Varför islandshäststall?

Sv: Varför islandshäststall?

KL

Efter att ha läst hela tråden måste jag skriva ett inlägg.

Självklart är det skillnad på en häst som är uppfödd i stora flockar med stora ytor att röra sig på. En häst som inte gått i flock reagerar lite annorlunda än en häst som är van att gå i flock. Min erfarenhet är dock att efter ett tag har "trädgårdsuppfödningen" kommit in i flocken och blir accepterad även om denne häst kan vara lågt ner på rangskalan. Men det måste väl gälla alla hästar oavsett ras?

I förra stallet jag stod imorterade stallägaren 2 islandshästar som gått i stor flock och det var 2 mycket skygga hästar som krävde mycket jobb innan de litade på ägaren. Alla hästar är individer, vissa är skygga och andra inte. Att ha växt upp i flock betyder inte att hästen är en nyfiken och trygg individ även om många säkert är det.

Mitt halvblod gick i samma beteshage som stallägarens islandshästar på sommaren och det var inga problem alls. Naturligtvis tydde sig islandshästarna till varandra mer än till min häst, men det är inte så konstigt när de gått tillsammans länge, bara de två. Det var på samma vis med halvbloden när de släpptes ihop på lösdrift. De två som gått tillsammans tydde sig till varandra mer. Alla hästar är individer

Att man vill stå i ett stall med träningsmöjligheter, tränare och kompisar att få råd och tips ifrån förstår jag självklart. Men det verkar som att många i den här tråden bara har dåliga erfarenheter från andra stall? Att säga att "de stora bruna" ska ha 43 täcken och är ouppfostrade är väl ändå att generalisera? Jag har mött hästar av alla möjliga raser och en del är väluppfostrade och andra inte, det har inget med rasen att göra, det är ägaren det är fel på. Alla "stora bruna" blir inte behandlade som porslinsdockor, det finns stall där hästarna går på lösdrift och är otäckade. Finns t o m stall där tävlingshästar går på lösdrift. Det är tråkigt att höra att så många har dåliga erfarenheter av blandstall, där jag bor har jag inte märkt några sådana åsikter som ni blivit bemötta med. Men jag kanske haft turen att hamna i bra stall med vettiga människor :laugh:

Till sist måste jag fråga: Islandshästar som blivit uppfödda i Sverige där det inte finns möjlighet till stora flockar och väldiga arealer, hur fungerar de tillsammans med islandshästar uppfödda på island?

NEJ så är det inte försök förstå sluta spela dum. Dom slaktar hästar som dom inte tycker är bra nog alltså hästar som inte når bäst resultat vid etc bedömningar, hästar som hade passat utmärkt som vanliga ridhästar till någon utan större ambitioner.

Det är väl utmärkt ur avelssynpunkt att de sämsta hästarna slaktas.

Inbördes beundran?:angel:
Allvarligt talat så finns det vissa som tror att islandshästar bara kan vara med islandshästar för att de skulle vara mer speciella än andra hästar, men jag skulle tro att träningsinriktade islandsryttare gärna samlas på ett ställe med andra likasinnade.
Samma som det finns dressyr & hoppinriktade stall eller travstall.

Dom slaktar hästar som dom inte tycker är bra nog alltså hästar som inte når bäst resultat vid etc bedömningar, hästar som hade passat utmärkt som vanliga ridhästar till någon utan större ambitioner.

Ja, för dem gör ju absolut inte samma sak inom fullblod (som du nu rider) och trav-världen? Finns säkert hästar där som också hade kunnat blir bra ridhästar.

Till sist måste jag fråga: Islandshästar som blivit uppfödda i Sverige där det inte finns möjlighet till stora flockar och väldiga arealer, hur fungerar de tillsammans med islandshästar uppfödda på island?

Jag skrev ett inlägg om det tidigare i tråden. Sämre, defenitivt!

KL

Men det verkar som att många i den här tråden bara har dåliga erfarenheter från andra stall?

Jag står nu med min islandshäst i ett blandstall vilket funkar toppen. Anledningen tror jag är att stallägarna har samma tänk och tror på en så naturlig hästhållning som möjligt. Nästan samtliga hästar går på lösdrift i stora kuperade hagar (kallblod, fullblod, halvblod m.m). Visst är det stor skillnad på hur vi rider, hanterar och fodrar våra hästar men alla har respekt för varandra så det fungerar bra ändå.

Min häst går i en liten lösdrift tillsammans med två shettisar och en annan islandshäst. Jag har vart med om riktigt otäcka fighter med sk trädgårdsuppfödda hästar som flygit på min häst och sparkat tills det blött. Jag släpper inte ihop min häst med hästar som inte är vana att gå i flock igen, islandshäst eller ej.

I ett blandstall där jag stod förut var det riktigt stora problem med dumma regler bla att man var tvungen att leda hästen på vänster sida, binda upp hästen från båda sidorna i stallgången m.m. Jag blev även hotad att bli anmäld för att jag hade rakat min islandshäst på halsen och inte täckade...

Jag har inga problem med att man hanterar/rider och håller hästarna olika i ett blandstall sålänge det inte drabbar mig eller min häst (vilket det oftast gör).

Nu har ju inte jag islandshäst men förstår mycket väl fördelarna med att samla hästmänniskor med samma inriktning på ett och samma ställe - oavsett disciplin och/eller hästras.

Tänk bara på hur åsikterna om vad ett bra ridunderlag är och hur det skiljer sig från människa till människa! Då ska man även väga in att olika discipliner kräver olika slags underlag och också "sliter" olika hårt på underlaget. Men om man bara samlar sk dressyrryttare, eller bara hoppryttare, eller bara islandshästryttare (!) på samma ställe så blir det genast lite enklare. Tror jag i alla fall.

Där vi bor ser man många med stora bruna där hästarna går i små rasthagar, rutor, och gärna står där en och en.

Nu kanske jag läser det du skriver helt fel, men jag tror INTE att hästarna gärna står där en och en - jag tror däremot att hästägarna gärna vill ha det så! Tyvärr.

Ja, för dem gör ju absolut inte samma sak inom fullblod (som du nu rider) och trav-världen? Finns säkert hästar där som också hade kunnat blir bra ridhästar.

jag rider inga fullblod och har heller aldrig påstått att jag gör det. Rider endast halvblod.

Mona - jag uppskattar så ditt inlägg! Jag håller med dig i det mesta (även om jag PERSONLIGEN - mer och mer - uppskattar inspiration från olika dicipliner). Jag skulle gärna vara på ett ställe där själva inriktningen var "open-minded"!

Hela diskussionen med "vi-ni" - "rätt-fel" är olustig och ibland helknäpp då världen delas in i islandshästar - stora bruna.

Jag håller med dig också och jag kommer aldrig sluta förvånas över att det ska vara så jäkla svårt att kunna samlas och samsas kring samma intresse - nämligen HÄSTEN!!

Mina islandsfödda islandshästar väljer tex oftast att äta ur samma höhög ute i hagen även om det finns drygt en hög till varje häst

Min ena nordvenska hingst och vår b-ponny äter nästan alltid ur samma hösilagehög. De går först till den ena och sedan till den andra högen.

De kan mycket väl också stå och äta kraftfoder och liknande ur samma spann. När den ene tar upp huvudet och tuggar så tar den andre ur spannen.

Vår andra nordsvenska hingst däremot passar SIN mat ytterst noga.

Så jag tror just detta varierar väldigt och inte har så mycket med ras att göra.

/KT

Nu kanske jag läser det du skriver helt fel, men jag tror INTE att hästarna gärna står där en och en - jag tror däremot att hästägarna gärna vill ha det så! Tyvärr.

Såklart är det så jag menar, tror att alla hästar oavsett ras vill leva så nära en hästs naturliga levnadssätt som möjligt. Ett strövande djur som äter en stor del av dygnet. Det jag menar är att det är vanligare att halvblod får ha det så än islandshästar. Jag inser också att det i stort sett är omöjligt att ge hästar helt naturliga förhållanden, men man kan göra det så bra för dem som möjligt. Och det är, enligt mig, inte att stå i en liten rasthage.

Egentligen kanske det här inte har med TS inledande fråga att göra.

OA

jag rider inga fullblod och har heller aldrig påstått att jag gör det. Rider endast halvblod.

Ursäkta, då har jag läst helt fel. Men du förstår min poäng hoppas jag. Det är inte bara inom islandshäst världen det sker.

Skönt att höra att du trivs i ditt "blandstall". Man kan ju vantrivas i ett renodlat islandshäststall också. Mycket beror ju på de övriga hästägarna. Sen tycker jag att det är svårt att hitta ett bra islandshäststall inom ett rimligt avstånd, som inte är en lösdrift med fri tillgång (vill banta min häst lite). Och som inte är jättedyrt. Och inte för stort heller helst. trivs bättre i lite mindre stall.
Sen kan man göra som jag, åka till tränaren med hästen när det är dags för det. (jag står oxå i ett blandstall som tidigare nämnts.)

*kl*
För mig spelar det inte så stor roll vad det är för hästar där jag har mina islänningar, bara man som hästägare delar filosofi och grundtänk och hästarna kommer överrens.
Jag vill ju ha mina på lösdrift och damerna behöver träna på gångarterna vilket jag tycker underlättar eftersom i stallet finns en riktig mästertöltare. Och mina får mycket bättre tölt när man rider jämsides och de liksom 'lyssnar in' henne. Sen för mig personligen så uppskattar jag att man inte hamnar så långt efter när man rider. Utan man är ungefär på samma ställe, går lika fort.

Nu går de i en flock med i huvudsak islänningar men det finns även kallblod och det funkar bra. Däremot min lilla Docka verkar ha ett öga för stora ståtliga fuxpojkar ;) (hon är ju fux själv).
Jag köpte henne från ett rent islandsstall och meddetsamma hon kom av i vårt stall fick hon syn på Honom. En varmblodsvalack i otroligt fin fuxfärg. Hon blev kär direkt och det fortsatte hon med tills han flyttade. Då stod hon länge och tittade efter honom och sprang och letade.

Sen var hon iväg hos hingst (islandshingst ja) för betäckning. Men ICKE damen var det minsta intresserad av den tänkte fölfadern. Däremot fanns det några otroligt tjusiga halvblod (japp, av fuxfärg :D) Hon ville inte alls vara i samma hage som islandshingsten så de fick flytta henne och då fick hon egen hage nära de tjusiga pojkarna så hon var nöjd då.
Och nej, nåt föl blev det INTE. Jag får väl försöka med en fuxhingst nästa gång ;)
Men jag tror inte man ska stirra sig blind på att hästen är en islänning/arab/varmblod osv, hästar är liksom vi människor olika personligheter. Vissa klickar och vissa klickar inte. :)

Gå ut och sätt dig i en islandsflock och se hur de är mot varandra, hur FÅ bråk som uppstår. Där jag har mitt sto står 10 hästar runt en och samma bal, alla i olika rangnivåer. Utan bråk, ledaren lägger öronen bakåt och den lägsta flyttar på sig.

Fast det där har ju inte att göra med vilken ras av hästar det är utan om hästen är van att gå i flock. Min arab är uppfödd på lösdrift i en solid flock och där uppstår i stort sett aldrig några bråk heller. Alla vet sin plats helt enkelt. Så att påstå att det är specifikt för just islandshästar tycker jag är lite missvisande. Jag vågar nog påstå att alla hästar som är uppfödda i flock kan gå i flock oavsett ras.
Eftersom jag inte kan så mycket om just islandshästar vill jag inte uttala mig om de har annan dialekt eller inte än vad andra hästar har.

lulski: Jepp! Kom just hem från "mitt" islandshäststall" (där jag står med "annan ponny" sedan en dryg vecka). Jag märker INGEN skillnad på hästarnas beteende mot varandra (HÖR HÖR - expert efter EN vecka! :angel:) Det finns bufflar, surmärrar, mesvallar, lömsk-ormar och skenheliga änglar som i alla hästflockar! Sluta ge sken av att det ALLTID råder "peace-love-and-understanding" i en islandshästflock!

Det FINNS egenskaper som kännetecknar rasen - men det är inte dessa det handlar om här.......

Vill f ö säga att de hästägare jag träffat hittills varit "hästmänniskor" och inte "bara-islandshäst-människor". Så befriande!

Senast ändrad:

*kl*

Sent inkommen i debatten tänkte jag försöka svara ts varför "Islandshäststall". Driver själv ett stall med inackorderingar och tar bara emot Islandshästar. Det beror inte på att jag är rasist utan för att det är bekvämast så.

Det av flera skäl, till att börja med är allt utformat och storleksmässigt för storlek Islandshäst. Lästallen är godkända för ett antal Islandshästar och akutboxarna utan galler och möjlighet att ändra storleken för att ha fler hästar i en box. Skulle vi ta in en storhäst så skulle den få betala två stallhyror eftersom hästen tar upp plats för två Islandshästar.

Sedan när vi har instruktörer här vill de oftast ha flera elever för att fylla en dag eller två. Ska vi iväg på olika evenemang kan vi samåka både i bil och med hästsläp.
När det kommer nya inackorderingar som inte har erfarenhet av Islandshäst sedan tidigare kan vi övriga hjälpa till så vederbörande får ett förhoppningsvis bra insteg till Islandshästvärlden och är man omgiven av människor med samma intresse kan man utveckla varandra på ett positivt sätt. Livet är ju för kort för att hinna med att göra alla misstag själv ;)
Sedan har erfarenheten visat mig att det generellt sätt är mindre problem med flockvana hästar, d.v.s. födda o uppvuxna i blandad grupp, (kön och ålder) och att det är vanligare att så är fallet med Islandshästar.
Oavsett det har vi en inskolning- karantänhage i anslutning till hagarna där de kan bekanta sig under några dagar upp till ett par veckor för en mjukare inskolning i flocken.

För övrigt, en häst, är en häst, är en häst oavsett ras. Den har ju vissa grundläggande inbyggda egenskaper när den föds men som med däggdjur är leken under uppväxten viktig för att lära sig det sociala spelet med artfränder. Det finns de uppfödare som påstår att resultatet av en hästs egenskaper psykiska som fysiska, bra som dåliga, beror på 30% genetik och 70% på miljön. Jag kan inte verifiera siffrorna men är övertygad om att minst hälfter beror på miljö.

Liten kommentar om det där med att vakta höhögen, så tror jag efter erfarenhet att det beror på tillgången av grovfoder. Innan vi gav fri tillgång så var det mer "grinigt" vi utfodringen. Nu kan de stå 6-8 st samtidigt vid rundbalen och äta utan "grinighet".

Att jag själv numera har Islandshästar beror på att jag aldrig haft så kul och harmoniskt ihop med hästar som jag har med Islandshästen generellt sett ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

*KL*

Givetvis är det inte bara "peace, love and understanding" i en isisflock även om vissa här vill göra gällande att så är fallet.

Vill påpeka att mina "stora bruna" (som förvisso har täcken) äter lugnt ur samma höhögar & låter bli att skada varandra (lösdrift med fri tillgång)

Nackdelen med stor häst när man står i isis-stall är att vissa islandshästägare tror att hästar kan leva på 1kg hö & luft..typ. Vilket jag tyvärr erfarade när jag hade en unghäst med stort hö-behov som i isis-stallet inte kunde äta så mkt hon behövde eftersom det var lösdrift.
Dessutom jagade de andra hästarna undan henne JUST på grund av att ägarna trodde att "islandshästar är såååå snälla mot andra hästar"
så det blev en dyr vinter med MYCKET kraftfoder.

Tycker däremot att islandshästägare generellt har ett bra tänk (lösdrifter, fodras med grovfoder & lite kraftfoder, stora flockar) men vill påpeka att även "vanliga hästmänniskor" kan ha liknande tänk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka