Sv: Varför nosgrimma på träns
Ett frenetiskt tuggande gör hästen när den ska tala om för den häst/människa som befinner sej närmast att den är underlägsen. jämför med en hund som slänger sej på rygg och vrider bort huvudet eller som ett föl/unghäst tuggar mot flockledaren. Ju mer tuggande ju mer "oberäcknelig" flockledare. Detta beteende är väl dokumentaret av expertisen....[/QUOTE]
Inte samma grej när dom tuggar för att dom tänker eller för att dom slappnar av som när dom tuggar för att dom är underlägsna eller annat. Ett helt annat sätt att tugga på. Vilket syns tydligt...
Alla delar på ett träns har sitt ursprung i att det ska fylla en specifik uppgift.
Nackstycke och sidstyckena ska hålla bettet i hästens mun.
Pannbandet ska se til att nackstycket inte glider bak över hästens nacke.
Käkremmen ska hindra nackstycket från att åka över hästens öron.
Nosgrimman är en stabilisator för alltihopa. Men ALDRIG för att HINDRA hästen från att äta eller andas normalt och ska därför ALDRIG spännas så hårt att hästen får skador men också aldrig så LÖST att dess ursprungsfunktion försvinner.....
Och där är ju ett litet obs i det hela. Pannbandet får aldrig sitta åt så hårt att det trycker någonstans. Och ska det ha funktionen att hålla fram nackstycket så blir det tryck och då går det åt helsicke!
Och om man nu ska rida med nosgrimma för att den ska vara en stabilisator, varför märker jag ingen skillnad i ridningen förutom positiva saker?
Och jag anser att tränset ska vara ordentligt inpassat till hästen precis som en sadel. Det är många som är så noggranna med att sadeln verkligen ska passa men dom köper vilket träns som helst och sätter på. Och ja, då kanske det är så att all skit som följer med behövs. Men köper man ett ordentligt träns som sitter som det ska och ett ordentligt bett som är ordentligt tillpassat så behövs inte det.
Mitt förra sto red jag utan nosgrimma och med en kedja som pannband istället. Med andra ord så var det inte mycket träns jag hade på henne. Och hon gick mycket bättre på det än när jag hade ett helt träns på henne.
Kedjan som pannband hade jag för att det pannbandet som följde med tränset satt för hårt och tryckte både på pannan och gjorde så att nackstycket tryckte på fel ställen.
Är det någon som har varit med om att det har gått bättre att rida med nosgrimma än utan? Om man nu skiter i vad dom gör med munnen så sätt. Alltså, om någons häst är med lyhörd och går bättre i handen med nosgrimma än utan??