Varför försöka efterlikna traditionella kötträtter?

Nej då hade det blivit "Rosa vad allt bra seg". :D

Jag har smakat veggo-köttsubstitut förut och dom håller samma klass enligt mitt tycke, dvs. man måste vara bra utsvulten för att uppskatta dom.
Men då grundar du din åsikt på flera försök. Det är mer förklarligt än att dissa det efter ett tillfälle. Det var den formuleringen jag reagerade på.
 
Jag åt veggo-spaghetti bolognese igår, definitivt inget jag kommer att göra om för det saknades en kossa i den och köttsubstitutet liknade gummiflis. :wtf:
Det går att få fram en riktigt mustig smak på fler sätt än genom långkok av kött. Om du steker lök tills den karamelliseras t ex, eller använder torkad Karl Johan och smular ner, använder misopaste eller vad du nu vill. Att bara ta krossade tomater och hälla i quornfärs kan liksom aldrig bli bra.
 
Det ordas ju ibland här på forat att det borde vara övervägande vegetarisk mat i skolan, men jag har svårt att se hur det ska gynna vare sig elever eller miljön när svinnet ökar och väldigt många elever antingen äter annanstans eller går hungriga..

– Som mest äter 800 eller 850 elever i vår matsal. En dag när det står vegetarisk gryta på menyn kan den siffran vara 500, säger en kokerska till kanalen.

Det genomsnittliga bortfallet är 20 procent på dessa dagar. Vissa köttfria dagar kan det vara upp till 40 procent.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK1GkA/matsvinnet-storre-pa-kottfria-dagen
 
Det ordas ju ibland här på forat att det borde vara övervägande vegetarisk mat i skolan, men jag har svårt att se hur det ska gynna vare sig elever eller miljön när svinnet ökar och väldigt många elever antingen äter annanstans eller går hungriga..
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK1GkA/matsvinnet-storre-pa-kottfria-dagen

Nu kan jag av förklariga skäl inte säga vad det beror på i just det fallet, men inte sällan är ju vegetarisk mat på ”lokal” både illa sammansatt och tämligen smaklös - trots att det kan göras fantastiskt gott. Jag och vän pratade om det så sent som igår eftersom hon skulle på middag senare på kvällen med jobbet och bävade eftersom hon serverades potatis med polenta och sås förra gången. Utbudet är betydligt bättre idag, men många kockar är fortfarande helt omedvetna om hur man sätter ihop en god vegetarisk rätt.
 
Fast man kanske gillar smaken av brunsås och lingonsylt! Eller ketchup och senap. Eller tacos. Indiskt i all ära, men det är ju rätt många saker man får avstå ifrån om man inte vill stå och laga mat en halv dag (mungbönebiffar är bra till brunsås och lingonsylt, men tar flera timmar eftersom de ska blötläggas, kokas, mixas och stekas) eller köra substitut.

Jag fattar inte din kommentar. Jag frågar en annan användare om hon verkligen tycker att köttsubstituten smakar som kött och du svarar att man kanske gillar ketchup & senap..? Om man gillar lingonsylt, gör det att man tycker att en sojamashup smakar entrecote? O din pik om indiskt tycker jag är onödig, jag skrev ett artigt inlägg där jag poängterade att jag personligen gillar det men inte riktigt tyckte att de köttsubstitut jag testat smakar som just kött och därför ville fråga hur hon såg på saken. Och jag fick ju ett jättebra svar dessutom (jag har inte testat nuggets och fick ju ett bra tips där bland annat).
 
Nu kan jag av förklariga skäl inte säga vad det beror på i just det fallet, men inte sällan är ju vegetarisk mat på ”lokal” både illa sammansatt och tämligen smaklös - trots att det kan göras fantastiskt gott. Jag och vän pratade om det så sent som igår eftersom hon skulle på middag senare på kvällen med jobbet och bävade eftersom hon serverades potatis med polenta och sås förra gången. Utbudet är betydligt bättre idag, men många kockar är fortfarande helt omedvetna om hur man sätter ihop en god vegetarisk rätt.

Min kollega fick ett halvt salladshuvud som huvudrätt förra året. Jag visste det kunde vara illa men det var ngt i hästväg.. nog för att det såg lite griljerat ut, som om man lagt det på grillen några minuter och sedan hällt lite smör på, men det var verkligen ett halv salladshuvud, bara kapat rätt över som en stor klump mitt på tallriken. Detta var ändå på en restaurang..
 
Min kollega fick ett halvt salladshuvud som huvudrätt förra året. Jag visste det kunde vara illa men det var ngt i hästväg.. nog för att det såg lite griljerat ut, som om man lagt det på grillen några minuter och sedan hällt lite smör på, men det var verkligen ett halv salladshuvud, bara kapat rätt över som en stor klump mitt på tallriken. Detta var ändå på en restaurang..

Ett halvt grillat savoy- eller spetskålshuvud är visserligen en delikatess, men passar kanske mer som en förrätt eller som tillbehör.
 
Min kollega fick ett halvt salladshuvud som huvudrätt förra året. Jag visste det kunde vara illa men det var ngt i hästväg.. nog för att det såg lite griljerat ut, som om man lagt det på grillen några minuter och sedan hällt lite smör på, men det var verkligen ett halv salladshuvud, bara kapat rätt över som en stor klump mitt på tallriken. Detta var ändå på en restaurang..
Vad beställde hon in då? Det är inte fel att servera griljerade saladshuvud om folk nu vill ha det. Om inte är det klart udda.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 221
Senast: Imna
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 292
Senast: help_me
·
D
Träning Alltså, jag har tänkt att börja med lite NH eller NH-liknande träning. Jag har läst en massa om det av olika tränare, och jag tycker det...
Svar
3
· Visningar
791
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp