Varför "Happy mouth"-bett med smak?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Midnightwalker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 609
M

Midnightwalker

Varför använder man sig av dessa Happy Mouth-bett med smak? Förutom att dem smakar gott och att "hästen ska tycka om det" jag vill variera lite och rida på två olika bett då det är bra för munnen, rider på tre delat och funkar jätte bra på det, är Happy mouth något man skulle variera med?

Sv: Varför "Happy mouth"-bett med smak?

Happy mouth är ju av plast också så det blir mjukare, bra för hästar som inte gillar att ha metall i munnen.
Du kan ju prova ett sånt, men det tips jag har att ge är att inte ha ett tredelat sådant. det är lätt att dem klämmer i brytpunkterna eftersom det blir en stora glipa mellan plasten och metalldelen i brytpunkterna om du förstår vad jag menar...
Dessutom får man akta sig eftersom vissa hästar gillar att tugga på dem och dem tuggas lätt sönder så plasten ligger och gnager med väldigt vassa kanter! Särskilt på det 3delade.

Jag skulle rek. det oledade så det blir så bekvämt som möjligt för hästens mun. :)

Jag prövade det på min förra häsy för att det skulle vara milt, men han gillade det inte riktigt i formen tror jag. Däremot tror jag inte på det med att det ska vara äppelsmak, tuggade på det själv (när det var nytt! :smirk:) och inte smakade det något alls!

Min häst tuggar väldigt väldigt mycket på sina bett från att han får det i munnen till att jag rider på långa tyglar, då går han och skramlar och tuggar på det, kanske inte borde ha ett sådant här då?

Rekomenderar ni något annat bett som fungerar ungefär som det tre delade, som man kan variera med?

Det Happy Mouth bettet vi har är söndertuggad och har blivit väldigt vasst.

Du kan prova oledat (metall) bett, det gillar många hästar. Gärna med fasta ringar.
:idea:

Jag har nyligen införskaffat ett bett med äppelsmak, mest för att se hur det funkar. man tycker ju själv att det ore trevligare med äpple i munnen än något annat av alternativen som finns idag, men det finns säkert hästar som tycker det smakar avskyvärt.. :crazy:

Heter det "Oledat bett med fasta ringar" ?

Är det detta bettet? Vad skiljer sig ett rakt bett från ett delat? Rider vanligtvis på tre delat, han är känslig i munnen men kan emellanåt bli jädra stark, vad tror ni om detta? Erfarenheter? Vad har ni ridit med detta bett på för hästar?

rakt bett är bra för hästar som är väldigt känsliga i munnen och inte vill ta stöd. det ligger väldigt stabilt och skramlar inte i munnen. nackdelen är att dom kan "hänga" lite på det om man använder det länge...

jag har tre olika raka syntetbett, ett med lösa ringar, ett med fasta och ett nova-bett (det är väldigt mjukt och böjbart). ingen av mina bett har så mkt som en rispa... men så gnagar inte min häst på sina bett heller.. :p

Låter ju kanon, ska faktist ta och testa detta bettet, det är ju bra att variera bett! Tusen tack för ditt svar!

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 295
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 251
Senast: dukie
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka