Bukefalos 28 år!

Vargattack på föl?

månFare

Trådstartare
Något djur har attackerat ett travföl i helgen. Det är osäkert om det är varg men en del tyder på det.

Vad säger ni, är det dags för oss hästägare att rovdjurssäkra våra hagar? Det har ju skrivits om att vargen lider av inavel och det torde innebära att de söker enklare byten...

http://www.lindenytt.com
 
Sv: Vargattack på föl?

Hundattack alla gånger, hundar går på framifrån. Vilket inte vargen gör..
 
Sv: Vargattack på föl?

Trafiken dödar fler hästar än varg, förbjud bilar. Misstag av hästägare dödar fler hästar än varg, förbjud hästägare.
Löntagare går till jobbet för att få pengar till mat, förbjud löntagare.
 
Sv: Vargattack på föl?

Har du varit med om att hund har attackerat häst? Jag har aldrig hört om det... *bara undrar lite*
 
Sv: Vargattack på föl?

Gnist skrev:
Satte upp viltstängsel runt alla hagar redan för 2 år sedan.

Jisses... jag har inte ens tänkt tanken ens, inte förrns idag. Hur ser ett sånt stängsel ut?
 
Sv: Vargattack på föl?

5-trådigt stängsel, med metalltråd + starkt ström. Räcker med att man kommer 3 cm från tråden för att få en Rejäl stöt :eek:
Finns bestämmelser på vilka höjder trådarna ska sitta för att det ska vara godkännt som viltstängsel.
 
Sv: Vargattack på föl?

Klar hund attack! Så såg tre av mina föl ut när grannens groendendal hade varit inne och tuggat på dom :mad: :cry:
Sen var två bitna i bakhasorna med :cry:


Tesora
 
Sv: Vargattack på föl?

månFare skrev:
Har du varit med om att hund har attackerat häst? Jag har aldrig hört om det... *bara undrar lite*
Ja det har jag och skdorna på hästen var väldigt svåra.
 
Sv: Vargattack på föl?

I detta fall fanns det ju lösspringande hundar (border collie tror jag det är) i närheten. Samtidigt så har boende i området sett en varg, samma dag detta hände. Man undrar ju...
 
Sv: Vargattack på föl?

månFare skrev:
I detta fall fanns det ju lösspringande hundar (border collie tror jag det är) i närheten. Samtidigt så har boende i området sett en varg, samma dag detta hände. Man undrar ju...
Som sagt så smyger vargar på bakifrån. Och varg syner på många ställen har vissat sig vara förvildade hundar som det finns ganska gott om också..
 
Sv: Vargattack på föl?

månFare skrev:
Har du varit med om att hund har attackerat häst? Jag har aldrig hört om det... *bara undrar lite*

om hundar kan hoppa upp på en 1,70 häst och hugga tag i bringan tror jag inte att föl är några problem:(
 
Sv: Vargattack på föl?

Bitande BC, brukar Oftast bita bakifrån.
Det gjorde våran hane när vi tog över honom vid 1½-års ålder. Han jagade hästarna och försökte bita dem i haserna. (detta beteende hade han lärt sig hos föregående ägare :eek: ) Dock, så gick detta dåligt för honom när han kom till den här gården, då mina hästar kickade bort honom :crazy:
Nu är han dock efter Mycket träning en renodlad fårvallare :)
 
Sv: Vargattack på föl?

Allmänt.

Troligen så var det attack av en hund och inte varg, om man går på skribenternas erfarenheter, vilka säkert stämmer.

Det tråkiga är, att "Vargattack på föl" är det som läsarna kommer att komma ihåg! Fr a dom som endast läser rubrikerna på forumen.

Likaså när man läser tidningen: Vargattack mot travstall ”Indika”?

Ännu en "sanning" och mer ammunition för varghatarna?

Reflektion med tanke på vargdebatterna i Bukefalos.

LIA
 
Sv: Vargattack på föl?

Vem kommer ihåg frågetecknen om en månad?

Varför inte nöja sig med "Föl attackerat"?

LIA
 
Sv: Vargattack på föl?

Klart vi ska upp med bra stängsel.... Men se till att få så mycke bidrag som möjligt.. Inte billigt att hägna in flera hektar..

Sen undrar jag vad de kan vara för jätte border colli om den har 10 cm tassar?? Inte bra med en vallhund som biter...
 
Sv: Vargattack på föl?

Våran Stora BC-hane har tasstorlek på mellan 5 - 6 cm.....(Lite svårt att se exakt, då han nu på vintern har Väldigt ludna tassar) Så jag tvivlar på att det är en BC som anfallit..
 
Sv: Vargattack på föl?

Ni som har sådant stängsel, med fem metalltrådar, har ni något annat band uppsatt också för att stängslet ska synas bättre (för hästarna) eller funkar det bra ändå? Det är ju rätt osynligt sådant stängsel..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 173
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 465
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 148
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp