Varför inte allroundsadel

Sv: Varför inte allroundsadel

Jag har haft flera allroundsadlar till min häst eftersom han har vuxit så förbaskat från 3-7 år. Att det blev allroundsadlar berodde på att jag inte hade råd med både en hopp- och en dressyr. Dessutom rider jag ut mycket och då trivs jag bäst i en allroundsadel.

Det jag har märkt är att det är skillnad på allroundsadlar och allroundsadlar, precis som med andra sadlar. T ex Zaldi Royal är ganska hoppinriktad och har klossar både fram och bak. Jag har haft två sådana och tyckte att det var helt OK till unghästhoppning. Det gick att rida "dressyr" någorlunda i dem också. Ett annat exempel på sådan sadel är Prestige Silver Star VSS, vilken även går att få inriktad mot dressyr.

Jag har haft en Stübben Siegfried VSD. Det var rätt OK att dressyra i, men ingen höjdare att hoppa i. För raka kåpor och för lite stöd i o m att den är mot dressyr.

Jag har haft en Hubertus Flexline. Skön sadel att rida ut i, funkar hyfsat till enklare dressyr och går att hoppa småhinder i också.

Nu har jag en Globus Loke. Tyvärr är det den allroundsadel jag trivs sämst med. Den köpte jag dessutom ny som en nödlösning för att komma ur sadelträsket. Det går bra att rida ut i Loken, men annars är den rätt kass för just mig. Tyvärr. Jag hamnar i fel sits både vid dressyr och hoppning. Däremot finns det andra bukefalister som är nöjda med sina. Smaken är som baken.;)

Den är varken dressyrsadel eller hoppsadel, och lika värdelös till vad man än vill ha den.

Immer

rider hellre dressyr i hoppsadel än dressyr i allround sadel. går ju knappt bättre att hoppa i en allround än i en drssyr....

varken eller sadel.......

Den är varken dressyrsadel eller hoppsadel, och lika värdelös till vad man än vill ha den.

Immer

Oki :D. Men gissa om jag har beslutsångest nu. Lutar åt en dressyrsadeln nu bara för det trots att jag inte alls är förtjust i dom.

Hej!

När jag skulle köpa min första sadel till pållan fick jag rådet av sadelmakaren att köpa en hoppsadel, som jag satt bra i och kunde rida dressyr i. Detta för att en allround är ju det.. nånting mittemellan och inte bra till nåt.

Min hoppsadel red jag i i 2 år innan det blev dags att införskaffa en dressyrsadel också, och jag rider fortfarande dressyr i hoppsadeln ibland, för den är så skön..

/ Lavinia

en allroundsadel är inte bra till nåt, bara halvbra i allt ;)
funderade på en allroundsadel till pållan, men köpte två beg sadlar istället - en hopp o en dressyr.

En allroundsadel är väl det allra bästa man kan ha?! Så länge man inte tävlar i någorlunda höga klasser räcker det gott o väl med en allround, för det är knappast någon avgörande skillnad i hur man rider bara pga sadeln.

Jag har allround sadlar till båda mina och det funkar.
Men jag rider inte dom sådär jätteofta, blir det så blir det kondition eller skritt, dressyr och ibland lite hoppning.

Det är väldigt olika här hur folk tänker och tycker :). Kul att läsa faktiskt. Men jag tycker det är väldigt stor skillnad i olika sadlar och olika märken som jag har provat och för min del är det viktigt att sadeln passar mig och hästen och att jag tycker om att rida i den annars blir det inget bra.

Ska bli intressant att se vad det blir till hösten iallafall :D. Det slutar kanske med att man sitter i en allround endå, vem vet.

Till en unghäst tycker jag att en allround är väldigt bra, även väldigt bra om man bara ska "skogsmulla". För precis som sadeln är lite av en "varken eller" så är ju unghästridning/mulleridning lite varken eller det också. Du rider inte dressyr,inte hopp utan något däremellan.

Jag började med en Jacson Sabine till min unghäst. Nu har jag sålt den och köpt en Celine(hopp) och en Stübben(dressyr). Men det var perfekt att ha Sabinen under den första tiden. Dessutom kanonskön att rida i.

En allroundsadel är väl det allra bästa man kan ha?! Så länge man inte tävlar i någorlunda höga klasser räcker det gott o väl med en allround, för det är knappast någon avgörande skillnad i hur man rider bara pga sadeln.

Jo, det är stor skillnad även om man rider på lägre nivå. Det är min erfarenhet efter att ha haft eller provridit ett antal sadlar av alla inriktningar. Däremot har jag hellre än bra allroundsadel (dvs en som passar hästen och min sits) än en för oss halvdan dressyr- eller hoppsadel.

:eek: :eek: :eek:
va?????? kanske inte bara men avgörande skulle jag nog säga...

Jag har två allroundsadlar till mitt ungsto.
En allround mot hopp och en allround mot dressyr.
Hoppen är bra när jag hoppar och duger även till annat.
Men fick tag på en gammal hubertus allround mot dressyr billigt. Denna har jag bättre dressyrsits i och den är superskön att rida långt i.

Så småningom när hon blir äldre lär jag skaffa iaf en riktig dressyrsadel. Hoppsadel lär jag dock inte satsa på troligen då jag troligen aldrig kommer hoppa speciellt seriöst med henne och då duger det med en bra allroundsadel. :)

Min karl brukar jämföra en allroundsadel med en bäddsoffa, Man sitter oftast inte bra i den och inte sover man bra i den heller...:angel: , utan man bör ha en riktig säng o en vanlig soffa...:angel:
Själv rider jag i dressyrsadel medan min karl rider i hoppsadel.
Allround känns som varken eller..........:crazy:

Liknande trådar

Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 398
Senast: Tantan
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 640
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 756
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev... 2
Svar
35
· Visningar
3 803
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka