Varför tar men med sin hund på marknad?!

Swat

Trådstartare
Varför, varför, varför...?

Jobbade hela dagen igår på en marknad med ca 4.000 besökare på 7 timmar, trånga marknadsgator, stekande sol, en hel del "stim och stoj" osv.

Ingen enda liten del av marknaden var "hund-relaterad" dvs inga stånd med halsband, koppel tuggben eller annat som kunde "ursäkta" att hunden släpades med!

Säg inte att det är miljöträning!
För det finns BETYDLIGT bättre platser och omständigheter att miljöträna på.
(I alla fall om man såg "kvaliteten" på de hundar och ägare som besökte marknaden. De hade kommit långt genom att börja träna på en normalt belastad gågata.)

Säg inte att man inte kan lämna hunden hemma några timmar!
För kan man inte det alternativt kan ordna hundpassning några timmar då kanske man inte bör gå på mässa? Eller?

Jag ser verkligen INGEN SOM HELST VITS med att släpa runt en hund under dessa omständigheter!

/Swat

Sv: Varför tar men med sin hund på marknad?!

Som besökare menar du eller?
Jag antar att man känner sin hund. Min hund skulle nog inte ha några problem med att gå på marknad någon timma eller så..
Varför skulle det vara ett problem?

Miljöträning skulle jag tro.

Marknad vs sommarutställning utomhus = inte så stor skillnad faktiskt..

Jag undrar varje år varför folk släpar med små valpar till Falsterbo. Hur skoj är det för den stackars hunden att trängas i de trånga marknadsgatorna på lördagen då det är som mest folk?

Säg inte att man inte kan lämna hunden hemma några timmar!
För kan man inte det alternativt kan ordna hundpassning några timmar då kanske man inte bör gå på mässa? Eller?

Mina hundar var med på en marknad när de var hos hundvakt förut.

Min unghund går inte att lämna hemma några timmar. Skulle jag vilja gå på mässa/marknad utomhus, så skulle jag absolut ta med henne. Dock är hon trygg i alla situationer och tja, jag ser inte så stor skillnad mellan att springa runt inne på Sthlm central vid rusningstid, vara på stor utställning eller vara på en marknad. Alla dessa saker klarar mina damer galant.

Det enda som skulle få mig att tveka till att ta med min hund hade varit om jag haft en hund som var osäker bland människor, en hund som kanske kunde göra utfall eller liknande. Annars är mina hundar med överallt, oavsett vad jag gör.

Line_n:
Problem?
Vill du ha några exempel på vad jag hann se igår? (och då såg jag ju en pytteliten del av hela marknaden!)

Två hundar som blev trampade, en som blev påkörd av en "permobil".
* En hund som kom lös och jagade en "ponny-ridnings häst" så den lilla tjejen ramlade av.
* Ett antal hundar som var extremt stressade - och skällde/gjorde utfall mot alla hundar de mötte = smått kaosartat då marknadsgatorna var ca 3 m breda och FULLA med människor..
* Ett par hundägare som "roade" sej med att släppa fram sina hundar till alla andra hundar - även de som låg kopplade under/bakom stånden -och sedan flinade/skrattade när någon hund morrade/fräste ifrån.
* En gammal man med en tax - som pinkade på allt och ALLA (dvs även små barn som kom inom räckhåll.)
* En york/york-blanding som bogserades runt av sin ägare totalt livrädd för "främmande människor" = den såg ut som en "vildhäst" som gjorde volter, krumsprång, "saltomotaler" längst bak i kopplet på sin HELT ovetande ägare.
mm mm

Även mina hundar skulle galant KLARA att gå på marknad, men varför?
Trängsel, massor av folk, stekande sol, ägare som har uppmärksamheten riktade mot något annat...
Vad skulle hunden få ut av det?!

Gnist:
Går jag på utställning är jag sannolikt där för att "jobba" med min hund = mitt fokus ligger på hunden.
Dessutom brukar man kunna ta ut svängarna lite mer - inte mellan ringarna, men i övrigt - samtidigt som det sällan är hästar, gycklare, processioner med "soldater" osv som rör sej på de trängsta sträckorna...

Men visst!
Om folk hade varit på plats för att miljöträna, så fine.
Men att bara "släpa runt" sin hund och låta den knuffas, trampas på, bli nosad i häcken av främmande hundar osv ÄR inte miljöträning i min värld i alla fall!

/Swat

Jag undrar varje år varför folk släpar med små valpar till Falsterbo. Hur skoj är det för den stackars hunden att trängas i de trånga marknadsgatorna på lördagen då det är som mest folk?

Många jag känner tar Falsterbo mitt i sin semester, de bor på camping och klart hunden får följa med då? Var med bekanta för nåt år sen som just hade en valp med sig och det var absolut inga problem med eller för den under någon del av vistelsen, tvärtom. Han umgicks med sin ägare dygnet runt och på marknaden var han endast en kort stund åt gången. Hunden är idag både lugn , lydig och trevlig och går att ha med överallt utan problem.

Beror kanske på vilket typ av marknad det är - inomhus eller utomhus exempelvis? Jag skulle troligtvis inte släpa med hundarna bör för att Jag vill titta på billiga saker. Varför ska de med då liksom... De har det bekvämare hemma i soffan. Men är jag i en annan stad så kanske jag inte har någonstans att lämna dem. Eller om jag vet exakt vad och var jag ska köpa något specifikt - då går jag in och köper det även om hundarna är med. Skulle däremot inte ta med dem bara för att lulla omkring mellan marknadsstånd med tretusen andra... Blir bara jobbigt, svettigt och stressigt.

Jag skulle inte ga pa marknad utan min hund:p Jag ar inte speciellt intereserad av marknader, men som miljo traning skulle jag nog tycka det verkade kul. Dar finns ju nagot for mig att titta pa ocksa... da jag inte langre behover ha 100% focus pa hunden. Sjalvklart slapper jag dock aldrig min focus pa henne helt, eller omgivningen med andra hundar, elrullstolar, eller vad som kan finnas.

KL!

Kan du inte lämna dina hundar alls?!?

/Swat

Jag skjutsade runt min valp i en kattbur (bara insyn framifrån) på en gammal leksaksbarnvagn under strömsholmstävlingarna :D. Jag tycker man får använda sitt sunda förnuft lite. Hon låg mest och sov, liten som hon var och så fick hon komma ut ibland och sträcka på benen, kissa och se sig omkring. Inga som helst problem. Dock skulle jag inte haft med henne "lös" hela dagen. Med tanke på hur många som ville hälsa och hur mkt liv det var överallt skulle det inte ha känts bra.

Ang marknader skulle jag nog kunna ta med henne en kort stund, typ 30-45 min men förmodligen tagit upp henne i famnen. Och då bara om jag skulle göra något "hundrelaterat" i samband med marknaden, dvs promenad, träning, träffa vänner på uteservering... Inte för att hon ogillar människor eller blir stressad, utan för att det faktiskt blir jobbigt med folk och hundar som ska hälsa, samt att hela tiden passa sig för att bli trampad på.

Om jag hade en stor hund som inte gick att ta upp så skulle den förmodligen få vara hemma. Jag vill kunna "stoppa undan" min hund om det blir för mycket.

Svarar även Swat

Jag kommer ta med min hund i år, vi kommer vara nere i en vecka. Dock kommer vi inte vara på tävlingarna hela veckan men jag planerar att se det som en miljöträning då jag själv tävlar mycket men inte tävlat på ett tag då jag haft skadad häst. Tror mamma hade köpt biljetter för fredag och lördag bara.

Dock tänkte jag inte precis ränna runt på marknaden med hunden i timmar utan jag sitter kvar på läktaren eller lämnar den till syster eller mamma som får sitta o passa den kvar på läktaren. Är han trygg i boendet vi hyr så kommer vi lämna honom kvar om det inte blir för många timmar.

Vi får se hur det hela fungerar och jag kommer anpassa mig därefter.

Förresten, om det hade varit nån marknad inne i stan hade jag lämnat honom. Jag lämnar honom om han inte ska med dit jag ska.

Line_n:
Problem?
Vill du ha några exempel på vad jag hann se igår? (och då såg jag ju en pytteliten del av hela marknaden!)

Två hundar som blev trampade, en som blev påkörd av en "permobil".
* En hund som kom lös och jagade en "ponny-ridnings häst" så den lilla tjejen ramlade av.
* Ett antal hundar som var extremt stressade - och skällde/gjorde utfall mot alla hundar de mötte = smått kaosartat då marknadsgatorna var ca 3 m breda och FULLA med människor..
* Ett par hundägare som "roade" sej med att släppa fram sina hundar till alla andra hundar - även de som låg kopplade under/bakom stånden -och sedan flinade/skrattade när någon hund morrade/fräste ifrån.
* En gammal man med en tax - som pinkade på allt och ALLA (dvs även små barn som kom inom räckhåll.)
* En york/york-blanding som bogserades runt av sin ägare totalt livrädd för "främmande människor" = den såg ut som en "vildhäst" som gjorde volter, krumsprång, "saltomotaler" längst bak i kopplet på sin HELT ovetande ägare.
mm mm

Även mina hundar skulle galant KLARA att gå på marknad, men varför?
Trängsel, massor av folk, stekande sol, ägare som har uppmärksamheten riktade mot något annat...
Vad skulle hunden få ut av det?!

Det var därför jag skrev "man känner ju sin hund". Alla skulle ju inte ha de problemen som du tar upp.

Och det är väl många saker som hunden får hänga med på utan att direkt få ut något av det.

Jag kan väl hålla me dig till viss del. Man ser många stackars hundar på marknader som inte borde tagits dit överhuvudtaget. Att folk tar med hunden är väl inte det stora problemet direkt egentligen kan väl jag tycka. Men det beror ju lite på hur det ser ut, är det mycket folk, trångt och väldigt varmt skulle jag aldrig tagit dit mina hundar. Är det svalt och mindre folk och jag hade vägarna förbi skulle jag lätt kunnat ta med mina hundar.

Sist jag var på marknad var det inte planerat, vi körde förbi och bestämde oss för att kolla läget. Det var ganska varmt ute men inte så jättemycket folk och inte trångt så jag valde att ta med min hund (hade bara en då) istället för att lämna honom i bilen. Hade det varit trångt och mycket folk hade jag hellre åkt hem.

Man får som hundägare använda sitt sunda förnuft helt enkelt. Åk inte till marknad med hunden om det är mycket folk och varmt. Åk inte till marknad om du vet med dig att hunden är rädd för andra människor eller osäker osv. Man får försöka använda hjärnan!

Bevisligen gjorde 100% av hundägarna igår INTE det - kände sin hund.

Jag har verkligen extremt svår med detta "Mina hundar skall följa mej överallt tänket!".
Till vissa platser bör man inte ta sin hund - anser jag.
Trånga mässor, med massor av folk, i stekande sol är en sån' plats.
Och det gäller även om man "känner sin hund" eller ej!

Mina hundar klarar av att gå lösa på Kungsgatan här nere även under den värsta turist-sommardagen. Skall jag då ta med dem för att de "klarar av det"?
Eller skall jag lämna dem hemma i rastgården med var sitt märgben...?

Både mitt och hundarnas val är enkelt! ;)

/Swat

Ärsch, jag tar med min hund dit jag kan för att jag vill, när jag vill. För att jag helt enkelt tycker det är trevligare att ha med honom, han är ju underbar! Jag inbillar väl mig även att hunden helst vill vara med mig dessutom.

Blir också irriterad på allt från papillioner till schäfrar när ägarna verkar ha noll eller liten koll, alla har verkligen inte det och tyvärr finns det inte så mycket man kan göra åt det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka