Varför så få svenskfödda bussförare?

Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Jag förtydligade att du visst förstår det du vill, det går inte att bortförklara med att du inte skulle vara norrlänning eftersom du är det.

Men just det påstående med sträcka = körning är för mig inte sant.
I min värld så är de helt olika saker.
Jag svarade dessutom på varför jag trodde att det var det även i Mynta2's värld.

Dessutom så är påståendet med att 10 trafikområden skulle bli samma sträcka inte heller sant.
Då det blir runt 450 olika linjer och om man alls lyckas med att komma ihåg alla mellan gångerna som man kör dem så har de definitivt ändrats så att man i alla fall inte hittar.

Sammanfattningsvis så är det väldigt många som uttalar sig väldigt mycket om ett yrke som de inte har en aning om hur det fungerar.

Jag har inte uttalat mig om yrket men skulle inte vilja ha det själv, bra att det finns de som vill. Jag tror Mynta2:s inställning är att det blir samma visa hela tiden efter ett tag, ett ständigt sittande bakom ratten oavsett om man kör buss, lastbil eller taxi. En del gillar det, andra skulle dö långsamt.

Eller så tror man bara att man skall dö långsamt för att man inte vet vad yrket egentligen innebär.
Som att påstå att det är tråkigt att sitta bakom en dataskärm, för den ser ju likadan ut hela tiden.
Eller inte.

Med den synen på vad som är tråkigt så är det inte många arbeten som skulle vara tillräckligt roliga.
De allra flesta arbeten är ju på samma plats varje dag.
Samma kontor, samma skola eller samma butik.

Man träffar och hanterar upp till 1000 personer om dagen, det ger 1000 nya variationer varje dag.
Det är din uppfattning ja :) Jag har haft ett jobb där jag träffade mer än så per dag och jag tyckte inte alls att det innebar att jobbet alltid var varierande och roligt. Tvärtom. Folk är rätt förutsägbara - samma skämt, samma sura kommentarer samma allt vareviga dag. Nån gång ibland kunde nån överaska med att sticka ut men i allt som oftast kändes det som att det var samma 1000+ människor som man träffade varenda dag.

Jag har inte uttalat mig om yrket men skulle inte vilja ha det själv, bra att det finns de som vill. Jag tror Mynta2:s inställning är att det blir samma visa hela tiden efter ett tag, ett ständigt sittande bakom ratten oavsett om man kör buss, lastbil eller taxi. En del gillar det, andra skulle dö långsamt.

Jag skulle inte heller vilja ha det, den typen av variation som berättats om är inget jag vill ha.

Men jag skulle inte tveka att söka till jobbet om det fanns tillgängligt den dagen jag står utan egen försörjning och jag inte hade något absolut hinder för att kunna utföra det. Under tiden skulle jag fortsätta att leta "mer rätt" jobb för mig.

Nej, det gör jag inte. Men om du ska diskutera utifrån vad du anser att jag "indirekt" påstår så blir det svårt att hålla ett vettigt samtal igång:laugh:

Fast finns det något jobb där man faktiskt "träffar och hanterar" 1000 personer varje dag? Hinner ens så många kliva på en och samma buss under en dag? Och kliva på skulle jag inte kalla varken träffa eller hantera.

Man träffar och hanterar upp till 1000 personer om dagen, det ger 1000 nya variationer varje dag.

Min erfarenhet av att "träffa" hundratals människor varje dag är att det ger väldigt låg variation, snarare. Man utbyter ungefär samma 2-3 ord med allesammans. Sen är det möjligen några som har något problem eller så, och då byter man lite fler ord med just dem.

Om jag vill utveckla relationer till andra på arbetsplatsen, eller ser det som en viktig del av dagens innehåll, skulle jag snarare rekommendera ett arbete där man träffar betydligt färre personer.

Jag visste inte ens om att jag hade ADHD när jag började köra buss. Men som sagt, det är inte relevant i denna tråd.

Det du berättar är dock jätteintressant - att din diagnos gör att du mår bra av dina arbetsvillkor. Så bra att du har hittat så rätt:laugh:

I Stockholm skulle jag lätt kunna tänka mig att man träffar uppemot 1000 personer varje dag när man kör, OM man kör riktigt passagerartäta linjer. Har åkt buss i Stockholm några gånger och en linje jag åkte gick var 3:e minut, och var fullsmockad HELA tiden, han som körde vände var 15:e minut så på 1 timme hade han kört två varv, och varje gång han vände så fyllde han hela sin dragspelsbuss. En sådan buss slukar i snitt 100 pers.

Man ska inte vara för snabb att döma folk utefter en diagnos. Visst, jag har mina speciella behov och rutiner och men jag är långt ifrån den "typiska" ADHD-människan.

När jag åker buss är det i Göteborg som också är en storstad men jag har aldrig gjort det räkneexemplet:D

Jag skulle dock inte säga att jag mött föraren när jag åker buss, eller att hen mött mig. Om jag får ögonkontakt säger jag hej, i andra fall går jag bara på och stämplar mitt kort.

Nejdå, jag tycker inte att någon här verkar döma dig. Det du beskriver är dock intressant, du berättar du dét passar just dig att köra buss.

Nejnej, ingen har dömt mig, det säger jag inte. Men jag lägger upp ett finger bara. Just för att man råkar ha ADHD så behöver de inte betyda att man fungerar som den "typiske ADHD-människan".

För mig är de viktigt att få veta vad jag ska göra. Kontrollbehovet. Rutiner. Avviker en rutin så blir jag lätt stressad. Tidpassningen. Att följa ett schema på de sättet som man gör när man kör. Jag trivs med det. Eftersom att jag är grymt intresserad så lär jag mig himla fort. Jag kan hela körtjänster i huvudet. Kan i princip alla stadens avgångstider i skallen. Vissa kallar mig för lätt sjuk i huvudet, jag kallar mig för nörd.

:bow:
Men hur klarar du förseningar och liknande? Jag har precis börjat lära mig, efter snart 14 år i yrket :grin:

Jadu, det beror helt å hållet på vad förseningen beror på å hur kraftig den är och vilket humör jag är på. Ibland kan jag knappt ta en 5-minutare medan, som igår tex, blev jag försenad 15 minuter utan att ens rycka på axlarna.

Sen trivs jag åxå väldigt mycket med de egna ansvaret som är. Jag bestämmer ju faktiskt själv över den situation som jag hamnar i. Visst, fordonen är kameraövervakade och vi har GPS-sändare där dom följer oss på storbild på kontoret. MEN, jag har ingen som hela tiden tittar över axeln och påpekar vad jag ska göra. När jag har rast, så har jag rast. Då får jag göra vad jag vill utan att någon springer efter mig och säger åt mig att jag inte får vila för att de finns mer jobb. Så länge jag är i tid till min avlösare, tid till min buss, tid till arbetet, så får jag fritt förfoga över min tid "mellan" körpassen och arbetsdagarna.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
827
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 310
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 467
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna