Vad jag förstått det så är studierna rätt överens om att man helst inte ska sova på rygg, men att det verkar betydligt mindre självklart om det verkligen spelar så stor roll om det är höger eller vänster sida. Jag har nojat lite över det eftersom jag precis som du får ont i kroppen och omöjligen kan sova på vänster sida hela tiden, men känner mig helt lugn av att försöka somna på vänster och sedan alternera fritt mellan höger och vänster under natten. Alternativet är att ta maxdos Alvedon varje dag eller inte sova, och då är jag säker på att det är bättre att det blir en del sömn på höger sida med

Och jag skulle inte oroa mig alls över att ha sovit på rygg hittills om jag var du, har också förstått det mest som en akut risk och det har ju gått bra för dig!
(Överlag upplever jag att det å ena sidan ibland talas väldigt högt om vad man ska och inte ska göra som gravid, men att det å andra sidan ibland blir tvärtom typ att "nej nej nu ska vi inte ge kvinnorna pekpinnar, så det här håller vi tyst om." Typ som att det faktiskt inte verkar finnas några vettiga studier på huruvida sex i tidig graviditet ökar risk för missfall eller inte, man bara säger att det är 100% säkert när det i själva verket vad jag har förstått det inte är studerat vilket är en jäkla skillnad.)