Varför växer sporrarna så extremt olika fort?

MaRomer

Trådstartare
Se bara på dessa bilder:
Fram:
24919311.jpg

Bak:
24919313.jpg

Inte jättebra bild fram men man ser ju jättestor skillnad. Tilläggas ska att ALLA klor klipps samtidigt och lika ofta. Har även testat att klippa de bakre sporrarna oftare men med innget resultat!

Nu ska de tas bort på tisdag så det är inget problem länge till.

Men hur kan det komma sig att de växer så fort/olika??

Sv: Varför växer sporrarna så extremt olika fort?

kan ju bero på att de andra klorna slits ner av underlaget hunden går på..

kan ju bero på att de andra klorna slits ner av underlaget hunden går på..

Sporrarna på frambenen slits ju knappast mer än baksporrarna. Till TS måste jag förövrigt säga att det var väldigt fina, korta klor hunden har. Du måste vara duktig med kloklipparen.

Till TS måste jag förövrigt säga att det var väldigt fina, korta klor hunden har. Du måste vara duktig med kloklipparen.

Jag instämmer! Väldigt fina och korta!

/Syrsa

*Kollar bakfötterna på sovande hund*

Min har inga sporrar alls bak !

Sporrarna på frambenen slits ju knappast mer än baksporrarna. Till TS måste jag förövrigt säga att det var väldigt fina, korta klor hunden har. Du måste vara duktig med kloklipparen.

Läste fel! trodde hon menade "vanliga" klorna på tassarna.. får skylla på att ja är tröt:cool:

*Kollar bakfötterna på sovande hund*

Min har inga sporrar alls bak !

Inte min heller.

Vad har TS för ras som har såna? :confused:
Har tidigare bara hört att beauceronen har såna.

Det är inte bara en viss ras som har sånna, utan vissa hundar har dom och andra inte. Sen vad det beror på :confused: får någon annan svara på

Inte min heller.

Många raser kan födas med sporrar bak. Det kan vara en valp i en kull som får det medan de andra är utan. Uppfödaren brukar låta veterinären operera bort dessa på den unga valpen. Det är godkänt i Sverige.

Tack så mycket! Speciellt duktig vet jag inte om jag är, men klipper dem lite varannan-var tjedje vecka.

Många raser kan födas med sporrar bak. Det kan vara en valp i en kull som får det medan de andra är utan. Uppfödaren brukar låta veterinären operera bort dessa på den unga valpen. Det är godkänt i Sverige.

Precis! Nästan alla hundar föds med sporrar både fram och bak. Oftast väljer man att ta bort dessa när valpen bara är några dagar gamla.

Inte min heller.

Detta kan bero på att den inte föddes med sådana eller att uppfödaren lät klippa bort dem på valpen. Innan du såg den.

Jag har en Rottweiler.

Tillbaka till frågan. Hur kommer det sig att de växer så fort bak då?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 742
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Svensk Politik 4
  • Sony hörsnäckor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka