Varför nosgrimma på träns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare PennyRe12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 6 329
P

PennyRe12

Varför ska man ha en nosgrimma på hästen, vad är dne till för.
jag har det själv emn inte för att stänga igen munnen utan för att det är snyggt och jag har dne löst. Men vad fyller den för funktion?
Jag har hört att den ska stabilesera bettet och så att käkarna inte åker sidled. Är det sant? :)

Sv: Varför nosgrimma på träns

Jag använder remontnosgrimma till min unghäst för att bettet skall stanna i munnen vid övertydliga ledande tygeltag :p

Finns många teorier om det men jag tror det stabiliserar bettet och bör därför inte spännas löst enligt min uppfattning.

Nu kommer säkert någon säga att man ska ha ett passande bett men lite extra hjälp på traven skadar aldrig

Då har vi samma uppfattning du och jag.

Jag har ridit utan både pannband och nosgrimma, upplever att tränset bli mer "instabilt".

Jag använder väldigt sällan nosgrimma på mina hästar. Och har nästan aldrig gjort. Det första jag gör när jag köper nytt träns är att slita bort det där.

Jag har inte märkt att tränset blir särskilt instabilt. Är nog att man har ett fel tillpassat träns då. Det måste ju sitta bra på hästen me, plus att bettet ska vara bra.

Däremot märker jag att när man sätter på nosgrimman så kan inte hästen gapa tillräckligt mycket för vad jag anses behöva. Många hästar tuggar ganska stort på bettet när dom jobbar och det tycker jag inte man ska hindra dom från att göra. Dom tuggar ju av en anledning och att sätta något som hindrar dom från det är att stänga in dom och motarbeta det man vill åstadkomma.

Jag har också provat på min frieser att rida med och utan nosgrimma och han går helt klart bättre i hand utan nosgrimma.
Jag tränar också en tjej och hennes ponny och när jag tog bort nosgrimman märktes jättestor skillnad. Hästen blev mer arbetsvillig och jobbade bättre med hela kroppen. Är också en stortuggare kan jag tillägga.

Jag är av sorten att jag hellre tar bort än lägger dit. Har aldrig märkt att en nosgrimma gör något alls när man rider.
Men det kan ju vara andra som har andra erfarenheter där. =)

Om hästen gapar för att kunna dra sig undan bettet så trycker nosgrimman på nosen och påverkar hästen på så vis.

Ska man inte fråga sig varför hästen drar sig undan från bettet då istället?
Har aldrig träffat på en häst som har gjort det bara för att. Den har antagligen ont eller så är bettet felpassat (heter det så?? :S)
Den kanske funkar bättre på bettlöst också??

Jag tror tyvärr många i hästvärlden löser problemen genom att sätta dit saker istället för att gå till botten med varför den gör sådär...

Tror man ska fråga sig själv varför det inte funkar utan nosgrimma när det faktiskt finns ryttare som aldrig behöver ha denna tingest alls.

Jag hör till den sistnämnda gruppen. Ridit in flera hästar utan att ha upplev instabilitet i tränset, inget problem med betten heller. Jag tränar mina i AR i grunden och i övrigt är det western för hela slanten. Istället för nosgrimma använder jag en curb strap, en liten rem som går under hakan på hästen och är fäst i bettringarna. Den hänger helt lös och har ingen inverkan alls förutom att förhindra att bettet glider för långt åt sidan vid ledande tygeltag. Samma curb används vid ridning på stång för att stången ska få inverkan.

Sen måste man se till vad som står i TR om man är tävlingsinriktad. Det gäller att följa utrustningsreglerna. Men fortfarande är det nyttigt att ställa sig själv frågan om man kunde göra nåt annorlunda då det ju finns de som klarar sig utan den utrustningen.

Jag använder väldigt sällan nosgrimma på mina hästar. Och har nästan aldrig gjort. Det första jag gör när jag köper nytt träns är att slita bort det där.

Jag har inte märkt att tränset blir särskilt instabilt. Är nog att man har ett fel tillpassat träns då. Det måste ju sitta bra på hästen me, plus att bettet ska vara bra.
Däremot märker jag att när man sätter på nosgrimman så kan inte hästen gapa tillräckligt mycket för vad jag anses behöva. Många hästar tuggar ganska stort på bettet när dom jobbar och det tycker jag inte man ska hindra dom från att göra. Dom tuggar ju av en anledning och att sätta något som hindrar dom från det är att stänga in dom och motarbeta det man vill åstadkomma.

Jag har också provat på min frieser att rida med och utan nosgrimma och han går helt klart bättre i hand utan nosgrimma.
Jag tränar också en tjej och hennes ponny och när jag tog bort nosgrimman märktes jättestor skillnad. Hästen blev mer arbetsvillig och jobbade bättre med hela kroppen. Är också en stortuggare kan jag tillägga.

Jag är av sorten att jag hellre tar bort än lägger dit. Har aldrig märkt att en nosgrimma gör något alls när man rider.
Men det kan ju vara andra som har andra erfarenheter där. =)

Skrev jag att det blir mer instabilt? :o Var nog lite trött, skulle skriva att jag ridit utan och inte upplevt att det bli mer instabilt..

Men tror dock fortfarande att nosgrimman kan vara till hjälp i många fall, medans den i andra fall bara gör skada och inte funkar alls.

Hahaha... Det händer oss alla. =) Kan vara jag som feltolkade me kanske. :S

Men jag vet som sagt inte en enda gång då nosgrimman skulle vara till någon hjälp. Jag har ju bara erfarenheten att det stjälper istället för hjälper. Som jag skrev innan så blir hästen "instängd" med nosgrimma.
Hörde av någon jag pratade med för ett tag sen som hade nosgrimma på sin häst för att dom inte skulle lägga tungan över bettet och dra iväg. Men hmm.. säger jag då... Det är ju samma sak där. Då får man ju ta reda på varför hästen vill göra så istället för att lägga till en nosgrimma.
En häst gör ju aldrig något utan anledning... :P

Hmm.. nu läste jag TS inlägg lite noggrannare. Eller slutet iallafall.
Varför skulle en nosgrimma hindra käkarna från att åka i sidled och varför är det så fel egentligen?
Hästar tuggar sin mat i sidled och inte upp och ner som vi. Så deras käkar är gjorda på det viset att dom ska kunna dra käkarna i sidled. Så det lär nog inte vara någon fara att göra hästen illa om den gör det.

Sen är jag ju ingen fan av allt för mycket ledande tygeltag heller. Jag använder det när jag rider in hästarna en del men försöker vänja dom av vid det rätt fort. Jag försöker att inte använda mycket tyglar överhuvudtaget. Det är benen jag jobbar me. :P

Fast jag vill inte att min häst ska tugga på bettet, det ser jag som nånting negativt. Jag vill istället ha ett sug, inget tugg. Nu har jag inte nosgrimman för att förhindra att hästen gapar, den måste ha en chans att visa om handen blir för hård eller liknande.

Varför vill du inte att hästen ska tugga på bettet? En häst tuggar ju när den tänker och/eller släpper på spänningarna, vilket är positivt.

Nu ska ju inte hästen gå runt och gapa konstant, för då är det ju något fel med tänderna eller bettet eller något annat som sagt. Men den ska kunna tugga på bettet och dom flesta hästar vill tugga större än vad en nosgrimma ger dom.

Jag har hittills aldrig träffat en häst som tuggar när den tänker eller släpper spänningarna? De enda hästar jag sett tugga på betten är de som varit obekväma med ridningen, utrustningen eller situationen de befinner sig i. Som jag skrev tidigare, jag vill att hästarna ska suga på bettet, DET är många hästar som gör när de arbetar genom kroppen och trivs med ridningen.

Men jag har inte träffat alla hästar, har du något filmklipp som du kan visa som exempel på en häst som tuggar på bettet vid avspänd ridning?

OT: Såg förresten bilder på din frieser i Connemaratråden, en väldigt fin häst :)

Ett frenetiskt tuggande gör hästen när den ska tala om för den häst/människa som befinner sej närmast att den är underlägsen. jämför med en hund som slänger sej på rygg och vrider bort huvudet eller som ett föl/unghäst tuggar mot flockledaren. Ju mer tuggande ju mer "oberäcknelig" flockledare. Detta beteende är väl dokumentaret av expertisen....

Och så ska i mina ögon aldrig en inriden häst göra mot ett bett.
Ett bett är en trevlig sak som dom jag valt att dom ska ha i munnen och suga på. INGET annat...

Speciellt som jag själv är flockledaren men ALDRIG en oberäcknelig en... ALDRIG NÅGONSIN....

Åter till ursprungsfrågan.

Alla delar på ett träns har sitt ursprung i att det ska fylla en specifik uppgift.

Nackstycke och sidstyckena ska hålla bettet i hästens mun.

Pannbandet ska se til att nackstycket inte glider bak över hästens nacke.

Käkremmen ska hindra nackstycket från att åka över hästens öron.

Nosgrimman är en stabilisator för alltihopa. Men ALDRIG för att HINDRA hästen från att äta eller andas normalt och ska därför ALDRIG spännas så hårt att hästen får skador men också aldrig så LÖST att dess ursprungsfunktion försvinner.....

Nosgrimmans utseende beror mycket på var i världen man är men funktionen har alltid varit densamma. Ytterligheterna är exempelvis beduinernas nosband som bara är på ovansidan och indianernas som bara var på undersidan av bettet som senare blev till westernryttarnas curbstrap.

Sen så har vissa "lokala" varianter uppstått för att det har behövts pga dom lokala hästarnas arbetsutrustningars behov eller utseende.
Vartefter folk har rest över världen så har självklart influenser tagits upp och modifierats för att passa till dom lokala utrustningarna. Till slut har dom "smultit" in och omarbetats så mycket att det kan vara svårt att se var dom urspunligen kommit ifrån eller dess ursprungliga utseende och funktion.

Men en häst som till exempel masseras börjar tugga när spänningarna i kroppen släpper. Tränar man dom i horsemanship så vet man att när dom börjar tugga så tänker dom och det är bra.

Mina hästar tuggar när dom går ner och jobbar ordentligt med hela kroppen. Och dom bär sig själva också.
Men det finns nog hästar som suger på bettet istället för att tugga och det är samma sak. Men jag tror nog då att det är lite skit samma vilket dom gör. Men om dom tuggar så tycker jag inte att man ska ha nosgrimma.

Hmm... Ne, jag har nog faktiskt inget sånt filmklipp. Men jag skulle nog kunna filma någon dag faktiskt. Fast nu är han ju precis inriden så han är lite halvspänd till och från.
Men det går ju att filma och får man till det så kan jag lägga upp det. :P

OT: Tack så mycket!! =)=)

Ett frenetiskt tuggande gör hästen när den ska tala om för den häst/människa som befinner sej närmast att den är underlägsen. jämför med en hund som slänger sej på rygg och vrider bort huvudet eller som ett föl/unghäst tuggar mot flockledaren. Ju mer tuggande ju mer "oberäcknelig" flockledare. Detta beteende är väl dokumentaret av expertisen....[/QUOTE]

Inte samma grej när dom tuggar för att dom tänker eller för att dom slappnar av som när dom tuggar för att dom är underlägsna eller annat. Ett helt annat sätt att tugga på. Vilket syns tydligt...

Alla delar på ett träns har sitt ursprung i att det ska fylla en specifik uppgift.

Nackstycke och sidstyckena ska hålla bettet i hästens mun.

Pannbandet ska se til att nackstycket inte glider bak över hästens nacke.

Käkremmen ska hindra nackstycket från att åka över hästens öron.

Nosgrimman är en stabilisator för alltihopa. Men ALDRIG för att HINDRA hästen från att äta eller andas normalt och ska därför ALDRIG spännas så hårt att hästen får skador men också aldrig så LÖST att dess ursprungsfunktion försvinner.....

Och där är ju ett litet obs i det hela. Pannbandet får aldrig sitta åt så hårt att det trycker någonstans. Och ska det ha funktionen att hålla fram nackstycket så blir det tryck och då går det åt helsicke!

Och om man nu ska rida med nosgrimma för att den ska vara en stabilisator, varför märker jag ingen skillnad i ridningen förutom positiva saker?
Och jag anser att tränset ska vara ordentligt inpassat till hästen precis som en sadel. Det är många som är så noggranna med att sadeln verkligen ska passa men dom köper vilket träns som helst och sätter på. Och ja, då kanske det är så att all skit som följer med behövs. Men köper man ett ordentligt träns som sitter som det ska och ett ordentligt bett som är ordentligt tillpassat så behövs inte det.
Mitt förra sto red jag utan nosgrimma och med en kedja som pannband istället. Med andra ord så var det inte mycket träns jag hade på henne. Och hon gick mycket bättre på det än när jag hade ett helt träns på henne.

Kedjan som pannband hade jag för att det pannbandet som följde med tränset satt för hårt och tryckte både på pannan och gjorde så att nackstycket tryckte på fel ställen.

Är det någon som har varit med om att det har gått bättre att rida med nosgrimma än utan? Om man nu skiter i vad dom gör med munnen så sätt. Alltså, om någons häst är med lyhörd och går bättre i handen med nosgrimma än utan??

Självklart ska ALL utrustning vara välanpassat, något annat har jag väl inte skrivit ? ? ?

Det är ägarens/ryttarens stora skyldighet att veta exakt hur långt ett pannband behöver vara till varje enskild häst lika väl som vilken bettstorlek, benskyddsstorlek eller sadelstorlek/form....
Det är därför alla delar är utbytbara.......

För att svara på din sista fråga kan jag säga att jag bara upplevt det omvända....
Att när jag med ett VÄL anpassat träns MED ALLA delar på rätt plats fått flera olika hästar att slappna av gå bättre när dom inte behövde gå med träns som inte satt stabilt på huvudet och försöka utröna om det var tränsets gippande eller ryttarens hjälper dom kände....

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 366
Utrustning Jag har funderat på en sak, varför har vi egentligen nosgrimma och vad är funktionen mer att det är snyggt? Köpte min häst för en månad... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 498
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Rintränings- och utställningstråd