Varg som tamhund?

Sv: Varg som tamhund?

Uhm... ja... skriver alltid fel på det. Men jag menar en tjeckoslovakisk såklart. Ceskoslovensky vlcak/czechoslovakian wolfdog etc.

Men ja, rasen härstammar från 4 karpatiska vargar och 48 schäfrar. Arbetet började 1955 och rasen erkändes i tjeckoslovakien 1982. Det finns inga tjeckoslovakiska varghundar med mer än 30% vargblod i sig.
 
Sv: Varg som tamhund?

kl


Stod det inte något i senaste hundsport om någon som hade försökt avla fram en riktigt "varghund".

Dom hade inte sålt några hundar utan bara lämnat på foder med föreskrifterna att man absolut inte fick ta blod eller dnaprov på hunden för att se hur mkt varg det egentligen var kvar (tror det hade att göra med bidrag de fått eller något.).

hur som helst så var det väl någon av fodervärdarna som hade tagit ett blodprov och konstaterat att det inte fanns kvar nåt vargblod alls.
Typ.

Skummade bara igenom den så allt kanske inte stämmer perfekt:D
 
Sv: Varg som tamhund?

Jag älskar vargar och läste precis allt jag kom över när jag växte upp. Vad jag har kunnat läsa mig till så är vargen full av rädsla, misstänksamhet, totalt oföriga och har lätt att ta till aggrissivitet! Allt för överlevnads skull!:)

Jag har lärt mig precis tvärtom, att vilda vargar inte är aggressiva.
De riktigt farliga är varghybriderna, eftersom man då avlar in tamhundarnas aggressivitet i blandisarna o kombinerat med oskygghet så kan det bli en mycket farlig blandning.
 
Sv: Varg som tamhund?

Jag bor i USA och som med allt annat finns allt här. Jag har träffat både varghybrider och vargar som lever i familjer som vanliga hundar... med stor success. Den varg jag träffade var lugn och mycket trevlig, upträdde som en mycket lugn och trygg schäfer. De varghybrider jag träffat har varit fantastiska familjemedlemmar. Lugna, vänliga, och exemplariska mot både familj och främlingar. Jag har träffat flera och alla familjer har varit eniga att det varit den bästa hund de någonsin haft. Ännu har jag inte träffat någon som inte har fungerat som tamhund i familj, eller personligen mött någon med negativa erfarenheter.
Having said that... Utav flera orsaker skulle jag inte välja att ha en sådan hund själv, men är facinerad över hur positiva alla jag mött med erfarenheter från vargar och varghybrider är. (Oh... och den varghybrid jag känner bäst [varg + husky nästa generation parad med varg] är snällare än den lugna Golden mina barn växte upp med.)
 
Sv: Varg som tamhund?

Intressant, lät även väldigt spännande med det danska projektet nån annan skrivit om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp