Varför valde du just din hundras?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Englaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 4 803
E

Englaa

Som rubriken berättar, varför valde du just dina hundars/din hunds ras/er?:)

Sv: Varför valde du just din hundras?

Nelson min 5 åriga blandis, hittade jag på nätet. Det var ca 1 1/2 mil från stan, så vi åkte upp och kollade. Vi var inte ute efter någon speciell ras, utan en sällskapshund, en individ, som jag aldrig har ångrat. Nelson är av raserna kelpie,schäfer,flat,labbe.

Bild:
186668786FXwIfQ_th.jpg

Jag har alltid velat ha en Jack Russel, så min första hette Napoleon, tyvärr så dog han endast 6 månader gammal, av en artär som brast mellan halsen och bröstkorgen.

Bild:
299648183oPVfpT_th.jpg

Så efter Napoleon köpte jag JR Nixon, idag 2 år. Vild och galen, men helt underbar och gosig!

Bild:
Bild003-1.jpg

jag har facinerats av chinese crested en längre tid innan jag vågade mig på att skaffa en egen. Och det är bland de bästa jag gjort!

Vi matchar varandra perfekt!

1. Personligheten - har aldrig träffat en annan hundras som är så otroligt personlig som kinesen
2. Utseendet - jag har alltid tyckt de har varit otroligt vackra :love:
3. Storleken - behändig att ha med sig överallt osv.
4. Ingen brukshund - ville inte ha en hund som kräver aktivering/träning varje dag utan är man slö, trött eller sjuk en dag så nöjer den sig med att ligga och sova och få några promenader runt kvarteret utan att bli "nipprig"
5. Hyfsat allergivänlig - många (inte alla) tål kinesen och det är ju bra om man i framtiden börjar umgås med nån pälsdjurallergiker

"Kinesen" känns verkligen som den är gjord för mig, skulle inte kunna tänka mig nån annan ras just nu...I'm in love :love:

westien fick jag i födelsedagspresent när jag fyllde tio, men mamma o pappa hade hintat innan om hund oc då sa jag att jag ville ha en westie. Antagligen mest för att de var fina men också för "stor hund i litet format" som jag tyckte lät så klokt på den tiden. ..men familjen var ju också med o bestämde;) Ångrar det inte idag, det är en underbar hund men tveksamt om jag skulle kunna tänka mig ha en ny då jag tycker att rasen går år heeelt fel håll.

Taxen vi hade planerade vi inte alls. Säljaren visade en gullig valp för oss (jag var 13 när vi köpte honom) och vi tog den...Dumt gjort för familjen fick mer än vad den egentligen klarade av och en hund som inte hade bra skalle öht. På slutet vart det bättre när jag börjad eintressera mig mer och förstod beteendet...Ångrar inte det i efterhand. Jag saknar den hunden så SJUKT mycket och han har lämnat ett enormt tomrum efter sig´. Jag som lovade mig själv att aldrig mer en tax blir jättesugen igen för de är så jäkla charmiga och är ganska rejäla hundar (syftar på strävhåren).

Nya vovven (bruksschäfer) som kommer vill jag ha för att jag vill ut o tävla o träna seriöst och med lite övertalning från vissa insåg jag att det var den bästa hunden för det:D
Ville ha Beauceron från början (är fortfarande sugen) men blev somsagt övertalad till annat. Attans!!:devil: ;)

Jag har en eurasier och valden den för att:
  • De är otroligt vackra att se på, jag har alltid älskat långhåriga hundar
  • De behöver inte så mycket aktivering utöver motion, vardagslydnad räcker!
  • De har ett snällt temperament och avgudar oftast sin ägare
  • De är inte så vanliga
  • De är lättskötta och behöver varken klippas eller borstas ofta
  • De har underbara och många färger!

Några anledningar ;)

Mannen är uppväxt med västgötaspets. Vi tittade från början på flera andra raser, men det blev vätte till slut ändå. Once a vätte, alltid vätte, liksom. ;)

Jag ville ha en hund som var
- stor
- inte älskade alla främlingar
- korthårig
- aktiv, utan att klättra på väggarna om man tar det lugnt några dagar
- inte för mkt vakt
- inte för mkt jaktinstinkt
- inte vallinstinkt

och så ville jag såklart ha en hund som jag gillade utseendet på. :)

Jag och sambon pratade om massa olika raser, den vi var mest inne på var boxer.. (Så då sa vi att det gör ju inget om hunden inte är så reserverad mot främlingar.. En hund som är FÖR reserverad känns som ett större problem än en som är för framfusig.)
Men vi fick inte riktigt den där känslan man får när man VET att man hittat rätt.

Sen en dag sa sambon till mig.. jag har läst om staffar på internet, en sån vill jag ha! Jag sa NEJ, inte en sån! men han tvingade mig att läsa och jag ångrade mig.

Så det blev inte en stor lite reserverad hund men det är jag jätteglad för för det skulle inte ha passat mig lika bra.

Det kommer definitivt bli fler staffar för mig... Och kanske en bulle också :love:

När jag fick mina första hundar var jag 9 år. Så mina föräldrar valde i stort sett ras. Jag var glad åt att få hund öht och sket i vad det var för sort.

De valde Papillon för att det är en liten ras som är hyfsat lätta att ha att göra med. Vi har segelbåt och vill helst slippa lyfta 2 40-kiloshundar av och på flera gånger per dag.

När mina gamlingar gick bort så kände jag att jag absolut ville ha samma ras. Jag har hittat "min" ras. De är aktiva, intelligenta, små, tåliga, sociala, lättlärda, vill vara till lags och har mjuk och gosig päls.
Pälsvård har jag inget emot. Och de har sån glatt päls att den sällan tovar sig eller blir särskilt smutsig.
De är lätta att lyfta in i badrummet och spolas av om de är smutsiga.
Jag ville ha en liten ras med mycket intelligens. En liten ras som är som en stor hund mentalt. Och det är mina.

Jag har inga planer på att byta ras efter de jag har nu heller.
Pappisar är min grej helt enkelt.:love:
Och många i min omgivning har drabbats av Pappisjukan efter att ha träffat mina, och köpt egna.

När jag miste min älskade hund förra året ville jag inte ha en ny. Men efter ett tag var jag tvungen att ha en ny, det var så tomt hemma.

Jag ville ha en ras som var helt annorlunda från henne (sheltie), just för att det var så svårt att påminnas om henne, och jag har alltid gillat rottweiler och dobermann, så nån av dom skulle det bli.

Letade men hittade inga kullar i närheten. Så av en händelse fick jag reda på att det fanns en kull blandisar bara några mil hemifrån, så jag åkte och kollade.. och sen var det ju kört. :love: Jag som abolut inte skulle ha blandras :rofl:
Så det är därför jag har en blandis mellan rottis och dobermann.

Fick genom en f.d. bästa vän kontakt med en dam som har (och har "alltid" haft) salukis. Lärde känna damen och hennes hundar, älskade dem och fick en dag följa med upp till salukikenneln i Boden.
En lång resa och jag älskade varenda minut och varenda hund.
Då var jag bara 11 år, men sa att "en sån hund ska jag ha".
Nu, några år senare, är jag minst lika fäst vid rasen och har haft en tik hemma hos mig i ett halvår.
Nu är det ingen tvekan, jag kommer ALDRIG kunna ha något annat än vinthundar (jag kanske kan sträcka mig till andra vinthundar, men det är mest troligt att jag håller mig till salukin)
Vi passar varandra perfekt, som hand i handske eller ännu bättre.
Rasen är helt enkelt ALLT som jag någonsin kunnat drömma om, plus lite till.

Jag är uppvuxen med långhåriga collies så det föll sig naturligt att jag valde en sådan när jag och sambon köpte hund:)

Valde en collie därför
.. de är otroligt vackra
.. lättlärda
.. väldigt vänligt sinnade mot de flesta
.. aktiv, men som klarar av att ta det lugnt
.. utmärkta familjehundar (det blir väl barn här också någon gång:angel: :love: )
.. älskar långhåriga hundar

Blir fler collies i framtiden också, sambon har blivit förälskad i dem med:p

Tax är MIN ras, bara älskar deras personlighet och tycker de är väldigt vackra. Användbar jakthund och en mkt trevlig familjehund. Har både långhår och sträv.
Dottern (8 år) har en sheltie, den valde vi för vi ville han en följsam och trevlig hund till henne. Vad vi inte visste då var hur trevlig de kan vara. Hon är underbar och som bonus visade det sig att hon är riktigt fin också. BIR valp i Hässleholm 18 maj -07 :love: .
Sen våra gråhundar är valda efter som min man jagar älg och tycker gråhunden är den ras som passar honom bäst då.

Nu valde jag inte denna hund direkt. Eller ja, det var iof han som fick mig att uppmärksamma min nuvarande karl så vem vet, jag kanske eg tog karln för att få hunden. ;)

Har länge velat ha en BC. Det är en ras som jag känner igen mig i.

Den är dessutom vacker, intelligent, snabb, otroligt vänlig, bra med djur och rätt storlek, kanske liiite liten och med ngt kort päls om man ska vara petig.. Älskar deras sätt att agera, deras ögon, deras mod. Tyvärr är rasen för krävande för en hobbyhundägare varför jag aldrig skulle skaffa mig en. Men så hade ju min nuvarande sambo redan en, eller ja han är blandras.

Så jag fick en förvuxen, lite långhårig BC till utseendet, som ärvt goldens familjära temperament. Intelligent, vänligt, modig, lugn och han har dessutom den där ögonkontakten som BC:n har när den jobbar. Går att ha med överallt, sköter sig själv och behöver precis den stimulans vi kan ge honom. :bow: En positiv hund som vill jobba.

har inte stenkoll på alla förkortningar, har aldrig hört BC förut. Vad står det för? ;) :)

Oj förlåt.. :o Säger alltid BC så det går av bara farten. :D Border Collie ska det vara.
Är det en liten trefärgad Collie på din bild?

Senast ändrad:

Okej;) .
Nej, det är en shetland sheepdog:D.

Jag funderad förut på att köpa en border collie, men dom är ju, som du skrev, väldigt krävande.:(

Jag har haft Chihuahua sedan 80-talet :love: Kan nog inte riktigt förklara varför jag är så förtjust i rasen. Det bara är så;) Just nu har jag två tikar, en liten heltokig korthårig med spanskt påbrå, och en långhårig..den snällaste man kan tänka sig :love:

Annars har jag även haft Cavalier King Charles Spaniel, en blandras och en Japanese Chin.

Jag fastnade för deras utseende, storlek & temperament helt enkelt :) Jag ångrar mig inte för fem öre. En gång Leonberger, alltid Leonberger. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 380
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 073
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
1 001
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 487
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka