Varför ingen stil och hyfs?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kavalleri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 737
K

Kavalleri

Hur kommer det sig att så många människor i "hästsvängen" är så slummiga och ovårdade?

På stadens gator kan man ju se ungdomsligister i (av fabrikanten) förstörda byxor, trasiga tröjor och flottiga mössor. Avstående från dusch verkar också vara ett mode, särskilt intressant om man hamnar som medpassagerare med dessa figurer på spårvagn eller buss. Dessa individer hamnar i vuxen ålder ofta under Kriminalvårdsverkets ömma omsorger...

Sorgligt är emellertid att detta tycks sprida sig till landets hästkretsar. Välutbildade vuxna, skolintresserade barn och andra tycks i hästsammanhang helt lämna sina normala beteendemönster.

Oputsade stövlar, hästdrägelsstinna byxor, luggslitna tröjor osv. vanpryder eljest civiliserat folk!

Vadan detta?

"Kavalleri"
f.d. skånsk dragon

Sv: Varför ingen stil och hyfs?

För att hästar inte bryr sig det minsta om hur vi tvåbeningar är klädda...

Att folk avstår från att duscha, luktar illa och är allmänt ovårdare tycker jag är obehagligt och avskyvärt. Men om dom vill gå i trasiga jeans etc, låt dom göra det, så länge dom inte stället till med några typer av "problem".

Vad hade du väntat dig av hästfolk? Att dom skulle gå runt i vita ridbyxor, blankpolerade stövlar, svarta ridkavajer och vara helt smutsfria, även när dom mockar och håller på i stallet? Måste isåfall säga att hästvärlden inte är direkt steril. Att man duschar och håller själva hygienen i form är ju en, för mig, självklarhet, men att gå omkring i lite smutsiga jackor etc är nästan bara en fördel då man inte behöver vara rädd att hästen ska dregla på den nytvättade kliniskt rena jackan eller att man ska få damm på dom nytvättade och nystrukna vita ridbyxorna som dessutom har så snygga pressväck. Så länge man som sagt inte skapar några irritationer bland folk så tycker jag man får se ut hur man vill.

Det är som att en kobonde skulle komma i svart smoking och blankpolerade skor i kostallet :smirk:

Låter som helt normal "arbetsklädsel" när man ska sopa, mocka, rykta häst, tvätta häst, smörja läder och andra göromål som man normalt utför i ett stall. :angel:
Den "inre" renligheten behöver ju inte vara sämre bara för att man har lämpliga arbetskläder.

Jag kanske ska vända på din fråga?
Skulle du ställa dig och mocka med nyputsade ridstövlar för 3000:-, nya ridbyxor för 2000:- o.s.v.? :confused: :angel:

du har aldrig tänkt på att stövlarna och byxorna kanske var rena innan man gick till stallet och städade boxen och genomryktade hästen totalt.. ?? :smirk:

då tar man inte precis ett glittrigt festlinne på sig heller.. ;)

*smyger under den höga hästen och spänner upp sadelgjorden så att Kavalleri trillar ner från sin höga häst*

:D

Hmm nej, jag kan faktiskt inte alls förstå vad du menar. Jag är snarare lite upprörd över att man nuförtiden blir alltmer dömd efter vad man har på sig i stallet, en plats där funktion går framför fin.

Jag själv tycker det är jätteskönt att kunna gå ut till stallet en lördag morgon utan att duscha först - så kan jag duscha när jag är klar istället. Smart lösning, istället för att duscha två gånger.

Stil och hyfs behöver ju inte alltid gå ihop. Stil, ja visst är det kul att kunna ha lite "fin"kläder i stallet, fina märken, men orka ha allt nytvättat, polerat och fint.
Hyfs däremot, det tycker jag är det mest essentiella. Och det har ju faktiskt inget att göra med hur man ser ut.

/Chili - som äger både slitna jeans och skitiga stallkängor, men duschar ändå varje dag -

Jag tycker det är skönt med eget stall där jag kan ha på mig vad jag vill utan att bli dömd. Därmed inte sagt att jag har trasiga kläder eller ser ut som en total lodis.
Men jag minns hur det var att gå på ridskola en gång i tiden, speciellt när man var ganska liten.

Det var gloende och dömande efter folks klädsel. När jag började hade jag inte råd med egen hjälm, fick låna av ridskolan, plus att jag fått en par gamla gummiridstövlar av syrran. Gissa om de som fått finare saker tittade snett! och även de äldre som skulle vara välkomnande och snälla egentligen, det var de inte.
De satt utanför och rökte och snackade dynga i blanka ridstövlar med sporrar på. De tyckte nog de ägde halva planeten i de lägena. :mad:
Och det fortsatte ända tills man kunde köpa klädsel som accepterades.

Totalt urlöjligt! Är det likadant fortfarande? Ni som uppehåller er på ridskolor?

Folk som inte tvättar sig är otrevligt men jag tycker det är sällan man träffar på såna. De flesta luktar fräscht lång väg.

därför att vi inte har några värnpliktiga som putsar allt åt oss, som somliga befäl...

Intressanta svar av Matilda... och Chili!

Nej, full paraduniform är kanske inte helt avpassad för stall-lorten. Lämpligen utför stalldrängen de vedervärdigaste hanteringarna innan man sitter upp. Kejsar Wilhelm II - en duktig ryttare (även om hans son blev förstklassig hoppryttare) - använde stege när han satt upp i full paraduniform.

Vita byxor är lämpliga för räv- och hubertusjakt men de måste ju tvättas mellan varje användning. Mörkare snygga byxor duger till "vardags".

Vad jag främst vänder mig emot är de som totalt förfallit - tyvärr ofta kvinnliga hästägare i 30-40-årsåldern. Snus, hästdrägel och billiga cigarretter. De tycks vara vänta på att kusen skall bli halt så de får ta en cigg och en kaffekopp till med tantkompisarna.

Genom detta visar man inte det ädla kreaturet - hästen - den respekt den förtjänar!

Fram för fler synpunkter!

"Kavalleri"

Ja, jag måste ju faktiskt få passa på att fråga...

Vilket århundrade är du född under?

Med tanke på hur du dömer folk efter deras klädsel måste jag ju då få komma med en liten åsikt... Jag tror att du passar bäst i ett museum där du kan få se på målningar av dessa befäl, deras hästar som såklart avmålades i ägarens slott (möjligtvis herrgård om du sträcker dig dit) med massor av extra blänk och alla är uppklädda till tänderna.

Ett stall av modern version hör du tyvärr inte hemma i. Med tanke på att den största delen av världens befolkning faktiskt är fattig eller av medelklass så finns det ganska få stall där du kan känna dig hemma.
Själv håller jag mig till mitt lite luggslitna stall med 100 år på nacken.

Burton - jag vet vad du menar. Jag slutade själv på ridskola för några år sedan, mycket av den anledningen. Nu har jag fått höra att den ridskolan har stora problem med mindre "krig" mellan privatryttare och ridskole elever + anställda. Jag är glad att jag inte längre behöver bevisa hur bra jag är genom mina kläder...

Kavalleri- säg inte att du har ansträngt dig för att bli medlem här för att kunna börja hacka ner på hur andra är kläda.(troll??)
Jag anser oxå att man ska vara hel o ren, men snygg det är en annan fråga. Om man ska till stallet för att göra det dagliga, då kan man ha något bekvämt som tål att shitas ner.
Men om det handlar om att man ska tävla, träna för tränare eller liknade. Då kan man anstränga sig lite extra både för att göra hästen å sig själv fin.

Men som jag förstår så tycker du att man ska ha putsade stövlar, ha helt rena kläder(som helst inte ska bli shitiga under dagen i stallet hur nu det ska gå till) osv.
Det du beskriver tycker jag mer låter som en tant som sitter i fika rummet å skvallrar.

En riktig hästmänniska blir shitig, bryter en nagel och luktar faktiskt häst!!!

/Eviliny-som har shit under naglarn, dregel på byxorna, höstrå i håret, och lera på stövlarna MEN förstår hästar och rider bra ENDÅ!!!

Ha Ha, det var en rolig tråd! :D

Men nåt som bekymrar mig alltmer, är den växande skaran av hästar, som har tagit till sig det nya modet att inte bo på stall!
Utan anamma det förskräckliga "uteliggarmodet", och ha mage att komma sättande mot en när man ska rida, och kommer där finklädd och putsad, som läskiga, raggiga, leriga vildar!

HUR tror dom att man ska nedlåta sig att sätta sig på dylika individer?
Ska JAG behöva skrapa ur lortpälsen och geggsvansen?
Näe, jag tror jag ska anställa en hästskötare!

Tacka vet jag den gamla goda tiden, då hästar stod ordentligt uppradade på spilta, i sitt ridskolestall, och såg ut som "folk", när man kom med sin sadel!

Så mycket tycker jag är lite att ta i, inte många som duschar innan man åker till stallet det gör man ju efteråt.
Men däremot så mockar man å donar i stallet innan man rider ut.
Seddan gör man iordning hästen oxå som gärna står å gnusar av sitt dregel på en.
Men jag försöker så gott det går, behöver dock en del nya långärmade tröjor utav det tynre slaget å någon tjock tröja men lite måste man prioritera. Har precis köpt nya t-shirts iaf + en ny flis så nu får man lugna sig lite. Bara för att man har häst betyder det inte att man är gjord av pengar lite omöjligt eftersom att man slänger ut allt på hästen :D

:D :D :rofl: :rofl:

Det slog mig först nu. Trådtrolls varning :D

Men det är ändå kul att argumentera emot...

Hästlivet är verkligen underbart!

Kassakistan skulle förmodligen vara full om inte guldpenningarna rullade iväg till Börjes, Hööks o dylika extremt viktiga instutioner.
(frågan är, vet övriga familjemedlemmar verkligen OM det?...hm..)

Uppkrupen i mjuka soffan efter en lycklig ridtur i naturen, ojdå, förlåt
familjen, GLÖMDE att ta av mig ridbrallorna...sorry.
HÅR i soffan? Nä, det tror jag nog inte...det är nog hundens...
ok ok, lovar att försöka få bort det med tejprullen...

Mamma!!! Äckliga HÄSTHÅR i mina kalsonger!!! Du får fasen mej LÄMNA IN dina hästtäcken till nån FIRMA eller nåt!!!

Hej älskling - Nä förresten, du luktar...ja,...nåt.. återkommer med potentiell puss till senare, när du duschat...

Har du GIFT dig med hovslagaren? Han var ju här alldeles nyss!
(10 veckor sen..) Och veterinären, grejjer mot A2, är det nåt regemente eller nåt?

NÄR kan vi egentligen boka den där semesterresan? Är det ALDRIG slut på den där uschliga tävlingssäsongen?

:smirk: Ja ja, min familj är trots allt väldigt tålmodig.
Allmänbildad är jag också, maken läser DN, jag själv är frukostbegravd i "Ridsport"

Kan man begära mer av livet? :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka