Varför slaveri

lbb

Trådstartare
Kollade på SVT;s serie. Programmet om den amerikanska sk. fångvården. Mycket skit, men det var ngn som sa ngt vettigt. med 4 levnadsregler hamnar du inte i systemet.
1 håll dig borta från narkotika
2 håll dig borta från våld
3 bryt inga lagar
4 skaffa dig ett lagligt arbete.

I Sverige ska vi rehabilitera, i USA verkar syftet vara att hålla buset från gatorna...
 
Kollade på SVT;s serie. Programmet om den amerikanska sk. fångvården. Mycket skit, men det var ngn som sa ngt vettigt. med 4 levnadsregler hamnar du inte i systemet.
1 håll dig borta från narkotika
2 håll dig borta från våld
3 bryt inga lagar
4 skaffa dig ett lagligt arbete.

I Sverige ska vi rehabilitera, i USA verkar syftet vara att hålla buset från gatorna...
Rehabilitera är både mänskligare och och mer resurseffektivt.
 
Vita har oftast en bättre social situation, vilket även gäller för över o medelklass. men din könsfixering skjuter fel....att vara man ökar risken väsentligt att råka i klammeri med rättvisan och hamna på kåken i USA ;)

Inte med en kombination av resterande faktorer som jag räknade upp.
 
Inte med en kombination av resterande faktorer som jag räknade upp.
I ingen stat sitter fler fattiga svarta kvinnor inne än män., hur du än vänder på det. Att vara man ökar risken för dels att dö på gatan fängslas och dömas till livstid eller döden. Och förhållandet är detsamma i Sverige, att vara man ökar risken att hamna på kåken. Jag är ledsen men det är ett känt faktum.
 
Så du menar att vara vit medel/överklasskvinna skulle ge större risk att hamna i problem med det amerikanska rättssystemet än att vara vit medel/överklassman?

Var skrev jag det? Det finns faktorer, och så finns det kombinationer av faktorer. Vi behöver inte dumförklara den uppenbara analysen.
 
Jag dumförklarar ingen men jag fattar inte heller. Det är väl bättre att vara kvinna än man om man vill undvika fängelse eftersom fler män än kvinnor sitter i fängelse .

Men kombinationen av faktorer blir just vit + medel/överklass + man.

Vad menar du annars med "Inte med en kombination av resterande faktorer som jag räknade upp. "?

Vad menar du med "3 var man" då? I vilken eller vilka kombinationer av faktorer hjälper det en att vara man i förhållande till att undvika det amerikanska rättssystemet?

Okej, då släpper vi det spåret. :)
 
Varför rehabilitera?
En person som jobbar och konsumerar tjänster och varor (vitt) betalar skatt och bidrar till samhällets utveckling. Tvärtom är det oerhört dyrt att förvara massa människor i fängelser år ut och år in bara för den märkliga mentala tillfredsställelsen att personerna minsann blir straffade. Det handlar inte om vad som är rätt utan om vad som är effektivast för samhället.

Dessutom är en stor del av fängelsekunderna personer som aldrig hade hamnat där om de fångats upp tidigare av samhället. Missbruk börjar t ex inte sällan som självmedicinering av psykisk sjukdom eller neuropsykiatriska funktionshinder, som mer privilegierade personer istället får hjälp att hantera. Tänk var en person som Isabella Löwengrip kunnat hamna om hon istället fötts i ett fattigt område med dåliga skolor och utan socialt kapital. Om brottslingen får vård för sina underliggande problem och hjälp att starta om på nytt är chansen högre att hen kommer ut och gör nytta för samhället istället för nya brott.


Icke att förglömma är att usa har privatiserade fängelser som pumpar in pengar i lobbyism för fler och längre fängelsestraff eftersom privata fängelser tjänar mer ju fler fängelsekunder de har.
 
Kollade på SVT;s serie. Programmet om den amerikanska sk. fångvården. Mycket skit, men det var ngn som sa ngt vettigt. med 4 levnadsregler hamnar du inte i systemet.
1 håll dig borta från narkotika
2 håll dig borta från våld
3 bryt inga lagar
4 skaffa dig ett lagligt arbete.

I Sverige ska vi rehabilitera, i USA verkar syftet vara att hålla buset från gatorna...
Och för att ens klara dom reglerna så kräver det att man fungerar psykiskt väldigt bra vilket inte är en självklarhet oavsett uppväxt. Det är så otroligt mycket enklare sagt än gjort dom där 4 levnadsreglerna. Livet överlag kräver att man är ganska stark som person och dom som inte är det, dom hamnar utanför lätt om dom inte får rätt verktyg att ta sig fram i livet på.
 
Och för att ens klara dom reglerna så kräver det att man fungerar psykiskt väldigt bra vilket inte är en självklarhet oavsett uppväxt. Det är så otroligt mycket enklare sagt än gjort dom där 4 levnadsreglerna. Livet överlag kräver att man är ganska stark som person och dom som inte är det, dom hamnar utanför lätt om dom inte får rätt verktyg att ta sig fram i livet på.
Det, är det väl ingen som förnekar. Samtidigt så hålls en stor del av de yrkeskriminella bakom lås och bom, och inte ute bland folk. En i mina ögon rätt bra orsak.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 426
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp