Världens bästa hopphästar är äldre än många tror

Bukefalos 30 år!

De allra bästa hopphästarna i världen är sällan unga stjärnskott. En ny analys från Hippomundo visar att mer än två tredjedelar av de hundra högst rankade hästarna är mellan tio och 13 år gamla – och den vanligaste åldern är elva år.

Men det är väl inga nyheter? :confused:
Har det inte länge sagts att de ofta börjar nå sin topp först runt 12 år?
En nioåring brukar anges som ungt i till exempel världscup.
Sedan tävlar ju många på högsta nivå i ett antal år därefter, för att man lyckats bibehålla och utveckla dem ytterligare med fortsatt bra träning, skötsel och matchning.

Det är inget nytt alls! Jag trodde att de skulle vara äldre. De kommer väl oftast inte upp i världseliten klasser förrän 9-10 års åldern. Jag trodde att de bästa skulle vara 12-14 år gamla. Inte 11.

Det har gjorts studier tidigare att de hästar som vinner Unghästchampionaten oftast inte lyckas gå hela vägen.

Huruvida de har tagits för hårt och blivit "brända" ska jag låta vara osagt (är väl egentligen ganska så troligt, tyvärr).

Om vi ser till topphästarna som tävlat för Sverige (Indiana, All In och King Edward) har jag för mig att de i stort sett inte tävlade alls som unga. De var alla tre som absolut bästa vid 10-11 års ålder och uppåt.

Indiana tävlar ju fortfarande som 18 åring med godkända resultat.

En snabbkoll i artikeln och jag ser ingenting utöver själva rubriken som säger något om vad många tror. Missar jag nånting? I så fall är det ju enbart en dålig rubriksättare

Men alltså, det är ju inte ens gamla hästar, 10 år är enligt mig alldeles för ungt att ha kommit till toppen för övrigt. Dom ska ju hålla lång tid också. Jag trodde det skulle stå att dom är runt 15+ minst eller något sådant med den där rubriken.

Det är för mig ingen direkt merit att ha kommit till toppen med en 10 åring, förhoppningsvis så ska dom ju ha kul och hålla lång tid, inte bara skynda sig upp och hoppas dom håller till..13 eller vad det var som dom flesta på toppen var i. 13 år är ju inte ens "äldre"..tycker jag. Det är fortfarande en ung häst. Om den är frisk vill säga.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka