Varför så få svenskfödda bussförare?

Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Jo, så är det för mig med. Jag kan vara så stressad så jag sitter i taket ibland.

Been there. Oftast är de dom dagarna då allt verkligen gått emot en. Bussar som krånglar. Maskiner som inte vill samarbeta. Järnvägsövergångar som inte vill låta mig köra över etc etc.
Blir jag sen för att det helt enkelt är på tok på för mycket folk så stressar jag inte lika lätt upp mig. Det är ju faktiskt inget jag kan styra över.

Tja jag kan på en timme fylla och tömma bussen två gånger, det blir upp emot 240 passagerare i timmen, under rusning. Jag jobbar båda rusningarna och är bakom ratten totalt 9 timmar.

Det blir rätt många på en dag.

Så känner jag med. Det kommer kanske 5 varianter av människor även om man möter hundratals. Lite intressant faktiskt!

Eller så tror man bara att man skall dö långsamt för att man inte vet vad yrket egentligen innebär.
Som att påstå att det är tråkigt att sitta bakom en dataskärm, för den ser ju likadan ut hela tiden.
Eller inte.

Med den synen på vad som är tråkigt så är det inte många arbeten som skulle vara tillräckligt roliga.
De allra flesta arbeten är ju på samma plats varje dag.
Samma kontor, samma skola eller samma butik.
Jag pratar inte om vad folk tror utan om vad folk upplever av att sitta på ett jobb de hatar och utan större variationer, då dör man sakta själsligt. Sen om det är att vara busschafför, kränga telefonväxlar, sitta i en reception eller jobba som hjärnkirurg är väl skit samma. Tur att ni trivs så fantastiskt bra, finns inget som säger att exvis Mynta2 skulle gilla det även om hon tog jobbet medan hon letade annat.

Men varför dras det upp i en tråd om varför så få Svenskfödda är Bussförare?

Det är som att om vissa här sakta skulle dö av det så är det inte för Svenskar.
Vad menas med det?

Är ett tråkigt arbete för invandrare?
Eller är MissFideli, lil-sis, enjoyable och jag egentligen förklädda invandrare?

Jag skiter som sagt i vilket ursprung chaffören har och spekulerar inte heller utan det får ni lösa själva i ert navelskådande. Jag har öht inte dragit några växlar om varför folk väljer ditten eller datten utan enbart spekulerat i Mynta2:s svar till dig. Om jag hade rätt eller fel vet jag inte och jag bryr mig inte heller.

Det här är en icke diskussion för min del då busstrådar alltid blir lika tjatiga.

Jag läser, har du något problem med det? :grin:

Inte alls.
Men om du tycker att de blir tjatiga så är det ju konstigt att du orkar både läsa och skriva i trådarna.

Jag förstår inte riktigt vad ditt intresse baserar sig på?
Om jag minns rätt så åker du inte ens buss.

Jag läser en stund och sen brukar jag släppa dem, det är samma tjat och upprapningar hela tiden och efter en stund så tappar jag intresset. Det roar för stunden men engagerar inte. Det spelar ingen roll vad andra tycker, gruppen för inbördesbeundran/bussmaffian tillåter inga ovidkommande åsikter för det är ett oerhört roligt, stimulerande och fantastiskt jobb, om det inte vore för boskapen, cheferna, övriga trafikanter, tidtabeller, väglag, raster osv osv.

Jag åker buss ibland, men framförallt så drabbas jag av dåliga trafikanter varje dag i trafiken.

Jag träffar väldigt många unga killar som vill bli busschafförer och min teori är att det är ett begripligt jobb. Många av de jag träffar har en misslyckad skolgång eller kort sådan. Man har ingen aningen om vad tillexempel ingenjör eller arkitekt sysslar med, det är för abstrakt, man har inte självkänsla nog att tro att man skulle kunna bli läkare eller lärare.
Men alla ser vad en busschaufför gör, grannens pappa kör buss, det ser enkelt ut och man får ratta ett jättefordon.
Ryktet är dessutom att man kan få jobb imorgon med busskörkort oavsett hur bra svenska du kan, om du har gymnasiebetyg eller ett kriminellt förflutet. Dessutom så slipper man gå i skoogs och AF har ofta kurser.
Klart man vill bli busschafför!

Vad är skoogs?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
827
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 310
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 467
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna