Vargjakten är igång

Jag antar att du inte regelbundet håller på med forskningsresultat?
Om du inte ser problematiken i att sätta all forskning om ett visst ämne på samma plats blir jag väldigt osäker på om det överhuvudtaget är värt att vidareutveckla.

Det beror ju på vad du menar med att "hålla på med forskningsresultat" förstås.
Men jag är hyfsat van att läsa igenom artiklar inom medicinsk forskning.

Och inom sådan forskning är det ju vanligt att man visserligen har flera centra med, men där analysen sker centrerat.
Det verkar fungera ganska bra. Fast då handlar det ju om internationell forskning, förstås.

Men tack för ditt förtroende för min förmåga att förstå forskning...

Tycker inte du att forskningsresultat från SLU är att betrakta som trovärdiga?

http://www.slu.se/institutioner/ekologi/forskning/teman1/rovdjur-och-vilt/

Via jägarnas årliga jaktkort finansieras Viltvårdsfonden, och härifrån får flera organisationer bidrag. Förutom de två största jägarorganisationerna så delas pengar också ut till Naturvårdsverket (25,0 mkr), Länsstyrelser (0,4 mkr), Statens veterinärmedicinska anstalt (3,1 mkr) och Svenska Naturskyddsföreningen (0,4 mkr). Siffrorna är från 2015.

Naturvårdsverkets forskningspengar, 19mkr, kommer alltså direkt från jägarna. De pengarna används till massvis av viltforskning, från allehanda forskare som söker bidrag:
http://www.naturvardsverket.se/Milj...iljoarbete-i-Sverige/Forskning/Viltforskning/

Är inte den forskningen objektiv då menar du?

Fast nu var det ju inte hela SLU jag menade, eller andra viltvårdsprojekt, utan just Skandulv. Jag anser det åtminstone problematiskt att just jägarförbundet, där vargens minskning är en hjärtefråga, också till stor del finansierar just vargforskningen. Precis som det påpekades i länken jag tidigare postade så tror jag att man vunnit på att sprida ut den forskning som sedan används till politiska underlag. Det bevisas inte minst av den tvist som finns bland forskare i just vargfrågan.

De har ju redan börjat etablera sig runt Berlin?
Vilttätheten är generellt tätare i Tyskland än i Sverige, det finns mycket vilt inpå stadskärnorna.
T ex skulle Berlins stadsvildsvin kunna utgöra en helt fullgod meny >> http://www.bbc.com/news/world-europe-13251805

Tillägg: Förr i tiden jagade ju kungen varg på Djurgården ;)
Så vargen äter gris så det gör skillnad alltså, då borde ju Skåne plantera in varg i stor utsträckning. Jag också för nu är grisjäklarna här.

Fast nu var det ju inte hela SLU jag menade, eller andra viltvårdsprojekt, utan just Skandulv. Jag anser det åtminstone problematiskt att just jägarförbundet, där vargens minskning är en hjärtefråga, också till stor del finansierar just vargforskningen. Precis som det påpekades i länken jag tidigare postade så tror jag att man vunnit på att sprida ut den forskning som sedan används till politiska underlag. Det bevisas inte minst av den tvist som finns bland forskare i just vargfrågan.
Enligt ditt synsätt så ska vi även förkasta all forskning som på något vis fått bidrag av intresseorganisationer för bevarande av arter?

Enligt ditt synsätt så ska vi även förkasta all forskning som på något vis fått bidrag av intresseorganisationer för bevarande av arter?

Du är allvarligt nära en blockning om du inte slutar tramsa runt med andras ord. Beblanda mig inte med din svartvita värld.

Du är allvarligt nära en blockning om du inte slutar tramsa runt med andras ord.
Varsågod. För jag tycker du pratar dubbelt och vill veta.

Fast nu var det ju inte hela SLU jag menade, eller andra viltvårdsprojekt, utan just Skandulv.
-För att de fått bidrag från Jägarförbundet?

Jag anser det åtminstone problematiskt att just jägarförbundet, där vargens minskning är en hjärtefråga, också till stor del finansierar just vargforskningen.
-Enligt min fråga ovan, verkar det vara korrekt tolkat av mig?

Vilket borde betyda för att undvika särbehandling att ALL forskning ska utföras utan privata bidrag( Ska förtydliga att jag inte delar den åsikten).
-Vilket du även nämnt.:up:
Så, med andra ord - forskare som är finansierade av skattepengar snarare än partiska organisationer, är en bra början.

Men så skriver du det här::down:
Fast nu var det ju inte hela SLU jag menade, eller andra viltvårdsprojekt, utan just Skandulv.
... som även de får privata bidrag = flertalet intresseorganisationer inräknat.

Men SLU står ju bakom Skandulv :p
Som påpekat finns det ju ett flertal andra vars hjärtefråga är vargens ökning som också finansierar Skandulv, typ WWF och Rovdjursföreningen. Skandulvs största finansiär är ju Naturvårdsverket.

Du läste alltså inte artikeln jag länkade till? Hur många vargvärnare har blivit mordhotade? Vars barn har fått anonyma hot? Fått bilar uppbrända, däck uppskurna osv? Det är verkligen inte någon stor tyst acceptans när det gäller brott inom jägarkåren, ja det finns i vissa grupper men på det stora hela är det väldigt liten acceptans för att göra fel eftersom varje lite fel slår tillbaka på oss som grupp. Jägarkåren tar inte till vapen mot vargvärnarna, skulle de göra det tas vapen av dem omg och eftersom de flesta lever för jakten och skytte så är man väldigt noga med att inte riskera att bli av med dem.

Jodå, när vargar tjuvjagas på diverse vidriga sätt sprider sig en talande tystnad. Brott begås inte alltid mot människor.

Men även brott mot människor förekommer:

http://jinge.se/natur/vargkramare-hotas-och-trakasseras-av-jagare.htm (Jägare hotar jägare)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13879041.ab

Söker man mer finner man fler artiklar bl.a. om hot mot tjänstemän på Länsstyrelsen.

Men SLU står ju bakom Skandulv :p
Som påpekat finns det ju ett flertal andra vars hjärtefråga är vargens ökning som också finansierar Skandulv, typ WWF och Rovdjursföreningen. Skandulvs största finansiär är ju Naturvårdsverket.

Ja, jag är medveten om att SLU är de som står bakom Skandulv. :) Därav "inte hela SLU".

Jo, men jag är övertygad om att det är skillnad när det är strövargar som passerar då och då, jämfört med att ha flera revir runt stadsknuten.
Vi jagade knappt 40 min söder om Berlin (på ett område som inte står utmärkt med vargsymboler på bilden nedan) och hade 5 vargar i ett område vi jagade en dag. I ett närliggande område finns ytterligare 10 vargar. I Sachsen och Brandenburg finns det ett flertal vargflockar, totalt i Tyskland räknar man med ca 40 grupper och par. Till skillnad från i Sverige är de i Tyskland koncentrerade i området kring huvudstaden, vilket inte är så konstigt eftersom det är en ständig tillströmning från bl a Polen.
nabu-wolfskarte-vorkommen-deutschland-680.jpg

https://www.nabu.de/tiere-und-pflanzen/saeugetiere/wolf/deutschland/index.html

Jag är övertygad om att diskussionerna kommer bli annorlunda om vargen rutinmässigt börjar röra sig i Berlin.
Oj, 40 sammanlagt i Tyskland...
Jämfört med 70 av samma karaktär i Värmland...

Jodå, när vargar tjuvjagas på diverse vidriga sätt sprider sig en talande tystnad. Brott begås inte alltid mot människor.

Men även brott mot människor förekommer:

http://jinge.se/natur/vargkramare-hotas-och-trakasseras-av-jagare.htm (Jägare hotar jägare)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13879041.ab

Söker man mer finner man fler artiklar bl.a. om hot mot tjänstemän på Länsstyrelsen.

Du har inte funderat på om det kan vara så att laglydiga jägare inte får veta något om tjuvjakt, just pga att de ÄR laglydiga?!

Det är ju svårt att anmäla något man inte känner till :grin:

Varsågod. För jag tycker du pratar dubbelt och vill veta.

-För att de fått bidrag från Jägarförbundet?

-Enligt min fråga ovan, verkar det vara korrekt tolkat av mig?

Vilket borde betyda för att undvika särbehandling att ALL forskning ska utföras utan privata bidrag( Ska förtydliga att jag inte delar den åsikten).
-Vilket du även nämnt.:up:

Men så skriver du det här::down:
... som även de får privata bidrag = flertalet intresseorganisationer inräknat.

Vad är det jag vill veta? :confused:
Det blir tyvärr ingen större poäng av att dra lösryckta citat ur deras kontext, som jag redan påpekat till annan användare i tråden. Jag förstår dina intentioner men tycker det är en ganska ful argumentationsteknik, men jag vet inte riktigt vad det är du vill komma fram till. Min ståndpunkt i frågan är ju fortfarande att forskning vars resultat står till grund för politiska beslut också borde vara skattefinansierad när det gäller en så infekterad samhällsfråga som vargstammen. Åtminstone borde den ha en större bredd.

Du har inte funderat på om det kan vara så att laglydiga jägare inte får veta något om tjuvjakt, just pga att de ÄR laglydiga?!

Det är ju svårt att anmäla något man inte känner till :grin:

Så är det självklart, men visst finns det de som väljer att bara vara tyst när de vet.

Ja, jag är medveten om att SLU är de som står bakom Skandulv. :) Därav "inte hela SLU".

Men med den logiken kan man inte heller se forskningsresultat för älgar som skogsbolag delvis finansierar som trovärdiga heller då? Eller vildsvinsforskning som delvis finansieras av LRF?

Det är ju inte konstigt att organisationer med intresse i en fråga är med och sponsrar, det sker ju överallt, i alla ämnen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och... 2
Svar
21
· Visningar
1 285
Senast: Cattis_E
·
Fritid I sommar ska jag på ett födelsedagsfirande utanför Knivsta och vi kör från Malmö. Firandet börjar redan tidig eftermiddag så vi tänkte...
Svar
4
· Visningar
276
Senast: Masqueradee
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
798
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 369
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka