Vargtand - boven i dramat?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 4 529
F

Fladde

En häst som har en liten vargtand kan den vara så besvärlig så hästen blir "halt"?
Hästen i fråga är 9år och är rätt tjafsig i munnen samt lite "halt" vid longering men inget annars utan bara när hon springer "lös"

Vi kommer dra ut vargtanden om ca en vecka.

Det kan ju kanske vara den som gör att hästen går och spänner sig?

Sv: Vargtand - boven i dramat?

Fladde skrev:
Får väl hoppas att det är så..
Om det skulle vara så enkelt, tycker jag du ska läsa lusen av dina veterinärer :mad:

Men svaret är ja, vargtanden kan vara ursprunget till problemen Missy haft..

Humelibumlan skrev:
Om det skulle vara så enkelt, tycker jag du ska läsa lusen av dina veterinärer :mad:

Men svaret är ja, vargtanden kan vara ursprunget till problemen Missy haft..

Eller tandläkaren som tittade i munnen på henne i vintras :mad:

Eller den Danska tandläkaren som hon varit hos 10 gånger på mindre än 6mån och vad har dom gjort?
Inte sett vargtanden ifl :crazy: :mad:

Ja det kan vara tanden som spökar efter som hästen antagligen har spänt sig när den har känt av tanden och späningen kan göra att hästen får ett spänt steg och om den är mer spänd i ena sedan tar den sidan kortare steg en vad den andra sidan gör eller så är hästen lika spänd i hela kroppen och kortar steget så att fram kotorna tar stryk.

Hoppas det är problemet och att det löser sig.

Jag tror hon gått och spänt sig och darav blivit låst/sne i ryggen och sen utav det kanske fått avlastningshälta bak iform av ledinflamationer.

Jo det hade varit super skönt om det kan vara så "lätt".
Så det bara är en vargtand..

får hoppas att det bara är så. mun problem kan ju ställa till med enormt mycket för hästarna.
vi åker på regelbunda kontroller till en jätte bra hästtandläkare med medryttarpållen en gång om året just bara för att inget av de tidigare problemen som han hade när ägaren köpte honom eller nya problem ska dyka upp. (han har en gammal kross sakda som gör att han inte får gå med nosgrimma för du skavs det upp på insidan av kinden på honom vilket resluterade i att han slänger med huvudet och blev spänd i hela kroppen)

lycka till med mizzy!

kan mycket väl vara det.
Men har ni inte kollat tänderna förräns nu? :crazy:

Senast ändrad:

jag citerar fladde:
Eller tandläkaren som tittade i munnen på henne i vintras :mad:

Eller den Danska tandläkaren som hon varit hos 10 gånger på mindre än 6mån och vad har dom gjort?
Inte sett vargtanden ifl :crazy: :mad:

fladde: har läst en del om dig och missy, hoppas att de fixar sig för er!

Jo munnn är kollat innan och hos oss så vi har ju aldrig vettat att där suttit en vargtand :crazy:

Att dra ut en vargtand går väl inte på försäkringen??

Dum fråga kanske, men vad är en vargtand egentligen? Vad har den för syfte med sin existens?

de kan de visst vara.. hältan blir sk följdskada!

Om hästen får ont i munnen går den och spänner sig och spänner den sig får den ont i ryggen och får den det går den fel. och går den fel blir den halt efter ett tag!

Håller tummar och tår att de "bara" är de värt att kollas upp

Tänker bara på mig själv.. skakade armbågen för 4½ år sedan, när den var pajko vart axeln sne och fick ont i nacken. När jag fick ont i nacken och var sne i axeln fick jag även ont i ryggen och den vart sne.När ryggen vart sne vart även bäckenet sne och jag fick ont i mitt högra knä som fick större belastning av att alltid luta till höger..
Så jag vart halt efter 1 år!

Långsökt dock händer de

Vi får hoppas att det är vargtanden.
Snart är det dags för återbesöket.

upptadera oss då!
*nyfiken* :angel:

hoppas att era problem löser sig.

vet hur de är att gå och kämpa för en häst.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 134
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 122
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 810
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna