Vargtand - boven i dramat?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 4 529
Sv: Vargtand - boven i dramat?

AlterPride skrev:
upptadera oss då!
*nyfiken* :angel:

hoppas att era problem löser sig.

vet hur de är att gå och kämpa för en häst.

Vi ska på återbesök på måndag.

I dag tömördes hon av en tränare som tyckte hon såg fin ut men var lite ojämn i höger varvet:(

Fladde skrev:
Att dra ut en vargtand går väl inte på försäkringen??

Nej, vilket står i dina försäkringsvillkor.

/Alexandra - inte så grinig som hon låter men lika förvånad varenda gång att folk betalar dyra pengar för en försäkring som de egentligen inte har en aning om vad den innebär.

Gardrut skrev:
Dum fråga kanske, men vad är en vargtand egentligen? Vad har den för syfte med sin existens?

Inget syfte alls, den är fullständigt onödig. Det är en liten, ytlig tand som sitter i överkäken, strax innan (om man tittar 'nerifrån) molarerna. (Om du tittar vid det 'tandlösa' området där bettet ligger, så stax ovanför bettet så börjar det en tandrad igen. Strax innan de tänderna dyker vargtanden upp om den kommer. En vargtand kan dock vara dold/nerbäddad i tandköttet och inte synas. Men ge lika stora problem ändå. Problemen kommer sig oftast av att ett bett ligger och skaver emot/stör vid/över vargtanden och skapar smärta och obehag.

Har du inget bett i munnen och ingen nosgrimma åtdragen över området så störs hästen inte av vargtänderna. Men eftersomd e flesta sporthästar har bett så är det ett ganska vanligt fenomen med problem av vargtänder. På travare tas de oftast bort rutinmässigt för att förebygga att de kommer få problem. Alla hästar har/får inte vargtänder.

:o
var kan men egentligen läsa om sina försäkringsvillkor?

Alexandra_W skrev:
Nej, vilket står i dina försäkringsvillkor.

/Alexandra - inte så grinig som hon låter men lika förvånad varenda gång att folk betalar dyra pengar för en försäkring som de egentligen inte har en aning om vad den innebär.

Ok.

Ursäkta :o

Jag är medveten om att jag inte vet alla minna försäkringsvilkor.
Men jag tror att dom är bra:p

AlterPride skrev:
:o
var kan men egentligen läsa om sina försäkringsvillkor?

Till exempel i det häfte med försäkringsvillkor du får av ditt försäkringsbolag när du tecknar försäkringen. genom att sen betala premien så GODKÄNNER du nämligen dessa villkor :devil: Annars har de flesta bolag fullständiga villkor i .pdf-format på nätet. Om inte eller om man vill ha det på 'papper' så ringer man sitt bolag och ber att de skickar fullständiga försäkringsvillkor.

Sen LÄSER man dem. Och när man har läst så läser man dem IGEN. Alla krumelurer och paragrafer och finstilt. Och föstår man inte något så frågar man tills man förstår.

SEN vet man vad man betalar för, och om de är X tusen kronorna per år man betalar är bra investerade pengar eller ej. Och sen vet man också att vargtandsborttagning inte ersätts i någon försäkringsform ;)

Fladde skrev:
Ok.

Ursäkta :o

Jag är medveten om att jag inte vet alla minna försäkringsvilkor.
Men jag tror att dom är bra:p

Förhoppningsvis har väl dina föräldrar, som jag antar är de som betalar försäkringen, läst dem. Annars är det ju vansinne, betala (ganska dyrt med) för något man inte vet vad det är egentligen. Sen kan det vara väldans bra att veta vad som ingår och inte ingår. Så man slipper bli negativt överraskad. Även om alla A1-vetvårdsförsäkringar är ganska lika finns det en del skillnader. T ex en sådans ak som hur de ser på att ersätta sjukbeslag kan innebära en ganska stor skillnad i vad man får betala själv mellan respektive bolag.

Alexandra_W skrev:
Förhoppningsvis har väl dina föräldrar, som jag antar är de som betalar försäkringen, läst dem. Annars är det ju vansinne, betala (ganska dyrt med) för något man inte vet vad det är egentligen. Sen kan det vara väldans bra att veta vad som ingår och inte ingår. Så man slipper bli negativt överraskad. Även om alla A1-vetvårdsförsäkringar är ganska lika finns det en del skillnader. T ex en sådans ak som hur de ser på att ersätta sjukbeslag kan innebära en ganska stor skillnad i vad man får betala själv mellan respektive bolag.

Jag tror inte dom har så tor koll på det ihäller.
Men ska ta och kolla upp det nu. ;)
Känns ju rätt bra att vetta när jag nu använder den "rätt mycket"

Nu är vargtanden borta.
Den satt väldigt lös och man såg att dom försökt få bort den.
Så antagligen har dom i Danmark försökt och försökt men inte lyckas få bort den.
Men nu är den väck..

Fladde skrev:
Nu är vargtanden borta.
Den satt väldigt lös och man såg att dom försökt få bort den.
Så antagligen har dom i Danmark försökt och försökt men inte lyckas få bort den.
Men nu är den väck..

Det är ju inte den FÖRSTA danskimporten i såna fall som har problem i med vargtänder... Har de inga bra veterinärer nere i Danmark ?
De har en på ridskolan som de åxå "vart på" men misslyckats med... (mkt trevlig märr som jag mer än gärna ägt själv)....

corzette skrev:
Det är ju inte den FÖRSTA danskimporten i såna fall som har problem i med vargtänder... Har de inga bra veterinärer nere i Danmark ?
De har en på ridskolan som de åxå "vart på" men misslyckats med... (mkt trevlig märr som jag mer än gärna ägt själv)....

Tydligen inga som är bra på att ta ut vargtänder ifl :crazy:

Vad skrämande :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 131
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 117
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 808
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4
  • Oseriös avel 2023