Varför hoppa hus med unghästar?

Janey

Trådstartare
Var på en nationell tävling i söndags i ljugby. Där var det flera unghästar (avd.b) i 6-års åldern som gick 1.40-1.50. Har alltid fått höra att spara på unghästarna så håller dom längre... Detta är inte meningen som något påhopp, men jag vill veta hur andra tänker.
Framför allt personer med unghästar som går dom klasserna.

Som sagt vill inte starta en hetsig diskussion, jag förstår att det är ett väldigt känsligt ämne! Så därför bara seriösa inlägg.. Har själv en fyraåring därför är det extra intressant för min del.. Har inte planerat att hon ska kunna testa 1.40 förrens tidigast 8, men jag kanske är alldeles för pjoskig..

Sv: Varför hoppa hus med unghästar?

Gå in på ljugbyridklubbshemsida och titta på avd.b klasserna.. Kan vara så att jag misstar mig på höjderna men det var ju iallafall i lägst msv.b nivå. Ifall jag misstar mig så ber jag om ursäkt, är ingen expert på unghäst klasser på de nivåerna.. Men är fortfarande nyfiken, det är ändå höga höjder..

Senast ändrad:

finns inte avd b på de höjderna. msv B = 130 cm.

MEN, en del startar ju sina sexåringar i 140. Har ingen direkt åsikt om det hela, men håller med om att det är högt. Ofta handlar det dock om hästar med rätt inställning och tillräcklig kapacitet. Det finns ju mkt fina och kapabla hästar som man ändå är lite mer försikitg med.

Har dock aldrig sett ngn starta häst yngre än 7 i svår hoppning, men det har säkert hänt det med.

Det är viss skillnad på 1,30-klasser och 1,50-klasser. Som svar på din fråga, avdelning B finns i klasser upp till 1,30 m. 6-åriga hästar får starta upp till 1,40 m i avdelning A, de kvalar genom att göra två felfria avdelning B-rundor i 1,30 m det år de blivit 6 år.
Enligt TR får alltså inte 6-åriga hästar starta högre än 1,40 m. (Jag är rätt säker på att det inte ändrats, isf finns det på SvRF:s hemsida.)

okej, tack så mycket.. Då har jag lärt mig något nytt.. =)

Men även 1,30 och fa 1,40 är högt för en 6-åring!
Skulle själv aldrig tillåta att någon av mina hästar startar dessa klasser så unga.Kanske därför man sitter med sina friska "gamlingar":bump:

Det har jag aldrig protesterat mot. Jag tycker alltid att det bästa är att utgå från individen och inte säga att saker ska vara si eller så.

kl

Är individen mogen i kropp och knopp så finns det väl inget fel i att låta sin 6-åring gå 140.

Nä precis. Min nuvarande häst tex skulle dock inte kunna gå 140 som 6åring. Han är stor som ett hus och utveckades sent och har haft växtperioder fram tills nu (är 5) Utan där har jag fått ta det rikigt lungt och vänta in kroppen på han.
Medand min syrras häst utan problem skulle kunna gå 140 nu då hon i stort sätt var färdigvuxen vid 3-4.(är 6)
Nu har det dock inte blivit så ändå av olika anledningar men det beror på ryttaren och ite hästen.

130 är den höjd som 6 åringarna kvalar i till sina championat alltså en fullt normal utveckling för en 6 åring att gå 130, de som skall gå Falsterbo går detta redan på våren då de skall vara färdigkvalade i juni månad. I finalerna i juli går de 135 och de hästar med bra kapacitet som på ett enkelt sett går 135 på sommaren är det en normal fortsatt utveckling att låta de göra några 140 starter på hösten.

Championaten finns ju genom hela unghästtiden och kan ses som en normal utvecklingstakt för en bra hopphäst (höjderna på unghästchampionaten är samma i hela europa så det är inget eget vi har här i sverige)
4 åringar kvalar i 1 meter och går final i 105-110.
5 åringar kvalar i 120 och går final i 125
6 åringar kvalar i 130 och går final i 135
7 åringar kvalar i 140 och går final i 140-145

Fast jag är nog av åsikten att det är onödigt att stressa med någon unghäst vare sig den är mogen eller ej. Tror trots allt att det är omöjligt att svara på hur det kommer slita på den bara för att den verkar klar. Visst kan man väl säga så om alla åldrar dvs man vet inte hur ngn häst oavsett ålder kommer slitas men det är enligt mig och det jag lärt mig större risker med en unghäst. Menar inte detta som ett påhopp bara min åsikt.

Men även 1,30 och fa 1,40 är högt för en 6-åring!
Skulle själv aldrig tillåta att någon av mina hästar startar dessa klasser så unga.Kanske därför man sitter med sina friska "gamlingar":bump:

Som några andra här skriver så beror det ju på hästen, hur mogen den är osv. vissa 6 åringer kan ju inte gå de lägre klasserna äns. Jag har en fem åring som jag har tävlat upp till 130 på. Och det gör han med lätthet. Så om hästen är mogen för dessa klasser så är det inget konstigt.
som gylle skrev så går ju tex. falsterbo i 130-135 för 6 åringar.. men vad tycker du är normalt för en sexåring?

Vem har pratat om att stressa ? Följer en unghäst en normal utvecklingskurva så blir det ingen stress utan den är väl förberedd i tid för sina uppgifter, det är här det viktiga kommer in att bara de med tillräckliga kunskaper skall utbilda unghästar, en ryttare med tillräckliga kunskaper känner av en häst direkt om den är mogen för uppgiften eller inte, det är också en jäkla skillnad för en häst att gå en bana med en skicklig ryttare på ryggen som lotsar runt hästen på ett enkelt sätt och finns där som hjälp och stöd om det behövs mot de stackars unghästar som får hoppa runt med lika orutinerade ryttare som stället för hjälpa, stjälper dem.
Jag har faktiskt genom åren aldrig haft hållbarhetsproblem på en unghäst som varit med framme och följt sin utvecklingskurva, däremot de hållbarhetsproblem jag sett på närmre håll (inte på någon av mina dock) har samtliga faktiskt varit på hästar som tvärtom inte belastats som unghästar men sedan som lite äldre 8-9 år börjat gå som tävlingshästar det är faktiskt här jag sett mest problem när de börjat belastas lite hårdare med högre klasser.

Ja men då har vi olika erfarenhet av det där med hållbarheten. Sen kan man diskutera fram och tillbaka vem som har rätt och vem som har fel. Jag framförde min erfarenhet av saken och lika väl som du tycker att du har grund till din syn på det så tycker jag att jag har det för min. Ville som sagt inte bråka men eftersom frågan som ts ställe dök upp så svarade jag.

Som Gylle skrev, så är det ingen stress om hästen är fullt redo för sin uppgift, mentalt och fysiskt. Ang slitning, så är det inga problem om hästen är fysiskt förberedd och kapabel till de klasser den ska hoppa.

Det finns bara avd b upp till 130 klasser!

Tror nog att det är ganska genomplanerade upplägg de har på sina unghästar och de flesta är ju faktiskt klara för uppgiften, men visst finns det många som går alldelles för fort fram!

Fast som sagt, olika erfarenheter ger olika åsikter. Visst finns det säkert hästar som är redo men att bara för att man är duktig gå in och mena att man kan vara säker tycker jag är naivt (nu menar jag inte någon här utan rent generellt). Går man in och tittar på skelett/anatomi och funderar lite över hur kroppen utvecklas så kan man ju ganska snabbt konstatera att man utvecklas olika och att det finns delar som man som ryttare inte kan se även om man är både rutinerad och duktig. Jag understryker att jag också tror att vissa är redo men JAG tycker att riskerna är för stora. Sen blir var och en salig på sin tro och allt måste inte vara svart eller vitt. Inom hästvärlden finns ju många olika åsikter och alla har säkert goda skäl att tycka som de gör. Därför tycker jag inte att man kan säga att man absolut har rätt, jag kan med andra ord ha fel men gör ju så som jag själv tror efter egen uppfattning och tvingar inte på ngn annan att tycka som mig.

Ska unghästarna kvalas till Championaten så måste dom ju som 6 åringar kvala i 130, är hästen bara mogen för det ska det väl inte vara några problem, min häst är 17 år, har gått allt från kvalitets till BT både som 5 & 6 åring och han både håller och hoppar gladeligen fortfarande ...

Liknande trådar

J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 213
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka