Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Flockhästar har ett annat betende än trädgårdshästar, dom kan läsa varandras signaler. Trädgårdshästar kan också lära sig dessa signaler MEN det tar oftast en stund och anledning att flockhästar ibland kan anses mycket elaka som jagar ut en annan stackars trädgårdshästuppfödning beror på att denne inte förstod språket som flockhästarna talade. Detta är desamma, spelar ingen roll vilken ras det gäller.
I teorin förstår jag hur du menar. Att hästar med olika raser kan bli vänner etc. Men som du tänker går inte riktigt att applicera i verkligeheten. Du ger exemplet att halvblod - arab kan bli bästa vänner. Men har du belägg för att arab - islandshäst kan bli bästisar? Det är ju något du måste se och erfara för att förstå. Det är uppenbart i tråden att många har erfarit att islandshästar inte fungerar ihop eller blir vänner på samma sätt som tex halvblod - arab. Har du själv ståttinstallad på islandsstall med ditt halvblod?
Endast genom erfarenhet kan man dra dessa slutsater som så många i tråden gör. Och klarligen är det många som delar uppfattning.
ärligt talat hur omogen får man vara du kan inte ens föra en diskussion. Jag var alltså på besök hos denna utbildare och ja han är mycket eftertraktad. Så ja jag tror på honom varför skulle han stå och ljuga?
Dessutom var inte hans hästar ute nästan någonting heller, detta hade han tagit med sig från Island även om han kanske lät dom vara ute iaf 2 timmar om dagen.
Min arab har haft islandshästar som bästisar. Han är i och för sig uppvuxen i först islandsflock och sedan blandflock. I blandflocken valde han oftast att vara med islänningarna, fast det fanns en annan arab, fullblod, halvblod och ponnier.
Din arab betraktar sig nog som islandshäst och med tanke på uppväxten så känner han sig hemma där.
KL
Förlåt en stackars okunnig... Jag anser iaf att häst som häst... ingen direkt olikhet... är man fler med olika raser anpassar man sig efter den svagare individen..dvs ingen pålle ska behöva svettas för att jag envisas med att driva upp tempot på min Kamel...... ingen kedja är starkare än den svagaste länken... pållar är pållar och alla behandlas med kärlek och respekt... =) Har svårt att köpa iden om ett specifikt rasstall.... tycker att samarbete över rasgränser är givande, lärorikt och stimulerande...för att inte tala om spännande och roligt
![]()