varför lite "svampig"?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Ego_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 361
E

_Ego_

har en häst i stallet som nu är lite svampig på ena bakbenet vid kotan och några cm upp, de varierar väldigt beroende på vad de är för väder för om det är regn och lite kallt då är benet helt tort och fint, inte en galla eller någonting.

de försvinner också när hästen rör på sej och är inte speciellt tjock i benen alls på nätterna.
alltså så kommer de och går lite under dagen, känner man på benet i hagen och sen kommer tillbaka en timma senare så kan de ha svampat till sej och sen någon timma senare igen så är benet jättefint.

ingen värme eller så, inte mer än normalt iallafall.

de har varit såhär länge så de är inget nytt, vet att hästen vrickade sej när den va yngre på de benet, kan de vara pga den skadan? tror de va en lättare senskada..men de va som sagt när hästen va liten och den är 11 år idag och är i träning.

någon som kanske kan veta varför hästen är sånhär på bara ett ben? om de är pga den gamla skadan? eller borde man kolla upp de även om de inte har varit något problem?

Sv: varför lite "svampig"?

Det är inte mugg då? Min häst har det på en karled just nu, men den försvinner rätt fort.
Eller svampigt, hur menar du då? Du har ingen bild?

M-oaa

alltså lite mjuk/gallig i kotsenskidan tror jag de är?
svårt att förklara men de känns inte som vanliga gallor heller, lite mjukare än de.
mugg är de inte.

ingen som kanske vet vad de kan bero på?

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
488
Senast: Mirtai
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 181
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 748
Senast: 13579vas
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka