Varför tar men med sin hund på marknad?!

Sv: Varför tar men med sin hund på marknad?!

KL

Min hund skulle utan problem klara av att vara var som helst med mig. Det är övrigt folk jag inte litar på...

Bäst är ändå när man möter fulla människor på rockfestivalen som har en hund i ett snöre som gör som den vill. :cool:

Som besökare menar du eller?
Jag antar att man känner sin hund. Min hund skulle nog inte ha några problem med att gå på marknad någon timma eller så..
Varför skulle det vara ett problem?
Kanske för att sådana marknader är så packade med folk att man trampar på hundarna :crazy:

för att det ofta är så trångt att folk går på varandra, du vet väl hur Skänninge marken är, man är en idiot om man tar med sig hunden dit.

Det var många många år sen jag var på skänninge marken. Men jag kan inte minnas att det var så trångt?

Det går knappt att gå på vissa ställen o ändå har folk med sig hundar som folk trampar på o kör på med sina barnvagnar.
Sen är det klart att det är olika beroende på tid, men varför?
Vi hade med oss vår hund förra året på riddarspelen på ekenäs, var lugnt innan föreställningen men efter fick vi bära honom annars hade han blivit nedtrampad. Inte alls hundvänligt.

Gissar att det är Husby Långhundra Medeltidsmarknad du jobbade på?
Var där jag också, liksom alla andra år sedan starten, och upplevde precis samma sak som du!
Glöm inte hundarna som släpades med in i publikområdet för tornespelområdet (som är idiotiskt!! - OT) och sedan tjuvhölls för att inte fara runt bland folket, hästarna osv i den gassande solen.:mad:

Och för att svara en del andra här - visst, vissa marknader och tillställningar funkar att ta med hunden på - jag har själv haft med min ena hund på bland annat bakluckeloppisar osv - men det passar definitivt INTE på den här marknaden av en miljon olika skäl! :mad:

Har också undrat och och blivit förbannad över detta många gånger! Värst är när folk drar ut små valpar i stora folksamlingar.

Kan man inte lämna hunden hemma eller hos en hundvakt så får man hålla sig hemma. Hundens välmående är ju viktigare än en marknad/gatufestival mm. Kan förstå att man vill gå men inte på hundens bekostnad. Sätter man sig i ett sånt egorum kan man hoppa över hundägandet.

Kan inte se en enda vettig anledning till detta som inte kan fixas på annat sätt.

Jag har ofta undrat detsamma. Hundarna syns inte i folkvimlet, blir trampade på, snubblade över, påhoppade av andra hundar vars ägare har noll koll osv.

Jag hade faktiskt min hund med ena dagen till Falsterbo förra året. Av den enkla anledningen att jag skulle vidare på hundträning direkt efter och med tanke på hur väl trafiken ut från näset flyter (inte) insåg jag på förhand att jag inte skulle hinna hem och hämta den. Det var en av de första dagarna på veckan men det gör jag banne mig inte om! Folk som ska fram och klappa och greja. Tog hur lång tid som helst att ta sig fram. Hade läktarbiljett till dressyren och satt svalt under tak men annars hade det inte varit så roligt för det var varmt den dagen.

Nope, ska det miljöträna för utställningar mm kan man åka ut på inoff.utställningar där det oftast är tillåtet att gå in med icke tävlande hund mot uppvisande av vac-intyg. Min hund stannar hemma när det är marknad, falsterbo mm. Jag vet att han klarar av att följa med om det blir ett måste, det behöver jag inte bevisa varje gång man ska iväg på något.

Jag tar med min hund på både Falsterbo Horse Show, Ribban och vissa marknader. Han gillar att vara med mig och går lugnt vid min sida, bryr sig inte om andra hundar och vad dom kan tänkas hitta på. Tittar jag på något så sätter han sig vid min sida eller lägger sig ner. Har alltid med vatten så han kan få dricka med jämna mellanrum.

Har man en lugn och trygg hund så ser jag inga som helst bekymmer med att ta med hunden. Ska jag besöka Sjöbo eller Kivik dagtid tar jag med hunden. Är det på kvällen så får han stanna hemma men det är mest för att jag vill åka karusell :D Han är även van vid att livet där är på ett tivoli. Och bryr sig inte det minsta om allt liv.

Så för att sumera det hela så tycker jag att dagtid är det aldrig problem att ta med hunden. Folk är inte lika fulla som på kvällen. Det är oftast lite mindre folk mitt på dagen. Det är på kvällen som alla går ut för att roa sig och ta en öl eller tio...

Unghundar och valpar tycker jag att det är bäst att ta med när tivolit/marknaden öppnar för då är det minst folk. Blir lagom social träning för dom

Håller absolut med TS. Visst, man kan ha hunden med sig om man tar hänsyn till den. Dvärgpudeln gillar marknader och liknande - om han får sitta på min axel och se sig om.

Men att vara hund på marken i värsta marknadsträngseln - nej tack. Trampad på, sparkad, knuffad, påkörd...medan matte/husse glatt står och pratar med gamla bekanta eller handlar...vad det än är så är det inte miljöträning.:devil:

Unghundar och valpar tycker jag att det är bäst att ta med när tivolit/marknaden öppnar för då är det minst folk. Blir lagom social träning för dom
Jag skulle aldrig släpa med en valp på tivoli eller marknad, oavsett tid på dygnet.

Jag skulle iof inte släpa med någon hund på tivoli eller marknad.

Men handlar det egentligen om att ens hund klarar det och är lugn? Tycker att man isf missar hela den andra sidan av hundar på den här typen av tillställningar. Dels så finns det gott om icke hundfolk som kan klanta till det för en "bra" hund. Som hastigt klappar utan att fråga, som inte visar hänsyn mot hunden och kan trampa på den, hundrädda, hundfolk som INTE har koll på sina hundar. Hur ställer ni som tar med er era hundar till dessa funderingar? :)

I en sådan trängsel kan man nog inte hålla samma koll som annars. Hundägaren kanske har koll på sin hund men inte andra. Hunden kan lätt bli trampad på, snavad över, spilla kaffe å läsk som folk ju av någon anledning knallar runt med.

Är man på tex en marknad antar jag att man är där för att titta på vissa saker. Då har man ju knappast samma koll som på en vanlig promenad. Ska man sen spana bakåt, frammåt, åt sidorna och ner på hunden för att hålla den säker brister nog kollen lätt på omgivningen i trängseln. Rätt snabbt hänt att en mindre säker hund promenerar upp bakom en med sin ägare.

Jag tvivlar inte på att många hundar klara marknaden utan på att många inte klarar visa hänsyn till er hund.

Varför ska man miljöträna en så intensiv situation om man inte tänker utsätta hunden för det i? Vanlig gatuträning är en annan sak. Men varföra utsätta hunden för fulla, okända människor, hög volym och värme i onödan när den kan vara hemma i lugn och ro? Vill man göra den glad och stimulera den är det väl bättre att bjuda på några hundrelaterade övningar och lite godis när man kommer hem ;)

Håller med om detta.

Visst fixar de flesta någorlunda vettiga hundar en marknadsmiljö utan att flippa helt - men varför nödvändigtvis utsätta dem för tasstramp, knuffar, trängsel och främmande människor som ska tafsa, bara "för att"? Jag kan som sagt förstå att man tar med dem om man inte har någonstans att lämna dem tryggt ensamma, exempelvis vid resa. Eller om det handlar om ett kort besök. Men inte tar jag medvetet med hundarna till ett område som jag VET är knôkfullt med folk, och jag VET att jag ska trängas där en längre tid... Ser ingen orsak till det.

Gissar att det är Husby Långhundra Medeltidsmarknad du jobbade på?
Var där jag också, liksom alla andra år sedan starten, och upplevde precis samma sak som du!
Glöm inte hundarna som släpades med in i publikområdet för tornespelområdet (som är idiotiskt!! - OT) och sedan tjuvhölls för att inte fara runt bland folket, hästarna osv i den gassande solen.:mad:

Och för att svara en del andra här - visst, vissa marknader och tillställningar funkar att ta med hunden på - jag har själv haft med min ena hund på bland annat bakluckeloppisar osv - men det passar definitivt INTE på den här marknaden av en miljon olika skäl! :mad:

Kanske de som tar med hunden ar sadana som inte vet hur mycket folk och rorigt det ar? Sadana som jag som har erfarenheter av marknader med mycket folk, men inte tillnarmelsevis pa det satt ni beskriver har. Den "gassande solen" i 20*C valjer min rottis framfor skuggan, sa det ser jag inga problem alls med for var rakning.

Kanske de som tar med hunden ar sadana som inte vet hur mycket folk och rorigt det ar? Sadana som jag som har erfarenheter av marknader med mycket folk, men inte tillnarmelsevis pa det satt ni beskriver har. Den "gassande solen" i 20*C valjer min rottis framfor skuggan, sa det ser jag inga problem alls med for var rakning.

Det varierar såklart, men de stora marknaderna kan vara riktigt jobbiga att röra sig på även för en ensam människa. Det är enormt mycket folk, och alla ska vara på en väldigt liten yta. Är det dessutom inomhus så blir inte situationen bättre.

Raderat, det blev dubbelt.

Senast ändrad:

Men handlar det egentligen om att ens hund klarar det och är lugn? Tycker att man isf missar hela den andra sidan av hundar på den här typen av tillställningar. Dels så finns det gott om icke hundfolk som kan klanta till det för en "bra" hund. Som hastigt klappar utan att fråga, som inte visar hänsyn mot hunden och kan trampa på den, hundrädda, hundfolk som INTE har koll på sina hundar. Hur ställer ni som tar med er era hundar till dessa funderingar? :)

I en sådan trängsel kan man nog inte hålla samma koll som annars. Hundägaren kanske har koll på sin hund men inte andra. Hunden kan lätt bli trampad på, snavad över, spilla kaffe å läsk som folk ju av någon anledning knallar runt med.

Är man på tex en marknad antar jag att man är där för att titta på vissa saker. Då har man ju knappast samma koll som på en vanlig promenad. Ska man sen spana bakåt, frammåt, åt sidorna och ner på hunden för att hålla den säker brister nog kollen lätt på omgivningen i trängseln. Rätt snabbt hänt att en mindre säker hund promenerar upp bakom en med sin ägare.

Jag tvivlar inte på att många hundar klara marknaden utan på att många inte klarar visa hänsyn till er hund.

Varför ska man miljöträna en så intensiv situation om man inte tänker utsätta hunden för det i? Vanlig gatuträning är en annan sak. Men varföra utsätta hunden för fulla, okända människor, hög volym och värme i onödan när den kan vara hemma i lugn och ro? Vill man göra den glad och stimulera den är det väl bättre att bjuda på några hundrelaterade övningar och lite godis när man kommer hem ;)

Kan ju börja med att säga att marknaderna jag brukar vara på verkar mindre och lugnare än den som nämns i TS. Mer än så kan jag inte säga då jag aldrig varit där.
När det gäller falsterbo så hade det storleksmässigt kunnat funka med min hund. Dock hade han inte fått följa med om det var gassande sol då det (om jag minns rätt, var några år sedan jag var där) inte finns speciellt mycket tillgång till skugga. Dessutom är det ett sånt ställe där JAG förmodligen förr eller senare blivit begränsad av att ha hunden med mig och därför lämnat honom.

När det gäller frågorna ovan: vuxna människor som klappar utan att fråga kan visserligen jag irritera mig på, men är knappast ett problem för hunden. Han älskar människor och blir överlycklig om någon hälsar. Är det barn i närheten (jodå, de går att hålla koll på även om man är på marknad) så håller jag stenkoll då han inte tycker om barn.

Hunden går vid min sida och tillåts inte hälsa på någon som inte vill. Dvs ingen större fara för hundrädda mer än att han finns där. Än så länge har ingen lyckats trampa på honom eller snava över honom. Kaffe brukar inte folk gå runt med och läsk är egentligen ingen fara om han får på sig. När det gäller andra hundar gäller samma sak- jag håller koll. Chansen att andra hundar kommer fram på en marknad och hälsar är i princip mindre på en marknad än när man är ute i skogen.

På en marknad med mycket folk går det inte så snabbt för folk att ta sig fram. Dvs det är inte speciellt vanligt att någon/något plötsligt springer fram och man inte hinner se det.

Varför ha med den har jag redan svarat på: miljöträning (som jag ju visst utsätter hunden för) och aktivering av annat slag än lydnadsträning. Tex ett utmärkt tillfälle att lära hunden att man kan ignorera andra människor trots att de är nära. Visst tittar jag på saker men huvudkoncentrationen ligger på hunden. Går mest på marknader för att det är trevligt, inte för att jag är ute efter något speciellt.

Fulla människor och hög volym finns inte på dessa marknader men det utsätts min hund också för (i viss mån vad gäller volymen) i form av fester hos oss, andra eller utomhus. När det gäller värme och gassande sol råder sunt förnuft, på samma sätt som promenader.

Inte jag heller, och delvis knapplån.

Jag förstår inte heller hur folk kan släpa med sig sina hundar till marknader. Där det är varmt och trångt och människor som nästan går på varandra för att komma fram mellan karuseller och stånd. Var på kiviksmarknad för några år sedan och var nära att snubbla över en schäfer som drogs omkring på mitt inne i smeten av folk mellan alla karuseller, så nära andra folk att man delade svett med dem :eek: Varför dra runt på hund på sådana platser? Hundar ser ju allt nerifrån också. En skog av ben som rör sig åt olika håll samtidigt, höga ljud från barn, människor och maskiner, musik osv. Lukter av svett, mat, maskiner. Syrebrist, hetta, ingen chans att ta sig därifrån självmant. Inte humant någonstans. Jag hade hellre dött än krypt runt på en marknadsplats, så som hundar måste gå runt om deras ägare tar med dem.

Nej jag ser ingen vits med det heller,var en marknad här förra helgen och känner igen mkt av det du skrev,förvirrade,nervösa,uppspelta och en del arga hundar som hade mått betydligt bättre någon annanstans... Jag har hund och skulle aldrig få för mig att släpa med henne på marknad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka