Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske för att sådana marknader är så packade med folk att man trampar på hundarnaSom besökare menar du eller?
Jag antar att man känner sin hund. Min hund skulle nog inte ha några problem med att gå på marknad någon timma eller så..
Varför skulle det vara ett problem?
för att det ofta är så trångt att folk går på varandra, du vet väl hur Skänninge marken är, man är en idiot om man tar med sig hunden dit.
Jag skulle aldrig släpa med en valp på tivoli eller marknad, oavsett tid på dygnet.Unghundar och valpar tycker jag att det är bäst att ta med när tivolit/marknaden öppnar för då är det minst folk. Blir lagom social träning för dom
Jag skulle aldrig släpa med en valp på tivoli eller marknad, oavsett tid på dygnet.
Gissar att det är Husby Långhundra Medeltidsmarknad du jobbade på?
Var där jag också, liksom alla andra år sedan starten, och upplevde precis samma sak som du!
Glöm inte hundarna som släpades med in i publikområdet för tornespelområdet (som är idiotiskt!! - OT) och sedan tjuvhölls för att inte fara runt bland folket, hästarna osv i den gassande solen.
Och för att svara en del andra här - visst, vissa marknader och tillställningar funkar att ta med hunden på - jag har själv haft med min ena hund på bland annat bakluckeloppisar osv - men det passar definitivt INTE på den här marknaden av en miljon olika skäl!![]()
Kanske de som tar med hunden ar sadana som inte vet hur mycket folk och rorigt det ar? Sadana som jag som har erfarenheter av marknader med mycket folk, men inte tillnarmelsevis pa det satt ni beskriver har. Den "gassande solen" i 20*C valjer min rottis framfor skuggan, sa det ser jag inga problem alls med for var rakning.
Men handlar det egentligen om att ens hund klarar det och är lugn? Tycker att man isf missar hela den andra sidan av hundar på den här typen av tillställningar. Dels så finns det gott om icke hundfolk som kan klanta till det för en "bra" hund. Som hastigt klappar utan att fråga, som inte visar hänsyn mot hunden och kan trampa på den, hundrädda, hundfolk som INTE har koll på sina hundar. Hur ställer ni som tar med er era hundar till dessa funderingar?
I en sådan trängsel kan man nog inte hålla samma koll som annars. Hundägaren kanske har koll på sin hund men inte andra. Hunden kan lätt bli trampad på, snavad över, spilla kaffe å läsk som folk ju av någon anledning knallar runt med.
Är man på tex en marknad antar jag att man är där för att titta på vissa saker. Då har man ju knappast samma koll som på en vanlig promenad. Ska man sen spana bakåt, frammåt, åt sidorna och ner på hunden för att hålla den säker brister nog kollen lätt på omgivningen i trängseln. Rätt snabbt hänt att en mindre säker hund promenerar upp bakom en med sin ägare.
Jag tvivlar inte på att många hundar klara marknaden utan på att många inte klarar visa hänsyn till er hund.
Varför ska man miljöträna en så intensiv situation om man inte tänker utsätta hunden för det i? Vanlig gatuträning är en annan sak. Men varföra utsätta hunden för fulla, okända människor, hög volym och värme i onödan när den kan vara hemma i lugn och ro? Vill man göra den glad och stimulera den är det väl bättre att bjuda på några hundrelaterade övningar och lite godis när man kommer hem![]()