Varför transportskydd?????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Question
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 992
Q

Question

Jag har en undran:confused:
MÅSTE man ha transportskydd?!?!?! Samt täcke och så?!?!
Jag har en häst som går barfota, alltså inga skor eller broddar att göra sig illa på....
Är det så att transportskydden skyddar mot dom skador som kan uppstå mot väggarna i transporten....eller skador av skor och broddar...:crazy:

Jag har haft häst i ca 15 år... och nästan alltid haft skydd.... men dom senaste åren (dvs dom senaste gångerna "vi" åkt transport) så har jag skippat det.... Är jag "dum i huvudet" som gör det eller är det helt oansvarligt:o eller är det ok?

Vill inte ha kritik.... Utan bara svar på hur ni gör och varför:banana:

Sv: Varför transportskydd?????

Jag skulle inte åka utan transportskydd eller lindor, jag har det så här

Åka iväg någonstans där jag inte ska rida direkt: Lindar ordentligt, dvs ner till hoven och upp till typ knäet..

Åka någonstans när jag ska rida direkt: vanligt ridlindat + transportskydd.

Jag gör inte det för att de har skor utan jag gör det för att om man måste bromsa hastigt, krockar, hästen råkar få panik av någon anledning så känns det lite säkrare..

Jag kör ibalnd ridlindat, ibland vanliga benskydd, ibland transportskydd o ibland transportlindat!

Har oxå barfotahäst o hgan står stabilt o så i trailern så jag varierar mig lite! ;)

Jag använder transportskydd till min häst, dels för att han inte ska
trampa sig och för att skydda mot vägg eller om något skulle hända.
Skulle nog rekomendera att ha någon form av transportskydd.
Täcke behöver man kanske inte alltid, det beror nog lite på väder,
sträcka och så klart på hästen - fryser den lätt bör den kanske ha
det.

Tycker det är farligt att linda när man ska ha hästen i transport.
Händer det något kan lindorna gå isönder och då blir det bara trassel.

Jo... jag föstår vad du menar....

MEN, om man blir tvungen att bromsa kraftigt eller om man krockar.... hjälper då verkligen "lite tyg".... Detta är ingen kritik.... utan bara MINA funderingar:crazy: kring ämnet...

T.ex. Jag kör även MC, och vi satt i dag och disskuterade lie i ämnet om skydd.... Tex goretex är inte lika bra som läder....(eftersom det måste finnas någon anledning till varför tävligsförare har läder och inte goretex...) Men goretex är ändå mer slitstark än transportskydd till hästar..... ALLTSÅ började mina små grå fundera:crazy: Varför har inte hästar som åker transport lika mycket skydd som en mc-förare:) ..... det e ju knappast så att dom är "bättre" skyddade i en transport eller:confused:

Jag använder inte transportskydd. Hästen är skodd.

Fleecetäcke används på vintern, annars inget täcke.

När jag kör min foderhäst i transport har han benskydd, täcke m. hals och svanskydd...

Min ponny brukar ha vanliga benskydd och boots och ett täcke... Kör henne bara om hon ska byta stall ocxh hon hatar transport skydd...

Min polle hade transportskydd runtom vid varje transportering då han trampade runt rätt friskt. Han var skodd året runt samt broddad på vintern.

Täcke hade han beroende på väderlek eller om han var svettig efter träningar.

Varför täcke med hals och svanskydd?!?! Bara en undran....

Halstäcket skyddar mot ev. vassa kanter eller liknande eftersom jag måste hyra transport varje gång och de kan va i ganska dåligt skick.. Svanskyddet har jag för att pållen skaver sönder svansen mot bakbommen

Ibland har jag transportskydd, ibland inte. Det beror lite på hur långt vi ska åka. Men egentligen gör det mest nytta för min häst vid lastning, då hon lever rövare på lämmen ibland. Och där kan det ske rätt otäcka olyckor.

Täcke.. jag säger så här: Är det 20 minusgrader ute kan jag tänka mig att ha ett fleecetäcke, men ALDRIG annars. Ibland har man sett hästar som är precis sjöblöta av svett bara för att ägaren envisas med att ha täcke på i transporten. (Har själv gjort samma misstag!)

Åker man från träning och hästen är svettig och det är kallt ute är det naturligtvis en annan sak.

ok... då e jag med varför du har halstäcke...:)

Jag har transportskydd fram. OM jag måste bromsa till häftigt eller liknande och han måste trampa om så... Men han vill inte ha skydd bak, han åker sämre då så den risken tar jag...

jag lindar benen å sen transportskydd över...
förut var det för att jag skulle rida direkt efter, nu vet jag inte... vana bara :) blir ju litet stöd :D

täcke för det mesta... ylle eller combi...

ang skydd: läderskydd fodrade med filt borde ju vara bäst isf... kanske blir för tunga?
men hästen blir ju inte (förhoppningsvis) släpad i 100km/h å avkastad från motorcykeln.. så, man kanske inte kan jämföra rakt över :p men jag hajjar "funderingen"...

Både täcke och transportskydd är ju helt valfritt tycker jag!

Själv har jag nästan alltid täcke på min häst. Hon är helklippt på vintern och då åker hon oftast med ett thermo eller ett vintertäcke ibland ett fleece under. På sommaren ett tunt tunt täcke som gör att svetten transporteras ut. Jag vill inte att hon ska bli kall över ryggen då det drar i transporten vid körning.

Ska jag träna åker hon med bara vanliga senskydd fram och bakskydd el. ridlindad samt transportskydd.
Vid tävling när det är vet. bes. åker hon lindad med pad i fram och bara höga transportskydd i bak.

Tidigare åkte hon utan transportskydd i bak, alltid lindad antingen rid el. stalllindad samt boots. Men hon har så lätt att få skavsår i karlederna som utvecklas till mugg vintertid så därför har hon transportskydd bak nu.

Finns för övrigt transportskydd helt i läder om man skulle vilja ha det!

Jag skulle aldrig åka utan transportskyddpå mina hästar! Om de inte tycker om de höga skydden blir det lindor och boots=). Det händer för många olyckor att de trampar sig och annat. Det är för hästens skull och inte för min. endel är även bråkiga när de ska lastas av och går ofta av rampen från sidan. Då är de lätt att de "glider" med benet längs den och så har de ett uppfläkt ben. Men det finns även andra orsaker. I VIntras när vi varit på tävling gick vårat sto omkull. Det var isgata utanför transporten. Om vi var glada att hon var inpackad!!! Men hon klarade sig bra.

På vintern åker min kille men Höga transportskydd, men hård kant runt hoven. Boots runt om, Täcke, och alltid lindad svans med vadd. Detta för att han står och trycker mot lämmen och så skiter han på svansen=). På sommaren samma utrustning men bara ett svetttäcke om det är varmt (han är rakad).

Jag tycker inte du är dum som inte har det. Vår stora valack (175 mkh) hatar transportskydd! Det går inte! Han är lindad och har boots, men på nått sett så lyckas han alltid skrapa hovarna mot varandra. Det är upp till varje hästägare men jag ser det som en billig försäkring om nått skulle hända=).

Question skrev:
Jag har en häst som går barfota, alltså inga skor eller broddar att göra sig illa på....

En häst kan skada sig själv med sina egna hovar. Min häst är också barfota och ändå lyckas hon sparka/trampa sig själv. Skulle därför aldrig transportera utan skydd. Dessutom kan de skada sig på själva transporten om det vill sig illa (de får panik el dylikt).

Hon åker med boots runt om, transportskydd runt om samt hasskydd (hon trycker bakåt och skaver hasen annars) samt svanskydd.

Måste bara tillägga en sak:
Har du/ni någonsin provåkt bak i ett hästsläp?? Det har jag. I riktigt långsam fart och det är svårt som attan att hålla balnsen och det är otäckt och låter massor. Tänk på det och fundera sen om hästen tycker det är otäckt, har svårt att hålla balansen etc. Jag vet att min häst tycker det är otäckt. Jag vet att hon kan ha svårt att hålla balansen ibland. Skulle därför aldrig riskera att åka utan skydd med tanke på att hon måste kunna parera hastigt, trycka bakåt för stöd etc. Sönderskavd svans och hasor = ingen vacker syn. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle aldrig köra min häst i transport utan skydd om det så vore för 200 meter!
Jag använder det för... skydd helt enkelt! :smirk:
Och ev. skavsår/skrapsår som hästen kan riskera att få.
Jag har både täcke och benskydd på hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 450
Senast: Edla
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 964
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
184
· Visningar
24 202
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka