Varför försöka efterlikna traditionella kötträtter?

Där ligger min förhoppning. Att vi ska börja se den vegetariska maten som bra livsmedel utan att behöva forma den efter förebilder från slaktade djur. Och det är ju faktiskt sant i de flesta fall, det jag vänder mig emot är ändå undantag.
Det kan väl de som inte gillar och saknar kött ägna sig åt. Eller så kan folk som äter på ett klimatsmartare sätt än majoriteten bara få äta sin mat ifred utan att andra (som äter på ett mer miljöovänliga sätt dessutom!) ska tycka en massa.
 
Det kan väl de som inte gillar och saknar kött ägna sig åt. Eller så kan folk som äter på ett klimatsmartare sätt än majoriteten bara få äta sin mat ifred utan att andra (som äter på ett mer miljöovänliga sätt dessutom!) ska tycka en massa.

Varför ska man inte tycka att en företeelse är märklig? Jag har ingen åsikt om dem som konsumerar produkterna.

Det är märkligt att så många läser in så mycket i en förundran.
 
Skulle säga att svaret på det här är väl samma som att folk ifrågasätter att vegeterianer åker flygplan (eller annat omiljövänligt) eller att folk som alla anser sig vara vegeterianer bråkar om vem som faktiskt är vegeterian på riktigt.

När ens val även passivt ifrågasätts hamnar folk i försvarsställning och känner att de måste ifrågasätta för att rättfärdiga sina egna val. Även om ingen har bett om det.

Personligen skulle jag aldrig välja att med vegetarisk kost försöka efterlikna kött. Jag äter gärna kålrot men då vill jag tillaga den så bra som möjligt utifrån förutsättningen att den är en kålrot, inte försöka få den att smaka skinka.

Men det betyder inte att jag tycker folk som gör det är konstiga. Tvärtom tycker jag det är fantastiskt för varenda konventionell julskinka som byts ut mot ekologisk dito eller vegetariskt alternativ. ALLA mer miljövänliga val är bra liksom.

På samma sätt om någon påstår att den är vegeterian på tisdagar tycker jag att det är jättebra. Jag börjar inte ifrågasätta att personen borde vara vegeterian på onsdagar också.

(Kålroten var förresten bara något som fick illustrera situationen med aktuellt exempel. Griljerad kålrot är enligt mig inte ett dugg likt julskinka. Däremot är det jättegott och är för mig ett måste till jul, liksom julskinka).
 
Fast då är ju detta mest en liten filosofisk fundering från din sida? Och inget att direkt bli upprörd över. Fast det låter ju som att du faktiskt blir upprörd.

Fast då är det missförstånd. Jag tycker bara att det är onödigt och aningens orättvist mot de livsmedel som måste marknadsföras som något annat än de utmärkta livsmedel de är.
 
Varken köttätare eller män har väl monopol på ett visst utseende?

Självklart inte. Likväl är det olyckligt om kvinnor måste se ut som män för att få lika betalt, eller vegetariska produkter måste kläs i animalisk form för att betraktas som människoföda.

Båda sakerna är givetvis bättre än att kvinnor alltid får mindre betalt, eller att vegetariska produkter alltid ratas för att de inte ser ut som animalier.

Jag tycker ju att både kvinnor och vegetariska rätter har sitt alldeles egna fullständiga värde utan att kläs som män eller animalier.

Nog med den metaforen.
 
Självklart inte. Likväl är det olyckligt om kvinnor måste se ut som män för att få lika betalt, eller vegetariska produkter måste kläs i animalisk form för att betraktas som människoföda.

Båda sakerna är givetvis bättre än att kvinnor alltid får mindre betalt, eller att vegetariska produkter alltid ratas för att de inte ser ut som animalier.

Jag tycker ju att både kvinnor och vegetariska rätter har sitt alldeles egna fullständiga värde utan att kläs som män eller animalier.

Nog med den metaforen.
Eller så kan ju jag klä mig som jag vill utan att någon annan har åsikter om min klädsel är manlig eller kvinnlig :idea:. Var går gränsen för när kvinnligt blir manligt och vice versa är också intressant. Och lön handlar knappast om hur du ”klär ut dig”. Utan på vad du vad du har mellan benen. Eller kanske rättare sagt vad folk tror du har där.

Anyhow. Hur ska man i ditt tycke äta om man gillar kött, och men av olika skäl vill avstå? Är du också inne på linjen att man ska ”stå sitt kast”?
 
Eller så kan ju jag klä mig som jag vill utan att någon annan har åsikter om min klädsel är manlig eller kvinnlig :idea:. Var går gränsen för när kvinnligt blir manligt och vice versa är också intressant. Och lön handlar knappast om hur du ”klär ut dig”. Utan på vad du vad du har mellan benen. Eller kanske rättare sagt vad folk tror du har där.

Anyhow. Hur ska man i ditt tycke äta om man gillar kött, och men av olika skäl vill avstå? Är du också inne på linjen att man ska ”stå sitt kast”?

Äta som man vill.

Och om man blir det vara förundrad över varför vegetariska livsmedel kläs i animalisk form. Eller inte.

Vad du menar med "stå sitt kast" vet jag inte riktigt.
 
Ny tråd efter uppmaning av moderator:

Det här med att försöka få vegetariska rätter att efterlikna ovegetariska har jag lite svårt att förstå vitsen med. Alltså att t.ex hitta ett substitut till knaperstekt bacon förstår jag nyttan med. Men att griljera en kålrot för att den ska likna en julskinka förstår jag inte alls. Vad har ni andra för synpunkter i ämnet?
Jag tänker som så att att en anledning kan vara att det är helt logiskt. Varför ser t.ex. kötträtter ut på ett visst sätt? Kanske för att det är praktiskt, logiskt, traditionellt och lätt att göra. Så varför inte göra samma sak med vegetarisk mat? Som korv t.ex. det finns ju egentligen ingen absolut sanning i att kötträtter ska malas och fyllas i en tarm, någon kom ju på det, varför görs färs, köttbullar osv.? Därför är det väl inte så konstigt om det finns veg alternativ som liknar? Och färs och falafel ser jag inget konstigt med. En grönsaksbiff är gott, praktiskt och lätt att tillaga. Tacos kan jag göra med ärtor, kikärtor eller bönor, bara grönsaker som är min favorit eller annat veg, men ibland kan det vara gott med lite quornfärs.

Sen har inte vegetarianer obegränsat med tid vi heller och vill ibland ha snabba alternativ. Jag är kanske lite annorlunda så, äter sällan halvfabrikat utan lever på kikärtor och bönor och annat helt veg. Älskar baljväxter så jag kan koka upp bulgur, och servera med kikärtor direkt från förpackningen, ingen tillagning.

Och set finns ju "vanlig" mat som är veg. tycker t.ex. att tortellini med ricotta och spenat är fantastiskt gott.
 
Jag har också noterat att det är lite provocerande, jag fattar inte varför.
Samma här, förstår inte att vissa går igång på det så argt och liksom beskyller en för att inte vara en "riktig" vegetarian.

Jag har varit veg sen jag var runt 17år runt 2004/2005. Ville bli det redan som barn och tonåring men fick inte för att mina föräldrar sa att jag skulle få näringsbrist och bli sjuk och att det inte var en fullvärdig kost. Jag köpte hem en stor bok om veg.kost och läste på och sen höll jag en föreläsning för dom om hur man ska äta, vad man ska tänka på och sen sa jag att från och med nu så ska jag inte äta kött alls.
 
Samma här, förstår inte att vissa går igång på det så argt och liksom beskyller en för att inte vara en "riktig" vegetarian.

Jag har varit veg sen jag var runt 17år runt 2004/2005. Ville bli det redan som barn och tonåring men fick inte för att mina föräldrar sa att jag skulle få näringsbrist och bli sjuk och att det inte var en fullvärdig kost. Jag köpte hem en stor bok om veg.kost och läste på och sen höll jag en föreläsning för dom om hur man ska äta, vad man ska tänka på och sen sa jag att från och med nu så ska jag inte äta kött alls.
Och det här att det är personer som själva inte är vegetarianer som talar om för vegetarianer hur irrationella och allmänt felaktiga matval de gör, och icke-vegetarianer som helt enkelt bestämmer sig för att vegetarianers argument för varför de gör som de gör inte är giltiga.

Jag är inte vegetarian, men jag äter mycket vegetariskt och vegant. I min familj har det på senare år blivit något av en smärre sällskapslek att laga vegana rätter som liknar kötträtter, särskilt när det gäller kötträtter vi ändå inte är särskilt förtjusta i.

Som tex i princip all julmat. Vi lever ut vår sällskapslek i särskilt hög grad när det kommer till julmaten. Det är jättekul! Men en vegan sylta häromåret var faktiskt oätlig. Fullt rimligt! Vi tycker alla att även köttsylta är oätligt! Det är ju feltänkt att det vegetariska alternativet skulle smaka helt annorlunda.
 
En liten historia ur verkligheten:
Mina barn älskar chicken nuggets. Det är jag inte särskilt förtjust i att servera dem dock, livet och döden för de kycklingar som blir nuggets är kan liksom inte väga upp att det smakar bra. Ibland viker jag mig dock. Nyligen åt de chicken nuggets och jag åt quorn nuggets. De såg i princip likadana ut. Barnen ville smaka och konstaterade att det smakade nästan likadant som chicken nuggets. Veckan därefter serverade jag på försök quorn nuggets till lunch och barnen var nöjda och åt med god aptit.

Hade quorn nuggetsen sett och smakat helt annorlunda ut hade de sannolikt inte ätit av dem. Nu provade de, tyckte om och tröskeln för att testa nya vegetariska/veganska alternativ har sänkts. Så arbetar vi oss framåt, steg för steg.

Att jag sedan inte kommer att servera quorn nuggets varenda vecka är en annan sak, det blir ju jättedyrt, en hel massa plastförpackning osv osv osv. Men chicken nuggets är ju inte heller något "man" äter varje vecka ( i min värld).

Eller som när jag hittade Anammas färs i en butik (bor ej i Sverige). Hur bra som helt, jag kan byta rakt av till tacos eller bolognese. Smaken och konsistensen är så pass lik att det accepteras. Men jag ljuger ju inte och påstår att det är kött.

Själv klarar jag mig bra utan dessa produkter, men för barnen som är mer skeptiska inför nyheter är det praktiskt med former och smaker som de känner igen.
 
En liten historia ur verkligheten:
Mina barn älskar chicken nuggets. Det är jag inte särskilt förtjust i att servera dem dock, livet och döden för de kycklingar som blir nuggets är kan liksom inte väga upp att det smakar bra. Ibland viker jag mig dock. Nyligen åt de chicken nuggets och jag åt quorn nuggets. De såg i princip likadana ut. Barnen ville smaka och konstaterade att det smakade nästan likadant som chicken nuggets. Veckan därefter serverade jag på försök quorn nuggets till lunch och barnen var nöjda och åt med god aptit.

Hade quorn nuggetsen sett och smakat helt annorlunda ut hade de sannolikt inte ätit av dem. Nu provade de, tyckte om och tröskeln för att testa nya vegetariska/veganska alternativ har sänkts. Så arbetar vi oss framåt, steg för steg.

Att jag sedan inte kommer att servera quorn nuggets varenda vecka är en annan sak, det blir ju jättedyrt, en hel massa plastförpackning osv osv osv. Men chicken nuggets är ju inte heller något "man" äter varje vecka ( i min värld).

Eller som när jag hittade Anammas färs i en butik (bor ej i Sverige). Hur bra som helt, jag kan byta rakt av till tacos eller bolognese. Smaken och konsistensen är så pass lik att det accepteras. Men jag ljuger ju inte och påstår att det är kött.

Själv klarar jag mig bra utan dessa produkter, men för barnen som är mer skeptiska inför nyheter är det praktiskt med former och smaker som de känner igen.
Och väldigt många vuxna är också väldigt skeptiska inför kulinariska nyheter. För den som i stort sett associerar mat med kött-sås-potatis, verkar en del av de produkter som kommer nu fungera väldigt väl. Tex Anammas färs. Det betyder kanske inte att den vuxne matskeptikern blir vegan på stående fot, men hen kanske kan förmås att äta veganbiff var tredje gång hen annars skulle ha ätit pannbiff.
 
Och väldigt många vuxna är också väldigt skeptiska inför kulinariska nyheter. För den som i stort sett associerar mat med kött-sås-potatis, verkar en del av de produkter som kommer nu fungera väldigt väl. Tex Anammas färs. Det betyder kanske inte att den vuxne matskeptikern blir vegan på stående fot, men hen kanske kan förmås att äta veganbiff var tredje gång hen annars skulle ha ätit pannbiff.
Det är också väldigt smidigt för köttisar som vill bjuda sina vegetarianvänner på mat, de kan bara byta ut kycklingen i maträtten mot quorn i en portion så får vegisen också föda.
Själv tycker jag det är toppen när jag kan tex äta maträtter som jag åt när jag var liten, tex var farmors köttbullar med gräddsås, inlagd gurka och gelé vanlig söndagsmiddag hos oss. Enkelt att bara byta ut köttbullarna mot vegetariska diton. Samma sak när man får för sig att man vill äta lite flygande jakob man byter kycklingbitar mot vegbitar så är saken biff (eller ja, kålrot kanske).
 
Det är också väldigt smidigt för köttisar som vill bjuda sina vegetarianvänner på mat, de kan bara byta ut kycklingen i maträtten mot quorn i en portion så får vegisen också föda.
Själv tycker jag det är toppen när jag kan tex äta maträtter som jag åt när jag var liten, tex var farmors köttbullar med gräddsås, inlagd gurka och gelé vanlig söndagsmiddag hos oss. Enkelt att bara byta ut köttbullarna mot vegetariska diton. Samma sak när man får för sig att man vill äta lite flygande jakob man byter kycklingbitar mot vegbitar så är saken biff (eller ja, kålrot kanske).
Ja, det går ju tillbaka på argumentet att det är lite orimligt att en person som vill bli vegetarian därmed ska kasta loss från hela sitt kulinariska kulturarv. Alltså, vill man göra det står det en ju fritt, men det är väl bara bra att man inte måste, och det är en aning övermaga att företrädesvis icke-vegetarianer nästan kräver detta av vegetarianer (dels genom det där med "stå sitt kast" som vi har sett i tråden, dels genom att envist och småaggressivt förundras över köttstubstituten decennium ut och decennium in).
 
Ja, det går ju tillbaka på argumentet att det är lite orimligt att en person som vill bli vegetarian därmed ska kasta loss från hela sitt kulinariska kulturarv. Alltså, vill man göra det står det en ju fritt, men det är väl bara bra att man inte måste, och det är en aning övermaga att företrädesvis icke-vegetarianer nästan kräver detta av vegetarianer (dels genom det där med "stå sitt kast" som vi har sett i tråden, dels genom att envist och småaggressivt förundras över köttstubstituten decennium ut och decennium in).

Jag har inga som helst synpunkter på konsumenterna av produkten som inkluderar undertecknad, ändå envisas du att tjata? Stå sitt kast? Småaggressivt?

Att man tar det så in i Nordens hårt att någon annan blir förundrad över en företeelse och inte förstår varför man ska göra så och tycker att vegetariska uppfinningar inom livsmedel såsom quorn är superbra i sin egen klädsel och att det kunde vara bra om ”mat måste innehålla djurdelar”-normen blev lite svagare. Man blir förundrad. Inte på ett vare sig envist eller småaggressivt sätt. Bara förundrad.
 
Jag har inga som helst synpunkter på konsumenterna av produkten som inkluderar undertecknad, ändå envisas du att tjata? Stå sitt kast? Småaggressivt?

Att man tar det så in i Nordens hårt att någon annan blir förundrad över en företeelse och inte förstår varför man ska göra så och tycker att vegetariska uppfinningar inom livsmedel såsom quorn är superbra i sin egen klädsel och att det kunde vara bra om ”mat måste innehålla djurdelar”-normen blev lite svagare. Man blir förundrad. Inte på ett vare sig envist eller småaggressivt sätt. Bara förundrad.
Stå sitt kast är det inte du som har skrivit. Att du låter lite mer än förundrad, har fler än jag noterat.

Men det enkla svaret är väl, som vanligt, att tillgång kan skapa efterfrågan. Så har skett när det gäller en mängd köttsubstitut. Jag tror att det är tillverkarna som kan ge bäst svar på dina frågor egentligen.
 
Stå sitt kast är det inte du som har skrivit. Att du låter lite mer än förundrad, har fler än jag noterat.

Men det enkla svaret är väl, som vanligt, att tillgång kan skapa efterfrågan. Så har skett när det gäller en mängd köttsubstitut. Jag tror att det är tillverkarna som kan ge bäst svar på dina frågor egentligen.

Där håller jag med, det är tillverkarna som gör valet - och förmodligen görs det av ekonomiska skäl, eftersom bejakande av normer ofta är ekonomiskt bra för ett företag om de inte är villiga att investera mycket i att skapa något verkligt nytt.

Jag hoppas också på tiden som faktor, kanske kommer en tid där vi lagt ned systemet med broilerkyckling i enorma stall och någon förundrat över varför man väljer att stycka dessa frigående kycklingar som quornfileer... Eller bara slutar tänka att mat måste göras köttlik för att sälja/funka bra.

Sen är det ju oavsett det, bättre att vegetariska konsumtionen ökar så jag tänker att min förundran är ett i allra högsta grad lågt pris (nästan inte ens mätbart) om det faktiskt får fler att äta quorn.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 319
Senast: help_me
·
D
Träning Alltså, jag har tänkt att börja med lite NH eller NH-liknande träning. Jag har läst en massa om det av olika tränare, och jag tycker det...
Svar
3
· Visningar
793
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp