Varför Mac?

Alexandraz

Trådstartare
Skulle vilja veta varför så många med Mac är så frälsta? Ska köpa ny laptop snart och funderar på vad det ska bli. Övertyga mig! :)

Sv: Varför Mac?

Det är en hang up skulle jag säga. Jag älskar Mac men inser att det är en fjantig grej. De är snygga, typ. Idag är de så lika PC i hur de funkar så det är hugget som stucket.

De är snygga, de fungerar oftast extremt bra och de har himla snajsiga specialfunktioner.
Jag tycker INTE att det är hugget som stucket i jämförelse med PC. Stor skillnad på prestanda och funktionalitet även om man jämför med en ny och modern PC.

Min mbp tål att bli tappad - bara en sån sak :D
Den har visserligen en liten buckla i locket, men som tur är den gjord i aluminium :angel:

Jag får också den prestanda och användarvänlighet jag betalar för. Jag får krupp på alla autostartprogram, virusskydd och tillägg som krävs för att en PC ska fungera. Plus att macen startar på bara några sekunder. Och skärmen är verkligen fantastisk.

Jag har använt mac sen jag köpte min första egna dator. Jag är visserligen medianörd och jävligt insnöad på apple men när man går över så brukar man först tycka att det är lite struligt innan man inser hur logiskt allt är och då undrar man hur man kunde jobba på annat sätt tidigare ;)

Angående Pro eller Air så skulle jag säga att det beror på helt vilket sätt du vill använda din dator på. Vad har du tänkt göra med din dator?

Jag är väldigt nöjd med min air. Jag var ute efter en väldigt smidig dator och behöver inte den extra prestandan man får i pro.

Har också en Air, tycker den är suverän iom att jag reser mycket. Väger och tar plats som en liten bunt A4 papper, typ. Prestandan mer än räcker.

Air har inte en inbyggd CD/DVD spelare men det går att köpa till en extern för en tusenlapp om man nu vill ha det.

Rent allmänt om Mac, min som jag köpte för ett år sen var min första efter alla år av PC och jag har verkligen blivit en "once you go Mac, you never go back"-person, helfrälst alltså. Trodde inte att en dator kunde vara så smidig! När jag någon gång lånar min mans PC så känns det så seeeeeeeegt o besvärligt i jämförelse.

Det enda som är en anledning till att köpa MacBook är pekplattan, annars är det ingen direkt skillnad. Lite snyggare kanske, men lite färre program.

Jag har en MacBook Pro som har krånglat litegrann (finns en tråd om det; jag arbetar numera runt det genom att ta det lite försiktigt med vilka program jag kör - en stor bov i dramat visade sig vara *trumvirvel* Microsoft Office!), men även om den har krånglat lite så funkar den ändå typ tusen gånger bättre än alla PC:ar jag haft.

PC-datorerna har, som Blueberry skrev, alltid "krävt" en uppsjö tredjepartsskit och med alla jäkla temp-filer och och processer och skräp som blir på en PC så tar det ett år eller så och sen är datorn skitslö. Den PC-dator jag har nu har jag haft i ca. fyra år och den funkar fortfarande OK (men inte mer än OK) tack vare att vi bara använder den ibland och bara till vissa specifika saker - alla PC-datorer som jag använt som "huvuddator" har, utan undantag, hängt med något år, sen har det blivit "klicka - vänta - skriva bokstav - vänta" av det. Min förra PC-laptop tar ca. 30 minuter på sig att starta upp.

När min Mac börjar bli lite slö och ger mig en massa badbollar så startar jag om den och sedan funkar den tillfredsställande i typ två månader innan jag måste starta om den igen. En PC kan i bästa fall gå en vecka innan Windows börjar få spel.

Jag kommer alltid att ha minst en PC i hemmet, men jag ska aldrig mer ha PC som huvuddator. Och nästa telefon blir definitivt en iPhone eftersom min Androidtelefon är samma jävla skit som PC: funkar ett år och måste sedan "återställas till fabriksinställningar" för att jag ö.h.t. ska kunna använda den alls.

Jag har "alltid" haft Mac (från MacIntosh Classic II och framåt), med ett undantag för drygt decennium sedan då jag gjorde ett kort tillfälligt byte till PC. Min upplevelse är att en PC inte är lika stabil som en Mac. En Mac krånglar inte särskilt mycket. Den är idiotsäker och användarvänlig. Min PC som jag hade kraschade jämt. Jämt och ständigt. Och det har även min sambos alla PC gjort.

Min sambo som spelar mycket och har lite andra krav än vad jag har och behöver en dator med riktigt hög prestanda och som man kan "mecka" lite mer med själv. Ska man ha en tung speldator så är därför en PC att föredra framför Mac.

Jag har en MacBook Pro som har krånglat litegrann (finns en tråd om det; jag arbetar numera runt det genom att ta det lite försiktigt med vilka program jag kör - en stor bov i dramat visade sig vara *trumvirvel* Microsoft Office!), men även om den har krånglat lite så funkar den ändå typ tusen gånger bättre än alla PC:ar jag haft.

Absolut blir Mac lite sämre av att man lägger Microsoftprodukter i den! Tyvärr tvingas man kapitulera inför normen när man jobbar med text, annars hade jag haft andra ordbehandlingsprogram än Microsoft office i min dator.

Absolut blir Mac lite sämre av att man lägger Microsoftprodukter i den! Tyvärr tvingas man kapitulera inför normen när man jobbar med text, annars hade jag haft andra ordbehandlingsprogram än Microsoft office i min dator.
Verkligen! Att andra "kräver det" är egentligen enda anledningen till att jag har Office.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en bläckstråleskrivare med en hel del år på nacken. Den har i ganska många år enbart agerat scanner, pga nåt krångel efter byte...
Svar
7
· Visningar
357
Senast: ameo
·
IT & mobiler Jag har inget spelintresse, det mest krävande programmen jag kommer att använda tror jag är Lightroom och Photoshop. Vad jag förstått...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Cinzia
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
401
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Jag ska börja studera igen, först för att bli behörig till högskola och sen förhoppningsvis på högskola. Min nuvarande laptop sjunger... 2
Svar
32
· Visningar
846
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka