Varför islandshäststall?

Sv: Varför islandshäststall?

*kl*

Mina maror har fungerat bra i flockar från två individer upp till över trettio. Och minst en var egentligen "trädgårdsuppfödd" :D

"knapplån"
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag förstår inte alla er som tycker att det är så "eländigt" med storhäst stall. Jag har bara haft stora hästar mest halvblod och när mamma köpte isis och ställde hos oss fick den stå på samma villkår som de andra. Vi har en stor häst (korsning), mammas isis och en shettis.

De är ute ca 12h/dygn de går i stora gräshagar året runt, de får hö i hagen, ja de har täcke när det regnar och på vintern, min häst är klippt och har inne täcke, eftersom vi har kallstall. De går på bete dygnet runt från juni tom september.
Vi har inga porslinshästar bara för jag är van vid halvblod, ja jag klipper och har täcke men det är ju på min häst och av praktiska skäl.

Ja det hade varit bra med ett par hästar till men när vi hade fler gick de ändå oftast i par, vår islandshäst verkar inte riktigt sällskaplig ändå. Utan förvarning och oftast oprovocerad vänder hon tvärt och sparkar bakut på de andra minst 8-10ggr om dan. För att i nästa sekund tycka de är jättefina.

*kl*

Jag vill börja med att säga att jag tror att islandsägare och storhästägare alltid kommer att råka i luven på varandra på forum och i verkligheten, pga våra uppfattningar. Därför tänker jag strunta i att lägga mig i islandshästarnas språk-diskussionen.

Jag har bara haft min häst sedan i maj, och har aldrig stått på islandsstall. Jag skulle gärna byta om jag hittade ett bra alternativ, men nu väljer jag att stanna i blandhäststallet eftersom jag funnits där i ett år nu (även innan jag köpte egen häst). Utan att gå in på varför jag vill att min häst ska få stå i en islandshästflock, så tänker jag räkna upp några saker som rent praktiskt krashar lite för mig.

• Korta dagar i hagen, bara åtta timmar, eftersom de andra vill ha det så.
  • Lunchfodring i hagen, alla hästarna måste då få 2 kg vilket gör att min hästs foderstat blir fel - lunchen blir den största givan när jag vill kunna ge största givan på kvällen.
  • Tråkigt att inte kunna snacka gångarter, tränare, utrustning osv med likasinnade...
  • Folk ser ner på en - inte så att de är otrevliga, men så att man märker att de tycker att våra småtofsar är... ja... skogshästar och inte riktigt lika mycket värda helt enkelt. På så vis blir vi islandshästägare andra klassens hästägare.
  • Man har inte samma syn på hästar. I mitt stall tycker de att jag och den andra islandshästägaren är lite flummiga.

Det är jättetråkigt att det blir så, och jättejobbigt med de mer praktiska sakerna. 2 kg hö i hagen är alldeles lagom för en häst som kanske äter 8-9 kg om dagen, men för en häst som bara ska ha 5 kg om dagen för att hålla sig i fint hull så blir det helt ojämnt. Samma problem uppkommer när hästen ska stå inne i 16 timmar per dygn - kan man ge hästen 4 kg hö på kvällen så är det kanske mer okej än om man bara kan ge 1½.

Men som sagt, jag kommer inte att byta stall eftersom jag trots allt trivs. I augusti flyttar vi långt härifrån och då hoppas jag på att komma till ett islandsstall.

Knapplån

Har läst igenom den här helt fantastiska diskussionen nu och herregud.
Är islandshästfantast som började min ridkarriär på en ridskola med alla möjliga hästar och övergick sedan till travhästar för att sluta här på islandshästar och Island dessutom.

Islandshästar har kanske inget eget språk MEN de flesta islandshästar är uppfödda i flock, de så kallade trädgårdsislandshästarna är precis som alla andra trädgårdshästar.

Flockhästar har ett annat betende än trädgårdshästar, dom kan läsa varandras signaler. Trädgårdshästar kan också lära sig dessa signaler MEN det tar oftast en stund och anledning att flockhästar ibland kan anses mycket elaka som jagar ut en annan stackars trädgårdshästuppfödning beror på att denne inte förstod språket som flockhästarna talade. Detta är desamma, spelar ingen roll vilken ras det gäller.

Så min slutsats blir efter att ha läst hästbetendekunskap att alla hästar talar ett ungefärligt språk beroende på uppväxt. Vi människor formar hästen, vi bestämmer nu för tiden hur vi vill ha hästen. En trädgårdsuppföddd islandshäst är minst lika odräglig som vilken annan trädgårdsuppfödd häst. Dock kan de ju kännas lite jobbigare om hästen är 2m hög.

Och till alla med mer eller mindre konstiga kommentarer om Island...
Vanliga ridhästar tas in på stall i januari och står där tills i april/maj ungefär (beorende på väder, gräsväxt m.m) I övrigt går dom ute. När dom står på stall över vintern går dom ute en gång om dagen iallafall (visst förekommer de dagar då dom står inne, men de gör de i travstall också tex.)Detta beror mycket på väder och vind.
Unghästar går ute året runt, tas in 1-4 veckor kanske, vanligast är 1-2veckor för att börja vänjas vid folk, verkas, avmaskas. sen släpps dom ut igen, dom står inte inne hela denna period. Herregud de sabbar hela deras tillväxtperiod, för att ha en naturlig benväxt måste hästen röra på sig.
Avelshästar och andra hästar som inte används trycks inte in i en box över vintern. Men de gör de inte hos andra hästar heller hoppas jag, isåfall undrar jag varför??

Det finns många forskningar om hur hästar bör bo inne i stall. Min åsikt är efter att ha läst mycket att hästar bör stå en och en men med låga boxväggar så dom kan klia sin vän. Detta är de undersökningar jag läst hit och dit kommit fram till. Hästar behöver närhet, klia och så med varandra men dom sover inte lika bra när dom delar box som många hästar gör på island. (dock är detta på väg ur tid även på Island, utveckling, i positiv eller negativ riktning?)

Och på frågans svar, nu bor jag iochförsig på Island men när jag bodde i Sverige hade vi islandshästar i travstallet, dom stod tillsammans av den enkla och logiska anledningen - dom åt lika mycket. Dom hade säkerligen gått bra ihop med dom andra hästarna MEN blivit smällfeta.

I islandshäststallet där jag gick på skola förr i tiden hade vi ett tag en nordsvensktravare och sedan en ridhäst av modell större. Dom gick tillsammans med vallakflocken med enbart islandshästar, detta funka fin fint och dom lekte superbra ihop. Anledningen att han kunde vara med dom var att han kom in över natten och fick massa mat då eller att de var fritillgång på hö.

Och sen så finns de ovalbana vid många islandshäststall liksom de finns fantastiska körvägar (där jag helst ser att man även rider mitt i vägen, speciellt om det är lerigt) vid travstall och det finns hindermaterial där det hopppas mycket(dock hoppar vi minsann med islandshästarna också, superkul ju!)
Sen underlag i ridhus spelar mycket stor roll beroende på vad man ska göra i ridhuset, hoppning och töltträning kräver inte riktigt samma underlag.

På Island slaktas hästar som inte är bra nog, det flesta hästarna slaktas innan dom kommit till avelsvisning. Och varför behålla de som inte är bra?
Och visst på Island föds föl upp för slakt, men dom har de oftast(inte alla gånger) mycket bra tills dom åker på slakt(som inte innbär lastbilsfärd i flera dagar). En sommar med mamma ute i stor hage med massa kompisar. Precis samma sak med fåren. Måste ju kännas bättre och äta de glada fölet än en stackars gris som stått instängd hela sitt liv?

Nu tror jag att jag har svarat på en massa av inläggen i den här tråden :) Många roliga, smarta, annorlunda, bra, dåliga och speciella tänk har vi alla utefter våra egna upplevelser.
Men om ni får chansen att läsa betendekuska hos häst - gör det. Jag läste kursen på Island med solklar inriktning på islandshäst dock var alla läroböcker utifrån andra hästar och nästan alla forskning på andra hästar.

Mitt minnesord är Vi formar våra hästar!

God fortsättning och lycka till med era hästar!

Och just de sluta säg "stora bruna", islandshästar kan nämligen vara bruna(väldigt vanligt) och över 148cm (mindre vanligt, men just nu avlar vi mot större hästar) :D

///Petronella - Varje dag lär vi oss något nytt, sluta vara så insnöad och öppna sinnet!

Flockhästar har ett annat betende än trädgårdshästar, dom kan läsa varandras signaler. Trädgårdshästar kan också lära sig dessa signaler MEN det tar oftast en stund och anledning att flockhästar ibland kan anses mycket elaka som jagar ut en annan stackars trädgårdshästuppfödning beror på att denne inte förstod språket som flockhästarna talade. Detta är desamma, spelar ingen roll vilken ras det gäller.

Det är väldigt intressant att studera deras beteende när man släpper in nya i flocken. Vi har en stabil och flockuppfödda individer i vår grupp (fn. 12 st).

När vi släpper in en som kan språket och de sociala reglerna så är det oftast bara nosande, sparkande med frambenen i marken och lite skrik som värst och efter några dagar brukar de ha hittat sin plats i gruppen.

När vi får in en "trädgårdsuppfödning" så läser den inte de signaler som de i gruppen ger och blir till sist bordust ivägjagade. De får då inte komma i närheten av resten i gruppen förrän de under en period visat respekt och ödmjukhet för individerna i gruppen. Det är en process som kan pågå allt från ett par veckor till mer än 8 veckor. Det blir en successiv tolerans vilket innebär att i början tillåts inte nykomlingen komma närmare än ex 100-200 m. Efterhand som nykomlingen visar respekt och lär sig språket tillåts han komma närmare och närmare. Han kan tillslut tillåtas att vistas bara några meter från flocken utan att bli bortjagad men det kan ta flera veckor till innan han får komma "in" i flocken. Då först kan han söka sin plats i flocken. Det händer ibland att de då misslyckas och får nästan börja om från början.

Sedan finns det flockvana "trädgårdsuppfödningar" de fungerar i flock men har ingen respekt för människor. Det är då man måste jobba med ledarskapet vid den dagliga hanteringen. Det är ett mindre problem och brukar ta max ett par veckor.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

I teorin förstår jag hur du menar. Att hästar med olika raser kan bli vänner etc. Men som du tänker går inte riktigt att applicera i verkligeheten. Du ger exemplet att halvblod - arab kan bli bästa vänner. Men har du belägg för att arab - islandshäst kan bli bästisar? Det är ju något du måste se och erfara för att förstå. Det är uppenbart i tråden att många har erfarit att islandshästar inte fungerar ihop eller blir vänner på samma sätt som tex halvblod - arab. Har du själv ståttinstallad på islandsstall med ditt halvblod?

Endast genom erfarenhet kan man dra dessa slutsater som så många i tråden gör. Och klarligen är det många som delar uppfattning.

Min arab har haft islandshästar som bästisar. Han är i och för sig uppvuxen i först islandsflock och sedan blandflock. I blandflocken valde han oftast att vara med islänningarna, fast det fanns en annan arab, fullblod, halvblod och ponnier.

ärligt talat hur omogen får man vara du kan inte ens föra en diskussion. Jag var alltså på besök hos denna utbildare och ja han är mycket eftertraktad. Så ja jag tror på honom varför skulle han stå och ljuga?
Dessutom var inte hans hästar ute nästan någonting heller, detta hade han tagit med sig från Island även om han kanske lät dom vara ute iaf 2 timmar om dagen.

Men flera stycken som har svarat i tråden har ju arbetat på Island och berättar om sina erfarenheter, varför skulle dom ljuga?

Jag vet inget alls om saken själv, men har svårt att tänka mig att man skulle välja att hålla för och unghästar på stall, om man sedan stallar in vuxna ridhästar är ju en annan sak, det hästarna lärt sig och präglats av under uppväxten finns nog ändå kvar. Så tror du inte att det är just ridhästarna "din" utbildare pratar om?

har en kompis som har sin isis i ett stall där det står enbart islandshästar. Hon valde det för att hon vill ha hästen på lösdrift och för att "vanligt halvblodsfolk är så mesiga med sina hästar när det gäller kyla etc." det är, vad jag förstår, den enda anledningen. jag skulle gärna kunna stå i ett islandshäststall med min 'vanliga' ponny om det var enda möjligheten att ha henne på lösdrift.

Sen är det väl lite så att 'lika barn leka bäst' och islandsridning skiljer sig ju lite från ex. hopp och dressyr. På samma sett som det gärna kan bli hopp- eller dressyrstall, man vill vara med likasinnade typ.
Självklart blir det ju också lättare/billigare att få dit en tränare regelbundet om alla vill ha samma.

Jag tycker ofta islandshästfolk har en sundare syn på hästar med lösdrifter, stora flockar osv.

Jag tror inte att hästarna trivs bättre ihop för att de är av samma ras. Min (korsnings)ponnys 'pojkvän' är islandshäst och hennes bästa 'tjejkompis' är travare så det spelar nog ingen roll :)

Min arab har haft islandshästar som bästisar. Han är i och för sig uppvuxen i först islandsflock och sedan blandflock. I blandflocken valde han oftast att vara med islänningarna, fast det fanns en annan arab, fullblod, halvblod och ponnier.

Din arab betraktar sig nog som islandshäst och med tanke på uppväxten så känner han sig hemma där.

Din arab betraktar sig nog som islandshäst och med tanke på uppväxten så känner han sig hemma där.

Ja så tror jag också att det är. Med tanke på att det flera gånger har hänt att en islandshäst har utsett min arab som sin bästa kompis, i stället för en annan islandshäst, så anses han väl dessutom som likvärdig med islandshästarna i deras ögon, trots att han är av annan ras.

Jag är i alla fall glad för hans flockuppfostran, har aldrig haft några problem att släppa honom med nya hästar, han är väldigt duktig på att läsa av andra hästar och kommunicera.

Min första valack hade jag ihop med ett halvblod och en ardenner, de var jättebra kompisar......problemet var nog att min kille hade eksem och ardennern bet och rev sönder alla hans täcken hela tiden, samt att de andra hästarna behövde mer mat och min blev bara fetare och fetare eftersom han bestämde i hagen. Dessutom fick jag turen att flytta till ett renodlat islandsstall med tränare på gården och trivs superbra, har aldrig lärt mig så mycket som nu.

Sedan har jag hört andra kompisar med isisar i storhäststall, de med storhästar vågar inte rida med isisarna för deras hästar blir knäppa av att höra tickandet i tölten och fattar inte vad som händer.....*le*

Ja och så tycker jag om att ha hästarna på lösdrift, slippa ställa in dem...ut 24/7 året om (bortsett från någon enstaka gång när de får komma in och torka om det är en riktigt regnig period)

Senast ändrad:

KL

Förlåt en stackars okunnig... Jag anser iaf att häst som häst... ingen direkt olikhet... är man fler med olika raser anpassar man sig efter den svagare individen..dvs ingen pålle ska behöva svettas för att jag envisas med att driva upp tempot på min Kamel... :D... ingen kedja är starkare än den svagaste länken... pållar är pållar och alla behandlas med kärlek och respekt... =) Har svårt att köpa iden om ett specifikt rasstall.... tycker att samarbete över rasgränser är givande, lärorikt och stimulerande...för att inte tala om spännande och roligt:D

Måste ändå säga att jag mer och mer ser att olika inriktningar tar till sig idéer av varandra, min islandstränare har även flera typer av storhästar och tränar, vi inom island använder mer och mer av täcken osv när vi tycker att det behövs....finns mycket vi kan lära av varandra!!!

Mina erfarenheter följande skillnader:

Fler islänningar går på stora lösdrifter och går inte alls på stall, de som går på stall gör det oftast (inte alltid och det är min erfarenhet) under sommaren och inte vintern - stora hästar går på stall på vintern och inte sommaren

Vid avel så rör många islandshästägare inte sina föl förrän möjligtvis nrä det är dags för att verka hovar eller veterinärbesök, annars får de gå ohanterade ända tills det är dags att rida in vid 3-5 års ålder. Medan storhästägare har grimma på sina hästar redan efter ett par dagar (kan ha med storleken att göra såklart:D:D)

Flera av de storhästägare jag känner är mer pedanta med borstning, tvättning, täcken, specialfoder osv än vad de islandsägare jag känner är.

Sedan ska man självklart inte dra alla över en kant.....vi kan alltid lära oss mycket av varandra!!!

Hej. jag har en flock som består av 2 travare, 1 friserkorsning, 1 russ och 1 islandshäst. De går i samma hage, ute året runt, inga täcken och det funkar kalas. Alla hästar trivs hel bra tillsammans i samförstånd. Har stall m boxar men alla hästar vill helst vara ute , alltid.
;-)

jag väljer ett islandstall just för att kunna prata "isis"..alltså töltproblem, sadelsaker osv..där finns det andra som är intresserade och insatta.

KL
Har haft islandshäst här i vårt stall tillsammans med ponny och stor häst. Inga som helst problem. Grannen hade sin tillsmmans med olika hästar och det funkade också utmärkt. Finns ett stort stall här i närheten som har mycket islänningar, men också fullblod, varmblodstravare och nordsvenskar i floockerna och även detta går utmärkt. Hästar som är vana att gå i flock och kan läsa varandras signaler behöver inte vara av samma ras för att det ska funka. Kan de däremot inte läsa hästarnas flocksignaler blir det struligt vad de än är av för ras.

(som tillägg har jag träffat många islandsägare (oftast äldre damer) som är rädda för stora hästar. Det kan säkert spela in för dem att de då vill stå i ett rent islandsstall.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka