Vårföräldrar 2022

Bukefalos 30 år!

Senaste veckorna har bara flugit förbi. Går in i tredje trimestern imorgon och har bara 66 dagar kvar tills jag går på föräldraledighet (84 dagar till BF)! :banana:
Vi shoppade loss och fick en massa fina julklappar till bebis så min shoppinglista är i stort sett avklarad nu. Och det är nog tur för min hjärna har redan gått på ledighet.. :cautious:

Älskar min barnmorska, pratade mycket om oro och ångest inför förlossningen. Har landat en del senaste tiden tack vare poddar och faktiskt föda utan rädsla. Plus då ändrade restriktioner på förlossningen så att sambon kommer att vara med oavsett. BM tyckte ändå att jag skulle fundera över mer stöd och har gett mig några dagar, om jag vill så skriver hon remiss till aurorateamet direkt 😍
Åh, tack för påminnelsen! Jag behöver prata med BM om vad det finns för stöd att få på förlossningen ifall min sambo blir sjuk när det är dags... är inte bekväm med att ha med en kompis och mamma bor 70 mil bort så hon kan inte slänga sig i bilen och komma hit med kort varsel :(

Jag är snart klar med de mesta inköpen till kommande sonen.
Men funderar fortfarande på, vad man ska klä/bädda bebisen i liggvagnen i början på april? Det kan ju fortfarande vara rätt kallt då?
Hur tänker ni andra att ni ska bädda/klä i liggvagnen i mars/april?
Åkpåse? Vinterpåse? Täcke/filt och overall?
Hilfe please! 🥴😅

Annars är graviditeten olidlig, foglossningen från helvetet gör att jag inte kan göra mycket alls. Kan knappt sitta/gå/stå/gå. Och sova är bara att glömma! 🥺😞

Hur gör ni andra med gravid-kurser nu i covid-tider? Går ni de digitala? Eller fysiskt? Eller hoppar över kurserna?

@glimmer
Jag tänker att det kan vara smidigt att ha overall (teddy, fleece eller ull) och använda filt och/eller lock på barnvagnen beroende på väder. Om bebisen är skrikig och behövs tas upp så är det ju bra om den har något ordentligt på sig samt kan viras in i filt, än om den inte är så påklädd och ligger i åkpåse

Jag hoppas att vi kan gå hem med BB hemma, man går då hem 6 h efter förlossningen med inbokade besök hemma dagligen så länge det behövs!
Åh, det låter ju som en jättebra grej! Har inte hört talas om det förut. Jag är förvisso OK med att vara kvar på BB ett par nätter men det gör ju onekligen att jag vill släpa med mig lite mer grejer - vill åtminstone ha en chans att vara lite bekväm medan jag är där.
Älskar min barnmorska, pratade mycket om oro och ångest inför förlossningen. Har landat en del senaste tiden tack vare poddar och faktiskt föda utan rädsla. Plus då ändrade restriktioner på förlossningen så att sambon kommer att vara med oavsett. BM tyckte ändå att jag skulle fundera över mer stöd och har gett mig några dagar, om jag vill så skriver hon remiss till aurorateamet direkt 😍
Vad skönt att det känns bra! Och vilken bra BM du har! Sånt är ju verkligen superviktigt.
Går in i tredje trimestern imorgon och har bara 66 dagar kvar tills jag går på föräldraledighet (84 dagar till BF)! :banana:
:banana: Härligt!
Men funderar fortfarande på, vad man ska klä/bädda bebisen i liggvagnen i början på april? Det kan ju fortfarande vara rätt kallt då?
Vi har en åkpåse som är rätt varm och tänker att bebisen ska ha en tunnare overall på sig. Och så filt med, i fall att det är kyligt ute eller man lyfter upp bebisen.
Hur gör ni andra med gravid-kurser nu i covid-tider? Går ni de digitala? Eller fysiskt? Eller hoppar över kurserna?
Vi har gått våra digitalt. Viktigast för oss var profylaxkursen, sen fick vi tre kurser till gratis som kompensation för att profylaxen blev digital istället för på plats. De andra tre kurserna var av varierande kvalitet och nödvändighet, men jag vet att maken uppskattade dem i alla fall, om inte annat så för att få en känsla av att "det här fixar vi". Han har noll tidigare erfarenhet av bebisar, inga syskonbarn eller liknande, så han ville veta mer och lära sig mer inför att barnet kommer. Men där är ju alla olika.

Jag är snart klar med de mesta inköpen till kommande sonen.
Hilfe please! 🥴😅

Annars är graviditeten olidlig, foglossningen från helvetet gör att jag inte kan göra mycket alls. Kan knappt sitta/gå/stå/gå. Och sova är bara att glömma! 🥺😞

Vi tänkte testa oss fram med kläder men jag skulle tro att vi kommer klä på honom en lite tunnare overall och sen ullfilt & liggdelslocket stängt dom dagarna det är kyligt ☺️

Ang kurser så tänkte vi hålla oss till digitalt, jag är inte bekväm att vistas med okända människor i onödan just nu och regionen här har ställt in allt fysiskt ändå :(

Jag har packat ihop mitt kontor nu (känns helt galet!) så att någon annan kan ta mitt rum medan jag är på föräldraledighet. Kan inte begripa att jag går på ledighet om typ tre och en halv vecka (!!!!) och inte kommer att komma tillbaka till jobbet förrän i typ december. Känns helt overkligt verkligen.

Imorgon är det 40 dagar kvar till BF. Var har tiden tagit vägen!? Är så sanslöst pepp på att få träffa vår flicka :heart.

Jag hoppas att vi kan gå hem med BB hemma, man går då hem 6 h efter förlossningen med inbokade besök hemma dagligen så länge det behövs!

Åh, det låter ju som en jättebra grej! Har inte hört talas om det förut. Jag är förvisso OK med att vara kvar på BB ett par nätter men det gör ju onekligen att jag vill släpa med mig lite mer grejer - vill åtminstone ha en chans att vara lite bekväm medan jag är där.
Ett tips i all välmening; ha INTE för bråttom hem om det är första barnet! Hjälpen man kan få på BB dygnet runt är guld värd, framför allt om man tänker amma (det är långt ifrån alltid enkelt). Att dessutom kunna ägna de första dygnen till bebisen till 100% utan att behöva bry sig om att ordna mat, städa, diska, handla eller annat är värt en hel del det också vill jag påstå. Vi blev kvar i fem dagar och ja, då var det väldigt skönt att komma hem - men då hade vi hunnit bli trygga i hanteringen av bebisen, fått svar på alla frågor som dykt upp på vägen (det kan vara en hel del :D) och fått hjälp och stöd med matning och annat. Sov gjorde vi inte över huvud taget de första nätterna, så i alla fall vi hade inte orkat sköta ett hushåll på allt som bebisen krävde av oss då.

Man gör såklart som man vill, men man ska inte underskatta hjälpen och stödet man faktiskt får av att stanna några dygn. Hemma hinner man vara sen ändå. :)

@Hedinn Att man inte ska skynda hem vet jag, har fått så många tips under hela graviditeten att stanna på BB åtminstone tills amningen funkar okej :). Jag har inte bråttom hem, utan vi kommer stanna så länge vi behöver. Som sagt är jag inställd på två nätter där och det känns helt okej. Det är ju dock förutsatt att det finns ett behov, vi kommer ju inte stanna bara för att. En kompis till mig födde på Danderyd i december och de var helt bortglömda på BB - personalen hade så sjukt fullt upp och hade inte tid för att svara på frågor eller hjälpa med amning. Så för deras del så ville de mest bara komma hem, särskilt som amningen funkade från början helt okej också.

Jag är som med i princip allt annat gällande graviditeten och förlossningen rätt flexibel. Känner mig generellt rätt obrydd gällande hur länge vi blir kvar, även om jag såklart hoppas att vi alla ska må bra så vi inte behöver stanna av den anledningen.

Tänkte att det var dags att flytta fram den här lite i tråden, tror jag hittade den senaste :) Det är inte långt kvar för er med BF i början av mars!

Mars
1 mars - Underensten, 33 år, andra barnet, Västra Götaland
7 mars - gulakatten, 35 år, första barnet (flicka)
13 mars- Peperomio, 32 år, andra barnet, Halland
19 mars- Aconite, 33 år, första barnet, Skåne
29 mars - Winifred, 33 år, andra barnet

April
6 april- soom, 35 år, andra barnet, Skåne
18 april - glimmer
19 april- Jossan_92, 29år första barnet, Östergötland
24 april - Vira, 28 år, första barnet

Tänkte att det var dags att flytta fram den här lite i tråden, tror jag hittade den senaste :) Det är inte långt kvar för er med BF i början av mars!

Mars

April
18 april - glimmer
Oj, konstigt att tänka sig att det så pass snart ska börja trilla in bebisar här!

Här är det både positivt och negativt. Gjorde tillväxtultraljud i förrgår och allt såg perfekt ut med barnet, bra blodflöden överallt och precis lagom stor för åldern - hon har passerat ett kilo nu 🥰 Dock råkade de av en slump se att jag hade ojämn puls under undersökningen vilket ledde till EKG, som inte heller var helt ok vilket leder vidare till ultraljud av mitt hjärta inom ett par veckor. Förmodligen är det ingenting farligt och jag är inte superorolig, men känns ändå lite olustigt. Det finns ju tydligen någon graviditetsrelaterad kardiomyopati som man kan få, även om den är ovanlig. Men i och med att jag har noll symptom på hjärtproblem och mår bra i övrigt så är det osannolikt.

Annars har jag äntligen tagit mig iväg till en fysioterapeut och fått lite övningar, så nu är jag peppad på att göra vad jag kan för att hålla foglossningen nere. Har kommit en bit med inköpen också, så det känns bra :)

Uppdaterar mitt BF :)

Mars

April
18 april - glimmer
25 april - Vira, 28 år, första barnet

Här är det både positivt och negativt. Gjorde tillväxtultraljud i förrgår och allt såg perfekt ut med barnet, bra blodflöden överallt och precis lagom stor för åldern - hon har passerat ett kilo nu 🥰 Dock råkade de av en slump se att jag hade ojämn puls under undersökningen vilket ledde till EKG, som inte heller var helt ok vilket leder vidare till ultraljud av mitt hjärta inom ett par veckor. Förmodligen är det ingenting farligt och jag är inte superorolig, men känns ändå lite olustigt. Det finns ju tydligen någon graviditetsrelaterad kardiomyopati som man kan få, även om den är ovanlig. Men i och med att jag har noll symptom på hjärtproblem och mår bra i övrigt så är det osannolikt.

Annars har jag äntligen tagit mig iväg till en fysioterapeut och fått lite övningar, så nu är jag peppad på att göra vad jag kan för att hålla foglossningen nere. Har kommit en bit med inköpen också, så det känns bra :)
Skönt att TUL såg bra ut men läskigt med hjärtat! Bra att du får en uppföljning på det, håller tummarna att det inte är något som påverkar graviditeten och/eller är farligt! :heart

Skönt att TUL såg bra ut men läskigt med hjärtat! Bra att du får en uppföljning på det, håller tummarna att det inte är något som påverkar graviditeten och/eller är farligt! :heart
@Vira Kan bara säga exakt samma som Jossan_92! <3 Hur kom det sig att du gjorde TUL, är det standard eller på grund av nån särskild anledning?

Ett tips i all välmening; ha INTE för bråttom hem om det är första barnet! Hjälpen man kan få på BB dygnet runt är guld värd, framför allt om man tänker amma (det är långt ifrån alltid enkelt). Att dessutom kunna ägna de första dygnen till bebisen till 100% utan att behöva bry sig om att ordna mat, städa, diska, handla eller annat är värt en hel del det också vill jag påstå. Vi blev kvar i fem dagar och ja, då var det väldigt skönt att komma hem - men då hade vi hunnit bli trygga i hanteringen av bebisen, fått svar på alla frågor som dykt upp på vägen (det kan vara en hel del :D) och fått hjälp och stöd med matning och annat. Sov gjorde vi inte över huvud taget de första nätterna, så i alla fall vi hade inte orkat sköta ett hushåll på allt som bebisen krävde av oss då.

Man gör såklart som man vill, men man ska inte underskatta hjälpen och stödet man faktiskt får av att stanna några dygn. Hemma hinner man vara sen ändå. :)
Förstår precis hur du menar, just BB Hemma känns för oss som ett bra alternativ under förutsättning att alla mår bra och det känns rätt när bebis är ute. Framförallt för att få hjälp i hemmet och med personal som bara fokuserar på bebis och mig under tiden de är hos oss. Har flera vänner både första och andragångsföräldrar som varit väldigt nöjda med bb hemma och känt sig trygga. Skulle det inte fungera hemma så är man dessutom välkommen in till sjukhuset igen, det är lite som att vara utskriven på permission. Men jag är flexibel, det blir som det blir helt enkelt beroende på vad vi behöver när det är dags :)

Vilken tur att du gjorde TUL och att de upptäckte din puls/ EKG, håller tummarna för att det inte är något! Skönt att du får tid till UL så pass snabbt med!

Uppdaterar listan med korrigerat datum!
Mars
18 mars- Aconite, 33 år, första barnet, Skåne

April
18 april - glimmer

Här flyter det mesta på, har fixat en del grejer så nu finns det en vagn i alla fall. Har så mycket mindre foglossningar den hör gången vilket är underbart! Har även gått ner i tid på jobbet så helt plötsligt kändes det som att jobba en månad extra inte var några problem så nu ska jag gå hem först 12 dagar före BF. Jag mår inte bra av att gå hemma så hellre åka in och använda hjärnan en stund, sen så verkar de inte få in en vikarie för mig med rådande sjuksköterskebrist så jobbet vart glada.

Liknande trådar

• Vinter/vårföräldrar 25/26
  • Vårföräldrar 2019 - del 3
  • Vårföräldrar 2019 - del 2
  • Vårföräldrar 2017 del 7

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat