Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jätteroligt att höra! Och jag håller med dig angående skötaren.... finns tyvärr de som jobbar med grisar som inte är djurintresserade och det blir aldrig bra
Men till det jag har hört så är det bla a att det under den kalla årstiden blir fuktigt, kladdigt, inte tillräckligt varmt för smågrisarna som ju faktiskt vill ha riktigt varmt. Sen har jag hört en och annan historia om att kastrera smågrisar i snöyra med en ilsken sugga jagande en i hälarnajag har funderat en del hur man löser det praktiskt med just kastrering med smågrisar i hyddor? och vad gör man av suggan så länge?
Man får enligt Kravs regler låta dem grisa i grisningsbox och sen efter ca 14 dagar körs de ut på bete under betessäsongen och övrig tid på året kan de flyttas ut i storbox(familjebox) med djupströbädd och rasthage.Jätteroligt att höra! Och jag håller med dig angående skötaren.... finns tyvärr de som jobbar med grisar som inte är djurintresserade och det blir aldrig bra
Men till det jag har hört så är det bla a att det under den kalla årstiden blir fuktigt, kladdigt, inte tillräckligt varmt för smågrisarna som ju faktiskt vill ha riktigt varmt. Sen har jag hört en och annan historia om att kastrera smågrisar i snöyra med en ilsken sugga jagande en i hälarnajag har funderat en del hur man löser det praktiskt med just kastrering med smågrisar i hyddor? och vad gör man av suggan så länge?
Det förstår jag mycket väl att man tar in dem och låter grisa på vintern, men då är det alltså fortfarande KRAV, om de äter egenodlat foder?
enligt KRAV-reglerna ska man vara självförsörjande på djurfoder.
Ok. Tack för informationen.
Jag är inte övertygad om att KRAV-grisar har det bättre förrän jag sett det med egna ögon
Den raden där det stod att suggorna måste ha tillräckligt med plats vid grisning, det måste väl rimligen anges en yta. Man kan ju inte bara skriva tillräckligt stor för då kan det ju innebära sämre förutsättningar än för vanliga grisar. Utevistelese låter ju alltid bra, men frågan är hur det ser ut i verkligheten med lera och regn och blåst osv för de små grisarna.
Det gäller detsamma angående uttrycket tillräckligt med strö. I ett av inläggen tidigare stod att suggorna åt upp bädden? då kan det väl inte vara tillräckligt med strö tänker jag.
Eu- ekologiska grisar får inte gå på bete,just bete är nåt grisar gillar.![]()
kl
http://www.svtplay.se/klipp/1884301/hur-navigerar-jag-ratt-bland-ekologiska-produkter
Från dagens gomorron i svt, vad är viktigast - närodlat eller ekologiskt?
kl
http://www.svtplay.se/klipp/1884301/hur-navigerar-jag-ratt-bland-ekologiska-produkter
Från dagens gomorron i svt, vad är viktigast - närodlat eller ekologiskt?
har tur att ha ett gårdsslakteri i närheten som bara tar emot djur från trakten/länet
Gäller det animalier är Köttguiden en väldigt bra källa. Lite mer nyanserad än de flesta andra. Jag använder den ganska mycket själv, och jag borde rimligen vara tämligen insatt i ämnet med tanke på vad min huvudsysselsättning är. Miljö är ett för komplext ämnet för att man ska kunna "veta" allt själv.