Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Så då finns det inget somhelst sammband mellan statens penngar som går till vargarna och de medel som går till övrigt!

Va bra jätte bra!

Bra eller inte, jag förklarar bara att det samband som du vill få det till inte finns på så enkla grunder :)

Vägar, vattenreglering, skogsbruk, skolkrav, bostadskrav, krav på kontanta inkomster mm gör det dock omöjligt att återgå till den tidigare formen av renskötsel där man hade småflockar för självhushåll som man kunde vakta mer eller mindre dygnet runt när så behövdes.

PL

Det borde finnas EU-stöd till de som skulle vilja leva och sköta ren med småflockar.Finns inte den möjligheten?

Jo jag ser problemen o anser att vargar som ställer till problem o blir för oskygga skall skjutas!
Varghatare som du gör det dock svårt att utföra detta på ett vettigt sätt, det skulle lätt urarta från skyddsjakt till utrotning.
PL

Ja varghatare som jag, vad du tjatar mede det ordet.

Tänk att de som säger sig vara vargälskare, ska behöva ha sånna inlägg som du har. Tagga ner lite så kanske fler vill lyssna!! Det är ju ni som verkar mest hatiska i tråden!

Ha en glad påsk nu P L.//Hls Dalmas!!

Ja varghatare som jag, vad du tjatar mede det ordet.

Tänk att de som säger sig vara vargälskare, ska behöva ha sånna inlägg som du har. Tagga ner lite så kanske fler vill lyssna!! Det är ju ni som verkar mest hatiska i tråden!

Ha en glad påsk nu P L.//Hls Dalmas!!
Använt ordet 2 ggr i den här tråden.
Hur många gånger har du tjatat om dina myter?
PL

Att antalet renar åtminstone inom vissa områden på den tiden jag var inblandad var för stort vet jag men jag tror antalet har minskat idag.
Vägar, vattenreglering, skogsbruk, skolkrav, bostadskrav, krav på kontanta inkomster mm gör det dock omöjligt att återgå till den tidigare formen av renskötsel där man hade småflockar för självhushåll som man kunde vakta mer eller mindre dygnet runt när så behövdes.
Ändå kunde det räcka med ett vargangrepp för att förstöra en familjs existens som renskötare.
PL

Befolkningen har dock kraftigt minskat i den större delen av det traditionella renskötselområdet sedan 1960-talet. Bostads- och skolkravet torde inte heller vara några större problem att klara av.

Talar vi om inkomstkravet så går inte rennäringen runt, det är en minusverksamhet oavsett verksamhetens omfattning. Företagens intäkter från rennäringen är oftast en bråkdel av vad de får i bidrag från staten. 1993 hade varje företag en genomsnittsinkomst på 21 231 kr medan varje företags genomsnittliga bidrag uppgick till 137 000 kr(Ds 1998:8). Mot bakgrund av det så är det svårt att motivera varför rennäringen nödvändigtvis måste bedrivas i större skala.

Du anser tydligen att folk skall gå tillbaka till att bo i kåta längs renens vandringsvägar o att barnen skall inackorderas på det gamla viset.
Renägarna har väl som alla andra rätt att bo som folk o driva verksamheten på ett ekonomiskt sätt trots intrånget.
Dina kunskaper om rennäringens verklighet är inte särskilt stora. Jämför med hur Kanada har följt konventionen om ursprungsbefolkningar.
PL

Senast ändrad:

En gång! Dina åsikter myter o lögner representerar på ett bra sätt varghatarna.
Jag tar inte illa upp om du kallar mig vargälskare även om det är lite överdrivet.
PL

Du anser tydligen att folk skall gå tillbaka till att bo i kåta längs renens vandringsvägar o att barnen skall inackorderas på det gamla viset.
Renägarna har väl som alla andra rätt att bo som folk o driva verksamheten på ett ekonomiskt sätt trots intrånget.
Dina kunskaper om rennäringens verklighet är inte särskilt stora. Jämför med hur Kanada har följt konventionen om ursprungsbefolkningar.
PL

Det har jag väl aldrig påstått och jag skulle föredra om du slutade att lägga ord i min mun. Däremot hävdar jag att rennäringen i vilken form den än bedrivs är en minusverksamhet och att man mot bakgrund av det starkt kan ifrågasätta den stordrift som bedrivs. Du valde att försvara stordriften med ekonomiska argument och det vara av den anledningen jag tog upp hur den ekonomiska situationen ser ut.

För mig ligger lösningen i ett nytt system där renägarna får ett direkt bidrag från staten för att de bedriver rennäringen. Hur bidragssystemet ska se ut kan man givetvis diskutera men det vore önskvärt om renstammen minskades och att också vargrevir skulle kunna etableras i renskötselområdet. Bristen på varg i fjällvärlden får också följder för andra djur som fjällräven där bristen på renkadaver kan vara en av anledningarna till artens tillbakagång. Man måste helt enkelt hitta en lösning på hur man ska kunna tillvarata dessa olika intressen på bästa sätt.

Vilka likheter finns mellan Kanadas ursprungsbefolkning och Samerna? Jag skulle vilja påstå att det finns flera stora skillnader och jag tror dessutom inte Kanada har några regler som hindrar rovdjur som tillhör den naturliga faunan från att etablera revir i dessa områden.

Senast ändrad:

Skillnaderna när det reglerna när det gäller ersättning för intrång är enorma!
Vargen är egentligen inget fjälldjur!
Smådriften är i den här frågan ingen lösning om den inte täcker kostnaderna för dygnetruntövervakning o samtidigt ger rätten att skjuta varg som överhuvudtaget är inärheten av renhjorden.
PL

Senast ändrad:

Jag tror att samerna + jägare i mellansverige utan problem skulle acceptera vargen under de vilkor som rådde då. DVS det var skottpengar på varg.

Och sedan tror jag att andemeningen i hanteringen av ursprungsbefolkningen är att de ska få tillbaka bestämmanderätten över så stor del som möjligt över sina gamla marker
Det innebär att DE och inte naturmupparna i Stockholm ska bestämma vilka rovdjur DE vill tollerera!

En gång! Dina åsikter myter o lögner representerar på ett bra sätt varghatarna.
Jag tar inte illa upp om du kallar mig vargälskare även om det är lite överdrivet.
PL

Vad har jag haft för åsikter och myter som skulle representera det du kallar "varghatare"

Jag tycker bara att det är så patetiskt att hålla på att kalla grupper för namn, det gör att man bara blir irriterad och struntar fullkomligt i vad du skriver...

Så nu har jag sagt det, nu tänker jag inte bry mig om vad du skriver så länge du inte kan bete dig på ett civiliserat sätt....

Jag tror att samerna + jägare i mellansverige utan problem skulle acceptera vargen under de vilkor som rådde då. DVS det var skottpengar på varg.

Och sedan tror jag att andemeningen i hanteringen av ursprungsbefolkningen är att de ska få tillbaka bestämmanderätten över så stor del som möjligt över sina gamla marker
Det innebär att DE och inte naturmupparna i Stockholm ska bestämma vilka rovdjur DE vill tollerera!

Självklart skulle en större vargstam med vargrevir i hela landet innebära en möjlighet att kunna skjuta vargen.

Det finns inget i ILO 169 som skulle ge en urbefolkning den möjligheten. Den ger inte urbefolkningar rätt till något som skulle kunna likna ett autonomt självstyre. Förpliktelsen att uppfylla konventionen ligger hos staten och staten har också andra förpliktelser som t ex att skydda utrotningshotade djur. Det blir också svårt att tala om "sina" gamla marker då ingen faktiskt känner till vilken folkgrupp som först fanns i det som idag utgör Sverige.

Nyktra till nu lite va!
Om svenska staten aktivt skulle jobba för ett vargbestånd i renbetesland så skulle detta nog betraktas som ett hot(Av internationella organ) mot samernas traditionella sätt att leva.
Om inte staten gick in och ersatte samerna till fullo för förluster och för xtra man timmar.

Vad det gäller vem och vad som tillhör vem så är det väl bara att gå tillbaka och kolla i beskattningsländer.
Blev en familj beskattad för rebetesland så landet deras.
Finns inga köpebrev undertecknade av medlemmar i den familjen så är marken fortfarande deras.
Även om staten skänkt marken till tredje part.
Där ska staten antingen lösa ut den rättmätige ägaren eller den som i god tro mottagit marken från staten.
OBA jag är inte same, men väl markägare i södra sverige.

Nyktra till nu lite va!
Om svenska staten aktivt skulle jobba för ett vargbestånd i renbetesland så skulle detta nog betraktas som ett hot(Av internationella organ) mot samernas traditionella sätt att leva.
Om inte staten gick in och ersatte samerna till fullo för förluster och för xtra man timmar.

Vad det gäller vem och vad som tillhör vem så är det väl bara att gå tillbaka och kolla i beskattningsländer.
Blev en familj beskattad för rebetesland så landet deras.
Finns inga köpebrev undertecknade av medlemmar i den familjen så är marken fortfarande deras.
Även om staten skänkt marken till tredje part.
Där ska staten antingen lösa ut den rättmätige ägaren eller den som i god tro mottagit marken från staten.
OBA jag är inte same, men väl markägare i södra sverige.

Det var ett intressant påstående dock har jag väldigt svårt att förstå vilket internationellt organ som skulle vilja agera mot Sverige på den grunden.

Kollar man i dessa beskattningslängder för hela den den av landet som idag utgör renbetesland så är jag osäker på om man faktiskt finner att det är renskötare som ägt all denna mark från första början.

Större sannolikhet för det, än att du finner köpebrev som staten har för kronomarken.

Jag har för mig att man i black hills området driver en process där indianer vill ha tillbaka mark som olagligt stulits från dem.
Marken innehåller guld, uran och ett av USA;s mest besökta turistmål, presidenter uthugna ur berget.

Det finns inga som helst belägg för att vi skulle ha utplanterad varg här i Sverige från våra djurparker. Våra vargar på djurparkerna är inte genetiskt samma som dom vi har vilda. Dom är helt enkelt inte släkt med varandra.

Det andra är att vissa djur kan man hålla i fångeskap och återintegrera i naturen senare utan problem men vargen är inte ett av dom djuren. Vi har inga anläggningar där man kan bedriva något sådant så det skulle kunna fungera.
Nu sköts alla vargarna på Skånes djurpark och ingen av dom kom ett steg utanför parken.
http://www.skanesdjurpark.se/info/varg.shtml

Att man sedan avlivar valpar i djurparker när vi behöver få in fler i naturen är helt enkelt för att dessa inte passar att sätta ut i naturen. Så huruvida djurparksvargar få leva eller avlivas har helt enkelt ingen relevans när det gäller dom vilda vargarna och att dom behöver bli fler. Vargar måste födas upp på rätt sätt och det är kostsamt och omständigt. Vi har inga sådana anläggningar som kan sköta en sådan sak.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 251
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 440
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 261
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker... 23 24 25
Svar
492
· Visningar
39 855
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka