Varför tar men med sin hund på marknad?!

Sv: Varför tar men med sin hund på marknad?!

Eftersom det inte sagts av TS vilken marknad det var på nu osv så går det ju omöjligt att veta hur det var just där (mer än "mycket folk och jobbigt")
Fast jag tycker nog att det står ganska så klart och tydligt vad det är för typ av marknad.

Swat skrev:
Jobbade hela dagen igår på en marknad med ca 4.000 besökare på 7 timmar, trånga marknadsgator, stekande sol, en hel del "stim och stoj" osv.

Det var i alla fall för mig klart att det inte handlade om en hundutställning. De brukar se ut såhär:

090521_Hundutstallning_pa_Hagelby.JPG

alm_hundustallning2_592106c.jpg

Är utställningen inomhus (tex MyDog) med större mässa inkluderat så besöks den oftast enbart av hundmänniskor som vet om att det går hundar vart som helst och man agerar därefter.

Och hade det varit en liten marknad utan trängsel och oväsen tror jag knappast att Swat är den personen som hade reagerat, trots att jag aldrig träffat henne eller har en aning om vem hon är.

Folk är idioter och egoister som i 1:a hand tänker på sig själva, jycken kommer väl på plats 10 eller så? :confused:

Ungefär.:devil: Helt klart kommer "titta på och handla från marknadsstånden" även om det innebär att man ska knuffa sig fram i en kompakt folkmassa före, tillsammans med "stå och prata med bekanta" mitt på marknadsgatan. I båda fall med noll koll på hunden.

KL och inte läst tråden*

Jag funderar mer över varför folk tar med sig sina hundar på dragrace...:eek: På ett sånt ställe vibrerar backen från dom stora motorerna och du måste verkligen MOSA in fingrarna i öronen och ändå skär ljudet in i öronen när dom varvar motorerna.. Där står då folk med sina fingrar i öronen och på marken sitter deras trogna vän med mycket bättre hörsel, vem håller för öronen på hunden tro? Ingen vad jag har sett. Det tycker jag är betydligt värre än att gå på en marknad med mycket folk. :(

Jag tar med min hund på både Falsterbo Horse Show, Ribban och vissa marknader. Han gillar att vara med mig och går lugnt vid min sida, bryr sig inte om andra hundar och vad dom kan tänkas hitta på. Tittar jag på något så sätter han sig vid min sida eller lägger sig ner. Har alltid med vatten så han kan få dricka med jämna mellanrum.

Nu känner jag ju din hund i fråga & kan säga att om alla hundar vore som honom så skulle jag, och säkert även TS, strunta i om varenda kotte släpade med sina hundar.

Tyvärr är det ju dock så att man OFTA ser hundar som mina, dvs rottweiler (och andra liknande raser) med HELT FEL ägare gå omkring på stora, trånga marknader. Om den typen av hund ska in på en marknad, eller i en folksamling ÖHT så vill det till att den har en kunnig, respektfull och lyhörd ägare som haft vett att grundträna hunden innan och som inte bara har den med för att visa sina polare vilken stor, cool hund han/hon har.

Min vuxna tik skulle jag aldrig ta med på en marknad... det skulle lätt kunna resultera i att någon utan koll på sin småhund skulle bli en hund fattigare eller att någon fyllbult skulle förlora ett finger eller två. Däremot funderar jag allvarligt på att i sommar ta med valpen på någon mindre marknad eller liknande under dagtid... för att försöka undvika att han blir som tiken senare. Men släpa med honom under en stekande varm dag skulle jag aldrig ens fundera på... Men även det ser man chockerande ofta. Hundar som stapplar bakefter sina ägare med tungan hängande nere vid marken & en blick som speglar allt annat än glädje.

KL

Tänkte försöka ta mig till minkdemonstrationen i Sölvesborg imorgon, förväntas bli ca 300 pers och man ska då tåga mellan de olika farmarna.
Har socialfobi och vågar inte gå dit själv, funderar därför på att släpa med min hund som stöd. Det kommer ju inte va knökfullt med folk utan de kommer ju gå lite utspridda och jag tänkte hålla mig lite vid utkanten både för min och hundens skull isåfall ..
Grejjen är ju då min socialafobi .. går jag dit med hunden kommer jag bara tänka på hur hemsk alla tycker jag är som släpar med min hund, även om hon är väldigt lugn och van vid mycket folk , och utan henne kmmer jag inte klara av att gå dit.
Vad tycker ni? :)

Grejjen är ju då min socialafobi .. går jag dit med hunden kommer jag bara tänka på hur hemsk alla tycker jag är som släpar med min hund, även om hon är väldigt lugn och van vid mycket folk , och utan henne kmmer jag inte klara av att gå dit.
Vad tycker ni? :)

Hade jag varit du så hade jag gått dit, kollat hur det var på plats och utgått från det. Håll ett öga på hunden, kolla hur hon beter sig och verkar hon tycka att det är jobbigt är det ju inte värre än att ni åker hem.

Själv gick jag i prideparaden i Sthlm med min unga hund och många skulle nog tycka att det var rent vansinne att göra det. Prideparaden är ju full med folk, det är många höga ljud och tja, allt som hör paraden till. Min hund var dock avslappnad och klarade paraden fint. Vi gick på en lite lugnare plats i tåget och allt var bra. Dock avbröt vi paraden när vi gått lite mer än halvvägs, för då var hon väldigt trött och jag hade ont i fötterna.

Dessutom har jag nu i en veckas tid åkt med samma hund på tunnelbanan i Sthlm mitt under värsta rusningstiden, när det är sådär trångt att folk verkligen pressar sig in i vagnen, när inte alla får plats och man inte ens kan ta fram mobilen ur fickan för att kolla vad klockan är - för att det är så s*tans galet trångt. Min hund står då på golvet, mitt bland alla fötter osv. Det går utmärkt, och är bra mycket stökigare och mer trångt än på någon marknad jag varit på.

Lite off topic men, vad är det där ifrån för utställning? Så där lite folk har jag knappt ens sett på de minsta inoffarna jag varit på. Ser väldigt rymligt och trevligt ut dock. :p

Så där lite folk har jag knappt ens sett på de minsta inoffarna jag varit på. Ser väldigt rymligt och trevligt ut dock. :p

Instämmer :D
När jag varit på utställningar (oavsett om det varit utomhus eller inomhus, inoff eller officiell) så har man fått kryssa sig fram, se till att ha hunden antingen bakom sig eller framför sig för att få plats mellan allt och alla som finns på området osv.

Jag tror inte att det kommer bli några problem att hålla sig borta från de mest folktäta platserna under tågandet. Det ska ju gå lugnt till har dom lovat i tidningarna. Skulel det ändras kan man lugnt gå därifrån bara man håller sig på sin kant.
Jag har funderat på att ta mig ut, men jag vet inte om jag hinner.

Ja, om jag inte får med min pappa så får det bli hunden istället :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka