Varför i hela friden en valp?

prinsessfeminist

Trådstartare
Min yngsta hund har fått mig mer än övertygad om att valptiden är överskattad.

Från och med denna hund så kommer ingen individ under ett år in i vårt hem. Jag är för bekväm helt enkelt.

NU - och bara nu, sedan ungefär en månad tillbaka så är jag genuint glad i min hund. Tidigare fanns en massa om och men fasthakade i mina beskrivningar av hunden, tex: "hon är ju snäll, men.." eller "om hon bara, så hade.." eller den här som lade ansvaret på mig: "om jag bara hade haft mer tålamod/tid/engagemang så..."

Nu gillar jag henne helt för den hon är. Hon är en kanonhund. Livlig och sprallig, men kan sansa sig på kommando och vänligheten själv. Hade jag köpt henne nu så hade jag älskat henne från dag ett. Nu är hon snart 14 månader gammal.

Men något har jag lärt mig.

Hon har lärt mig att jag faktiskt inte uppskattar vilda valpar. Att jag är ganska usel på att få vilda valpar "handtama" och att jag tycker att vilda valpar är totalt ocharmiga. Man kan inte ens klappa och kela med dem utan att de bits och rivs och åker kana ur händerna på en.

Så - nästa hund blir en hund som är minst 12 månader gammal. Nästan hellre närmare två år. Jag saknar ingen valptid och tror inte att jag har bidragit själv till formandet av hunden särskilt mycket. I alla fall är inte argumentet "jag vill forma själv" särskilt viktigt för mig. Nej, jag korrigerar nog hellre olater när jag tänker efter.

Hur resonerar ni? Valpanhängare eller mer intresserade av vuxna hundar?

/Priffe- aktiv valpmotståndare ;)

Senast ändrad:
Sv: Varför i hela friden en valp?

Jag gillar inte heller valpar:o
Jo visst är dom urgulliga och charmiga-i små doser och hemma hos andra människor.

Själv har jag helt enkelt ingen vidare hand med dom, dom är överallt och ingenstans, man kan inte slappna av fem minuter utan att det händer en olycka, man ska ut och kissa stup i kvarten och trots upprepade tillsägelser så hugger dom ändå efter min näsa med sina små sylvassa tänder. Det går inte att hålla i dom för dom slingrar sig bara ur ens grepp/kissar på en/hugger en i näsan och så luktar dom illa.
Har märkt i bekantskapskretsen att det är ganska tabu att känna såhär. "Valpar som är såååå underbara, hur kan du inte tycka om dom?!:eek:"

Jag köpte en vuxen hund istället, hon var 1,5 år när hon kom till mig och det passade mig utmärkt. Även om det har varit mycket jobb och är minst lika mycket jobb kvar. Men någon valp kommer det inte i min ägo, iaf inte som jag kan se nu.

och så luktar dom illa.
:eek: är det inte människobarn du tänker på nu? :rofl:
Kan hålla med om allt övrigt, men GUD så gott de luktar :love::d

Nu när lillpojken snart är ett år börjar han lukta mer hund..eller hästskit är det kanske mest? :p

Jag skulle nog också gärna tagit en ettåring och skippat valptiden, även om han var rasande söt några månader blev man som sagt biten i näsan så fort man ville gulla :devil: nu först är han mysig och ligger i sängen och gosar..

Valpar är jättesöta - om dom tillhör någon annan!
Då kan jag lukta och gosa och gulla och så kan nån annan torka pölar och få söndertuggade golvlister.

Tacka vet jag när de har ett par månader till på sig!

Valpar är jättesöta - om dom tillhör någon annan!
Då kan jag lukta och gosa och gulla och så kan nån annan torka pölar och få söndertuggade golvlister.

Tacka vet jag när de har ett par månader till på sig!

Samma här!!! Springa o torka pölar är inte särskilt kul jämfört med att kunna träna o göra allt man kan med en äldre hund..

Jag gillar andras valpar. Kul att träffa och kul att slippa:D Jag kommer troligen aldrig skaffa valp igen, utan hellre en hund som är 6 mån-2 år. Passar mig bättre.

Åh, jag älskar valpar :love: Tänk att få pussa och mysa med en valpmage :banana:

Nu har vi ju det så smidigt att vi bara öppnar dörren så de kan gå ut. De som bor i lägenhet kan jag förstå de vill slippa pölar. Men dessa pölar är ju bara en kort tid :)

Eller också älskar jag valpar för våra hundar "tagit" över vårat hem :rofl: Jag bryr mig inte så mycket om något går sönder tex..
Nä men vi har blivit väldigt tålmodiga tror jag. När en valp gör något galen så säger vi nästan samtidigt..valpar gör så ;)
Gör en vuxen hund något galen så säger vi..vuxna hundar gör så ;)
Bara bortförklaringar har vi.. :angel:

Jag är inte överdrivet förtjust i valptiden men ska man ta en äldre hund ska det ha varit ordning och reda under dens första månader. Jag tog ju mig an en 14-månaders som inte hade haft några regler alls och det var lite väl häftigt om än att jag kunde köra igång och träna direkt :crazy:

Jag är beredd att ta bitande, rivandet och pölarna nästa gång för att få den grund på hunden som jag vill ha.

Nä definitivt valpar. Har träffat en del genom åren och alla har dom luktat nåt...kväljande sött, unket och nä..vet inte hur jag ska beskriva det. Och det har varit välskötta valpar, inga stackare som ingen bryr sig om. Tycker dock inte att bebisar luktar gott heller, oavsett hur nybytta dom är:o

Jag hade gärna bara haft valpar. :love: Jag kan ta valpar och lämna ifrån mig den som vuxen, så att jag kan skaffa valp igen. Valpar är bäst. Enkla, roliga och så sover de betydligt mer än vuxna hundar. De kräver liksom inte så mycket av livet som små, utan det kommer mer med åldern.

Jag älskar valpar och valptiden. :love:

Och jag säger tvärtom, inga fler vuxna omplaceringshundar! Jag känner mig lurad på konfekten och saknar verkligen processen att se en halvgalen liten valp mogna till vuxen hund. Att lära känna en hund från början och veta vart "allt" kommer ifrån. Att brottas med en liten piraya som slocknar på 2 röda och ger full fräs på lika kort tid.
:love:
Ser fram emot nästa valp!

Håller med er. Nästa hund blir definitvt en vuxen hund, har sagt mellan 8 mån - 2år. Jag vill komma igång och träna direkt och inte bara glida runt och torka pisspölar och gulligulla, det kan jag göra när jag är gammal tant. Jag har inte "tiden" att vänta på att en valp ska växa, det tar ju för sjutton hur länge som helst innan man får göra vad man vill från det att valpen kom hem. :p

Nej, lära hunden sitt och ligg mm kan man ju göra på en gång. För att inte snacka om kontaktövningarna, som är viktiga i den åldern. Så lär man sig gå ordentligt i koppel, man lär sig inkallning och man kan lära något roligt trick när hunden börjar bli lite äldre. :)

Jag kan också gärna skippa valptiden!
Blev lite lätt avskräckt då det tog 9 månader innan Uno äntligen blev rumsren. Vill INTE vara med om det igen!

Fast iofs vill jag gärna ha allt annat som hör valptiden till och vara med från början, blir svårt det där. En mirakelhund som är rumsren redan som liten valp automatiskt:idea: Ingen som kan avla fram en sådan :angel:

Båda de Jack Russell-tikar jag haft har varit rumsrena nästan från första stund. Enormt skönt!!

tvärtom! skulle kunna tänka mig en egen valp, men har svårt för andras. :o nej, det där är en saning med modifikation. egentligen tycker jag mycket om andras valpar, men just nu är en klasskompis första-gången-ägare till en valp. plötsligt förväntas man acceptera bajsfläckar på klassis tröja, se klassis näsa bli urslickad när man äter lunch, få sina strumpbyxor sönderbitna utan att det korrigeras och acceptera diverse krångel med lektionstider och platser för att det ska passa valpen :crazy: men allt det har kanske med osund inställning till hundägande och valp att göra (från klassis sida) än att valpar är jobbiga :angel:

Men enligt mig är sitt och ligg "gulligull", och kontaktövningar gör jag lika bra med en vuxen hund. Sen har jag mycket lättare att välja rätt hund när jag träffar en vuxen hund än en valp, jag kommer ha mycket krav när jag köper nästa hund som jag inte kommer se på en liten 8 veckors valp, däremot kan man ganska lätt se om en vuxen hund är rätt tävlings- och träningsämne.

:rofl:

Trodde inte att man fick gå ut och vara negativ till de "söta småttingarna". Alla ska ju alltid berätta hur gulliga de är... att de skiter på mattan, äter upp dina nya skor, biter gammelhunden i tassarna och lever rövare på nätterna ska man inte låtsas om! :angel:

Nä, tacka vet jag en sansad vuxen individ som det går att samtala med. :D

Valptiden en tuff period att ta sig igenom, men man får se fram emot den stabila och kloka varelse som monsterfjollbollen förhoppningsvis kommer att växa upp till.

Dels allt det roliga, men för att inte glömma kontakten och bandet man får när man har dom sedan valptassarna :love: Alla roliga upplevelser och allt kul, åh jag vill ha valp igen :love: Undrar om man kan övertala sambon :angel:

jag kan ju säga att efter några år så hade jag helt glömt bort allt negativt med en valp, och nu minns jag valptiden som en alldeles underbar tid :love:. en del spår finns fortfarande kvar, som några trasiga böcker och pappas TV-bänk som fick runda hörn istället för vinkelräta. men på något sätt har jag förträngt alla de andra sakerna. själva rumsrenheten var dock aldrig något problem, efter en vecka skedde inte en enda olycka inomhus.

jag ÄLSKAR valpar och kan gulla med dem hur länge som helst. helst ska de vara lite smådryga och uppkäftiga också, då är de som allra sötast.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 144
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 449
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 385
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur