Varför tar men med sin hund på marknad?!

Sv: Varför tar men med sin hund på marknad?!

Jag håller med dig och jag lider med dessa stackars hundar som du beskriver - påkörda, trampade etc. Ännu värre tycker jag det är när de vuxna lämnar över hunden till ett gäng barn, gärna då en stackars valp, som de ska turas om att hålla, bära, springa runt runt i stekande sol och "träna" hoppa över saker. Hunden försöker med alla medel tala om att den inte alls är med på noterna, men då drar ungarna i kopplet tills den stackaren nästan kvävs. Och ingen vuxen sätter stopp - jo denna vuxna kvinna har faktiskt gått fram och sagt ifrån till följd av en utskällning av någon förälder som anser att jag inte ska lägga mig i.

Då är det väl det som är problemet. Att vissa hundägare inte har koll på vad deras hundar faktiskt klarar av och mår bra av. Men så länge man har den kollen och faktiskt ser till att hunden mår bra så ser jag inget problem.

Sen ska jag säga att jag personligen aldrig skulle släpa med hunden till en så trång marknad som du beskriver - jag skulle nog inte vilja vara där överhuvudtaget. Men det är ju en annan sak..

Fast det är ju det som är dilemmat!

"Min hund klarar detta!" kan jag säga om nästan allt... Kan inte så här på rak arm komma på en enda situation dit jag inte skulle kunna ta mina hundar (om inte alla samtidigt, så i alla fall en och en)

Men det innebär ju inte per automatik att det är LÄMPLIGT att jag tar hunden/hundarna dit för det!

Varken med tanke på hundarnas "välmående", mitt eget eller för den delen omgivningens!

/Swat

(har inte läst igenom hela tråden).

Jag tar gärna med hunden på marknad. Bra miljöträning och trevligt med en trött och nöjd hund sedan.
Ser inte varför det skulle vara olämpligt?
Sen släpas han givetvis inte med i 7 timmar, så länge jag jag inte iväg. Är det varmt har jag vatten med mig. Trevlig liten utflykt.

Jag har haft med mina på Kiviks marknad ett par gånger, när vädret tillåter.

Kan inte riktigt se skillnaden på att släpa med dem på en marknad nån timme och gå på exempelvis Stora Stockholm..?

Och anledningen för min del har helt enkelt varit för att jag har jobbat hela dagen, och vill inte lämna dem ännu en gång på kvällen.

Efter att ha läst tråden:

Problemet du (Swat) beskriver är ju inte marknaden, utan att hundarna inte klarar av den. Långt ifrån alla hundar har problem med det.
Jag vill dessutom kunna ta med min hund överallt. Inkl överfulla marknader. Det ska inte vara ett problem att ha med hunden (vilket det sällan är) och då behövs även den träningen.

en större grupp med glada och tokiga människor är nog det bästa min labbe vet. om han får lite uppmärksamhet och ännu hellre får smaka något hos korvgubben så är hans lycka gjord. jag kan inte se hur det skulle vara olämpligt att ta med honom på en sådan tillställning. det skulle kanske vara om något mindre barn kommer ivägen när propellern där bak sätter igång.

Jag håller definitivt INTE med om att det är hunden/hundarna som inte klarar marknader så som helgen!
Det är ägarna/förarna!

Har man med sin hund för träning - vilket jag har ibland här "mitt i smeten - så är jag fokuserad på min hund!
jag är lika fokuserad som jag är vid annan hundträning!
Jag "råkar" inte bara ta med mej hunden där den riskerar trampas på, sparkas, knuffas, bli påkörd osv.
Dessutom ser jag till att hunden INTE blir "illa behandlad" av närgångna/klumpiga/oförstående människor utan att det "fyller en funktion".

Många hundar står ut med "allt och litet till" utan att varken säga ifrån eller "försvara" sej...
För MEJ och mina hundar är inte det det optimala! Mina hundar får ha ett "eget space". De får ha åsikter om både det ena och det andra och trots att de är galet miljötränade så skulle jag inte utsätta dem för detta "som träning" om jag inte gick in med 100%-igt fokus på att TRÄNA. Inte gå och "strosa" och titta i stånd och låta folk gå in i dem, kliva på dem eller främmande hundar nosa dem i rumpan.

/Swat

fast min hund bryr sig inte om det där. han tycker helt enkelt inte att det är särskilt obegagligt om någon råkar knuffa till honom eller om en främmande hund nosar honom i rumpan. jag har aldrig tränat honom på något särskilt sätt att hantera det som han gör, utan han är bara sån. han har helt enkelt inget eget space, för han vill inte ha nåt.

Men där håller jag med dig, man ska självklart ha fokus på sin hund om man tar med den.

Själv har jag inga problem att säga till folk jag tycker är odugliga hundägare, förra året hann jag inte lämna parkeringen på Kiviks M innan jag hade huggit tag i en vakt om hund i bilen. Och episoden där barn leker hoppning med en valp, där hade jag också varit nosig och lagt mig i.

Skulle någon köra på mina hundar, då skulle det bli liv i luckan. Jag stoppar också barn långt innan de är framme, har hundarna bakom mig för att jag ska ta eventuella "smällar".

Men jag kan också tycka att det är trevligt, många trevliga människor kommer fram och frågar om hundarna och beundrar, och det är kul.

Min hund har följt med på marknader, och jag ser det som vilken promenad på stan som helst. När jag tagit med min hund har det varit som en omväxling i vardagen och träning och dem marknader jag valt ut har inte haft så många aktiviteter som din. Men visst räknar jag med att dem skjuter lerduvor och barn gråter och en utläning säljer billiga cdskivor - och att min hund klarar av detta!

Min hund kan både vara ensam hemma flera timmar och hundvakter ordnade jag innan jag övht skaffade hund. Och dem använder jag om jag vill ut och handla/shoppa, resa bort över dagen eller jobba. Men vill jag ta en glass på stan följer gärna vovve med.

Men igen - en överbefolkad marknad i stor storlek med mängder av hålligång en het sommardag hade inte ens jag själv velat besöka utan hund. Jag är från landet och besöker mindre marknader:D

//FP som sålde strumpor en hel dag på årets marknad och lyckligtvis bara såg lugna, nöjda hundar i mulen väderlek.

Okej, jag kan köpa att det är ägarna som brister. Men fortfarande inte att det är fel med marknaden i sig.

När jag är på marknad går jag runt och kollar på saker osv. Självklart har jag samtidigt koll på min hund, att han varken blir påhoppad, skadad eller går fram till okända hundar utan lov.

Marknad vs sommarutställning utomhus = inte så stor skillnad faktiskt..

Förvisso beror det lite på typen av marknad och hur man gör det. Men generellt så tycker jag att det visst är en stor skillnad.

Utställningar är inte lika trånga (på hela området) och man har ett lugnt ställe (tält/bur/etc) där hunden kan vila. En utställning innebär öht betydligt mer vila än att trasa omkring i ett marknadsgytter.

Jag håller med Swat, det finns mig veterligen inte någon vettig anledning till att släpa med hunden på marknad in i folkmassan bland stånden. Om hunden verkligen inte kan lämnas hemma så får man gott hålla sig vid sidan av.

För det är ju det folk gör, och som man reagerar på - släpar med sig hunden varvet runt i folkmassan. Gärna i flexikoppel och under gassande sol... :crazy:

Det där funderade jag också på igår, vi var på nationaldagsfirande inne i stan. Träffade flera bekanta som undrade varför vi inte hade med oss hunden... Varför skulle vi, undrar jag?

Hon ser inte det roliga i att hållas i kort koppel bland en fruktansvärd massa människor som hon inte får hälsa på, folk burkar snubbla över henne, lägger hon sig ner så kan man ge sig fasen på att någon kliver på henne även om man gör sitt bästa för att trycka in henne under bänken, småbarn kommer fram och drar henne i öronen, sen skriker deras föräldrar när de ser att den rara avkomman har hittat en rottweiler, andra släpper fram sina snoriga hundar och tycker att de kan leka...

Istället åkte vi ut och badade på förmiddagen, hon fick springa lös, gräva i sanden, tugga på pinnar och sånt som hon tycker är kul, och sen fick hon vara hemma när vi åkte iväg. Kom hem till en sömndrucken vovve :D

Jag tycker egentligen inte alls om att dra med hundar på marknader och sådant. Faktum med att jag numera nästan aldrig har med mig hundarna i icke hundrelaterade situationer, till skillnad från förr. Men lilla grå har ibland fått släpas med på än det ena och än det andra, i helgen tex på andra långgatandagen och förra helgen på majornamarknaden. Det beror på att jag fortfarande inte vågar lämna honom hos min nya under längre stunder.
Han har inte ut något av att följa med men är nöjd bara jag finns där och kan utan problem vila även om det är massvis med folk i närheten och hög musik. Han skiter mest i främmande typer.
Fördelen är ju att han går att bära ifall det skulle bli för trångt. Men jag tycker det är bökigt i alla fall.

Framåt nästa helg eller så bör han klara ett par timmar i nya lägenheten så slipper jag vara toklåst i alla fall.

Är dock ohyggligt glad att det inte är rottisen - han skulle visserligen har SKITKUL med allt folk och roligheter, men kadaverdiciplinen det krävs för att hålla honom i skinnet är inte lika kul att hålla på med. Tibben lufsar mer i sin egna värld och det kvittar honom lika vart vi är bara han får vara med och kanske hittar något att äta.

Eftersom jag inte haft körkort mer än ett år så är de båda supervana vid kollektivtrafik, Stadsmiljö, trängsel och sådant.

Senast ändrad:

Jag hade med min hund på en marknad för två år sen (djurrelaterad visserligen) Men då är det kort koppel, vid mig hela tiden och satt vi låg han stilla vid mig, sen är han van vid liknande miljöer med. Detta för att vi var bortresta, och de vi bodde hos ville inte ha hunden själva hemma hos dem. :)

Beroende på hur stor trängsel det var så hade jag tagit med mig min hund till en marknad, just för miljöträning. Att gå på vanliga gator gör vi varje dag. Även ibland i Knalleland, stan och liknande. Dock hade jag inte tagit med henne om jag skulle vara där i flera timmar, utan åkt dit enbart för hennes träning.
Om inte trängseln hade varit stor (så att hon riskerar att bli trampad på, knödd på osv) så hade jag gått med henne mitt i smeten. Kanske på sin höjd stanna vid något stånd, men jag är inte så mycket för marknader personligen.

för att det ofta är så trångt att folk går på varandra, du vet väl hur Skänninge marken är, man är en idiot om man tar med sig hunden dit.

Så länge som hunden klarar av stora folksamlingar så ser jhag inga problem med att ta med hunden på marknad.

Min hund älskar att vara med på ALLT även marknader. Han tycker det är jätteroligt att få vara med och titta på allt som händer, se massor av människor, smaka en bit korv från lunchen, har han riktig tur så är det ett barn som vill fram och hälsa. Han går och viftar på svansen konstant är är helt överlycklig över att få vara med. Självklart har han med sig vatten och vattenskål och får vila sig i skuggan då och då.

Varför ska inte hunden få vara med när man ser att hunden tycker det är roligt?

Glömde även tillägga det där med mycket folk som går på hunden. Självklart går man inte med hundne genom vägar där det är helt knökat med folk. Nu har jag ju tur som har en hund som bara väger 13 kg så när det blir riktigt mycket folk så lyfter jag helt enkelt upp honom och bär honom så att han inte kläms/blir trampad på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka