D
DuploBit
Jag är rädd att min unghäst ska få en vargtand..
Vad gör man?
Vad händer?
jag vet inget om vargtänder
snälla hjälp

Vad gör man?
Vad händer?
snälla hjälp
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
DuploBit skrev:Jag är rädd att min unghäst ska få en vargtand..
Vad gör man?
Vad händer?
snälla hjälp
![]()
![]()
orientalkatten skrev:är dom till problem så skall dom bort.
det är inte så länge sen man slog bort vargtänderna även på större djursjukhus.
ingen bra idé .
rötterna sitter kvar och kan bli infekterade.
min hade rötterna kvar när jag köpte honom så dom fick tandläkaren ta bort.
en annan häst var på sjukhus och tog bort vargtänder för 2-3 år sen.
nu har vet tittat på hästen och det visade sig att dom hade slagit av tänderna, rötterna sitter kvar.
hon har infektion och kan inte ha bett, skall givetvis opereras
Choklad skrev:Men vad är det du är så orliog för, det är som sagt inget alvarligt med en vargtand och det är inte svårt att ta bort den heller.
Be din hästtandläkare eller veterinär kolla om den har vargtänder innan du målar upp ett skräckscenario.
Kokopelli skrev:Det finns mycket att oroa sig för när man har häst men vargtänder hör till dom små orosmolnen.
Det är en med hästmått mätt pytteliten tand som sitter framför den där stora tandraden i käken. Kokopelli hade vargtänder som i.o.f.s inte var till nåt större besvär men veterinären tyckte ändå att vi skulle ta ut dom för säkerhets skulle liksom. Precis som vi människor kan välja att ta bort en visdomstand för säkerhets skull (de är ju skörare än "vanliga" tänder och svåra att hålla rena)
Ingreppet var väldigt odramatiskt, lite lugnande och lite pillande och plockande och ganska intressant på sitt sätt. Jag var med och kollade hela tiden.
Efteråt kunde jag rida som vanligt efter nån dag och hästen verkade helt oberörd både under ingreppet och efteråt.
Så ta det som det kommer, det är absolut INGENTING som du behöver oroa dig för. Koppla av och be veterinären titta på tänderna nästa gång när du gör årets vaccinationer.
vänlingen Kokopelli
Kokopelli skrev:Det brukar gå bra med munstege oavsett om de får lugnande eller ej. Veterinärer är duktiga och det ordnar sig helt säkert, jag var också orolig men det är inget märkvärdigt alls. För den som vet och kan är det en enkel rutinsak att sätta en sån där grej i munnen på hästen
De flesta hästar tillåter att man kollar munnen på den på ett eller annat sätt. Skulle hästen bli väldigt upprörd får den lite lugnande och då är det absulut inga problem. Men de flesta fixar en koll ändå även om det inte är det roligaste de vet.
Fast den behöver säkert inte nån stege för en enkel koll. Veterinären eller ev hästtandläkare kan kolla utan prazzel i munnen om din häst fått sina vargtänder eller ej. Det kan de känna eller se på några sekunder för de vet exakt var de ska titta.
Så du kan känna dig HELT lugn för allt det där. Helt säkert.
Kokopelli Mana