar jag mig med namn ALLTID.

- Hej, jag heter "spirit", jag ringer ang en annons på xxxx ang xxxx. Finns xxxx kvar?

Men som andra så mejlar jag helst. Men mejl är inte alltid av godo.

Har en sak som jag är intresserad utav, säljaren har bara uppgett mejladress, vi har gjort upp att jag ska köpa saken för x pris. Men så länge jag inte kan få säljarens telenummer eller direkta uppgifter på vilken dag & tid vi kan fullfölja köpet. Dvs jag kan hämta & betala saken.
Nu har jag snart hållt på i snart 3 veckor att få till stånd en träff. Nu skiter jag snart i det & säljaren kan behålla sin sak själv & jag fortsätter leta.

Jag har lämnat mitt telenummer & bett säljaren kontakta mig för närmare bokning pga jag inte har fått säljarens nummer. Ännu har telefonen inte ringt... Drygt att hålla på att mejla fram & tillbaka veckor i sträck när det kan lösas på max 5 minuter via telefon.

Jag börjar tycka säljaren är oseriös, jag vill ha saken, har pengar & kan komma hämta den snarast.

Jag är en sån som inte svarar om någon ringer från skyddat nummer.
Vill dom mig något så får dom prata in på telesvar isf.
Grejen är det att jag vill veta vem det är som ringer. Väntar jag inte samtal svarar jag inte på okänt nummer heller. Finns det registrerat och det är någon "speciell" så ringer jag upp.

Fast skulle jag sälja en häst skulle det kanske vara annorlunda. Man vill ju inte förlora en ev jättebra köpare bara för att man är paranoid lr vad man ska säga.. :p

Tycker det låter väldigt konstigt, och ohyffsat att inte presentera sig när man ringer. Dock skulle jag nog ha viss förståelse om det verkligen skulle höras att den som ringde var jättenervös.. Jag vet själv hur hemskt det är med telefonfobi så DET har jag förståelse för. Men inte om man bara tydligt struntar i att presentera sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 982
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 535
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 432
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka