varför finns det människor utan koll?

attempt

Trådstartare
Jag och vovven var ute på långpromenad när plötsligt en lös hund kommer springande, med halsband och koppel hängande efter sig. Min vovve var lös och ville såklart leka med den, men det resultaterade i att hunden sprang iväg (kanske blev rädd?) Den sprang upp på tågjärnvägen och sprang omkring där fram och tillbaka, jag kollade mig runt omkring men ingen människa syntes till. Tillsut sprang hunden iväg ifrån tågspåret, förhoppningsvis till sin ägare. Men ärlig talat!?
Kopplet kunde lika gärna ha fastnat i tågspåret! Och i övrigt, har man hunden lös har man väl koll på den på ett sådant avstånd att man kan se den? Det var alltså öppna fält runt omkring och inte en mönniska syntes...

Ursäkta mitt jobbiga inlägg.. men jag blir bara så arg!

Sv: varför finns det människor utan koll?

Är väldigt trött och febrig så om jag missuppfattat ngt så får ni väl kalla mig dum. Men om hunden har ett koppel släpandes så är de väl förmodligen inte så att hunden "blivit släppt" av sin ägare, låter snarare som slitit sig eller liknande och då kan den vara långt från sin ägare. Menar inte att det är rätt men de kan ju handla om ngt helt annat i detta läge och kanske inte främst en ägare utan koll.

Hunden hade väl på något vis slitit sig/ägaren ramlat och tappat taget. Sådant händer ju..

Jag håller med tidigare inlägg, troligast är att det har hänt något, att det inte är planerat att hunden ska springa lös. Vem låter kopplet sitta kvar om tanken är att hunden ska få vara lös?`alla är väl medvedna om risken att det fastnar i något..

Jag förstår att du blir arg.. låter fullständigt livsfarligt. Men eftersom den hade kopplet hängande efter sig så kan man väl anta att den slitit sig. Inte bra det heller och hunden bör inte kunna göra det, men det är ju inte samma sak som människor som har hundarna lösa trots att de inte lyssnar.

En kompis sambo råkade ut för detta. Hunden slet sig (karelare) och drog på skogen, koppel med läderstryp hängde och slängde efter hunden :crazy:

Iom att vi fick reda på det så åkte maken dit med Cujo och hjälpte till att leta på skogen efter hunden.

Efter lång tid i skogen så hörde han svaga skall och gick mot dess samtidigt som han ropade och valpen våran (då var han inte så gammal) skuttade åt det håll hunden hördes från.

Efter en stund kom hunden åter till sin ägares sambo som stått nere vid vägen och ropat. Han var märkbart hes med ond hals, men med kopplet avgnagt.

Om han lyckades gnaga av det själv eller om valpen gjorde det låter jag vara osagt, men sådan ångest den stackars sambon hade innan hunden kom åter önskar jag ingen!

Usch!

Jag vet precis vad du menar.
En av mina gamla hästskötare skulle ta in mina hästar för ett par år sedan.
Den ena blev rädd och slet sig och sprang till skogs.
Vi startade ett stort eftersök, gick med hundar och allt möjligt.
Det var kolsvart ute och -25gr.

Efter 6 timmar hittar vi honom, då hade han ramlat ner för ett mindre berg och gått fast sig i ett kärr, där han i princip frusit fast.
Grimskaftet hade snurrat och gjort fula sår.

En kompis hund blev helt plötsligt livrädd när en häst slet sig och kom skenandes, kompis tappade i sin tur hunden ( 63kg hund, jomen tjena att hålla kvar den i panik) Även denna herre var uppe på tågrälsen med koppel slängandes. Ingen kunde fånga hunden då han hade panik och mest skrämdes av alla. Efter lång stunds jagande så fick kompis syn på honom, ropade och fram kom då en smutsig, rädd, skakande och mkt trött kille som kröp upp i sin mattes famn som en bebis. Fortfarande med koppel bakom sig. Bara tur att han inte hade fastnat. Hon mådde inte heller så bra de två timmarna han va ute och sprang.

Jag tror som många andra att det inte var meningen att hunden skulle vara lös.

Minns med fasa för ett par år sedan då vi höll på att lasta in hö, hundarna hade vi stängt in i ridhuset så att de skulle vara utom fara när vi hissade.

Vi hade satt en skylt på andra ingången till ridhuset att de var lösa hundar där och att de skulle gå runt om de ville in.

Ändå var det någon som öppnade, det är omöjligt att de var hundarna då det är dubbla dörrar som var tröga att få upp.

Vi märkte ju inget eftersom vi var uppe på loftet.

Min hund hittade ju inte mej, dessutom kom han ju ut på fel ställe där han aldrig varit förut.

När vi upptäckte att de var borta så letade vi givetvis, ringde dock ganska snart polisen och min hund var redan där.

Han hade förmodligen varit på väg hem, han hittades några hundra meter hemifrån, en kille såg honom springa över järnvägsspåren och lyckades fånga in honom och ta med honom till polisen.

Hunden hade då sprungit sex km.

Jag var mycket glad och lättad när jag kunde hämta en helt välbehållen hund och vi hade dem aldrig mer lösa i ridhuset när vi inte var där inne på samma gång.

Så en hund med koppel på hade jag försökt fånga in, det var inte så längesedan jag möttes av en hund när jag var på väg in i affären:eek:

Inte stod jag och tittade när hunden drog iväg mot en trafikerad gata utan jag försökte med hjälp av andra att fånga in honom och gick sedan in i affären och de fick ropa efter ägaren i högtalaren.

Kanske skulle du försökt fånga hunden istället för att bli arg:smirk:

Tror också att det var ett misstag att hunden var lös. Antingen hade den slitit sig eller så hade ägare råkat ut för något (ramlat e.dyl). Finns väl knappast någon som låter sin hund springa lös med kopplet hängades efter sig.:eek:

Jo, men jag blev mest orolig för den stackars lilla vovven som sprang på tågspåret, usch. man tänker alltid det värsta. Hoppas han kom hem tillslut.

Har flera gånger mött folk med hundar där hunden varit lös, men med kopplet släpandes efter.

Dom tycker nog att det är praktiskt att bara ta tag i kopplet när det behövs utan att tänka på att hunden kan sticka iväg och fastna.

Detta passar nog inte in i denna tråden. Men iallafall.

Grann pudlen springer alltid lös, in i trädgårdar, ute på ängar och tillomed går in i andras hus! :eek:
Jag vet inte riktigt, men du som äger hunden är inte så mkt ute och går med sin hund, endast ungefär en lång promenad på morgonen till skolan för att lämna barnen, det tar ungefär 5 minuter att cykla.

På eftermidagen, ja, då brukar jag aldrig se de ute med den, men närmare mot kvällen, går den ALLTID lös utan ägare i synhåll..
Dörren brukar vara öppen in till huset, och antagligen "glömmer" de hunden.. :crazy: Vi brukar fånga in hunden och knacka på och lämna över hunden, och då brukar de säga "ojj, jag glömde visst att stänga dörren" :cool:

Jaa, jag tycker det verkar lite skumt.
Är man en hundmännkiska när man gör så?
Dessutom är då denna hund en okastrerad hanhund! :angel:

Har flera gånger mött folk med hundar där hunden varit lös, men med kopplet släpandes efter.

Dom tycker nog att det är praktiskt att bara ta tag i kopplet när det behövs utan att tänka på att hunden kan sticka iväg och fastna.

Jag gör det i miljöer där han inte kan fastna och där det kan dyka upp folk. tex på gångvägar och liknade. Då är det lätt att plocka upp kopplet om nån kommer. Så är han "kopplad".

Oansvarigt skulle jag kalla det där! Har du pratat med ägarna till hunden om det?

Som någon antydde kan det har varit ett skäl till hunden inte var hos husse/matte.
Ägaren kanske har kollapsat eller ramlat och skadat sig så finns det ett skäl till att den var lös.

Tacka dina makter att den inte var aggresiv av sig, och gick till attack.

Som när jag var ute och gick med min dobbis härromdagen.
Hade på honom en klövjeväska, tack och lov.
Kom förbi en granne där både hon och han är poliser,:angel::cool:.
Deras småhundar, i jämförelse med min dobbis, gick till attack och fick turligt nog inte ett ordentligt tag i honom, nacke rygg.

Ägaren kom och var lite smått hysterisk skrek på den vita och fick tag på honom. Jag kunde nyttja mina erfarenheter, Cesar Millan (Mannen som talar med hundar), vibbar, på den bruna och det funkade denna gången också.

Yes! :bump::banana:

Hunden tittade på mig under lugg och lunkade iväg ifrån oss.

Så visst funkar detta. OBS Detta var ju en icke anad situation.

Ja, det ingår ju i att vara hundägare att också ha sunt förnuft.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 937
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 018
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 465
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka