Varm dator

NagelacksBeroende

Trådstartare
Min bärbara har börjat bli varmare än vanligt, tror jag.
Vad kan vara anledningen till det?

Den blir liksom inte direkt överhettad och dör av sig själv, men man känner på den att den blir varm liksom...

Sv: Varm dator

Bärbara brukar bli jävligt varma.
Försök håll den på en fri yta där den kan få luft, och sitt inte med den i knät.

Min bärbara har börjat bli varmare än vanligt, tror jag.
Vad kan vara anledningen till det?

Den blir liksom inte direkt överhettad och dör av sig själv, men man känner på den att den blir varm liksom...

Man kan skaffa en laptopcooler, väldigt prisvärt. Finns varianter som fryser i rumstemperatur, de håller datorn sval 3-5 timmar, för att frysa dem igen slänger du dem bara åt sidan ett par timmar.

Själv har jag en med fläktar som man kopplar till USB.

Jag har en kudde, som har som en platta på sig, så det är typ som att sitta vid ett bord skulle jag tro, men det blir varm iallafall..

Acses: Ah, okej, ska kolla på det, tack :)

Damm i fläkten, kanske?
Min laptop brukade bli skållhet men svalnade betydligt när jag dammsugit fläkten försiktigt från utsidan.

Man kan skaffa en laptopcooler, väldigt prisvärt. Finns varianter som fryser i rumstemperatur, de håller datorn sval 3-5 timmar, för att frysa dem igen slänger du dem bara åt sidan ett par timmar.

Eller så tar man ut en fryst kylklamp ur frysen och petar in under laptopstället.

Håller datorn svinkall i över ca 3 timmar och en kylklamp kostar typ 10:- att köpa.

(Jag kylklampar alltid min gamla laptop när jag jobbar med den hemmavid....)

/KT

*KL*
Violator är den enda som svarat på TS funderingar om att datorn blir varmare än vanligt...:grin:
Damm är absolut en tänkbar orsak, suga eller blåsa genom luftvägen är lätt att göra. En annan möjlig orsak kan vara om något program eller tillägg nyligen installerats, som använder processorns fulla kapacitet hela tiden. Det är lätt att kolla genom att starta Aktivitetshanteraren och titta på fliken Processer, och sortera listan efter CPU-aktivitet. I en normal driftsituation är det i stort sett bara aktiviteten "Systemets vänteprocess" som kontinuerligt visar hög aktivitet, vilket är helt i sin ordning. Om någon annan process kontinuerligt visar hög aktivitet kan det vara orsak att titta vidare på vad det är som pågår. Somliga program äter upp alla tillgängliga systemresurser så fort de är igång, oavsett om något nyttoarbete egentligen utförs eller ej.

Min laptop började bli ganska överhettad för ett tag sedan. I början var den bara varmare än normalt och fläktarna gick oftast för fullt. Allt eftersom blev den bara varmare och varmare och tillslut började den stänga av sig själv i tid och otid. Fläktarna gick alltid för fullt. Från det att man startade datorn tills man slog av den. Kunde inte ha datorn bredvid mig när jag kikade på tv tex, den levde om så mycket. Blev väldigt less på att den stängde av sig så jag läste någonstans om att det lätt samlades damm i fläktarna, så jag tog dammsugaren och sög ur fläktarna. Ut kom stora tuffser med damm och efter det har datorn inte slagit av sig en enda gång. Fläktarna går dessutom aldrig för fulla muggar längre. Så testa dammsuga :)

Smart!

TS: Jag skulle alla gånger satsa på att dra fram dammsugaren, precis som Violator
Pappa öppnade upp vår "hemmadator", visserligen stationär men shit vad damm det var! Gäller egntligen alla saker med fläkt...

Ja! Jag tycker själv den är helt underbar, håller datorn på en bra temp mellan 68-75 grader, trotts att det är varmt och jag har många tunga program igång samtidigt.

Kylklampar som KungTulle sa går säkert jättebra det med, men känns ganska otympligt att ha med sig när man inte sitter hemma. :)

Liknande trådar

• Låst
IT & mobiler När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något... 7 8 9
Svar
160
· Visningar
6 257
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan... 2
Svar
34
· Visningar
985
Senast: Mirre
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
395
Senast: Anna-Bella
·
Hemmet Jag har länge nu varit nyfiken på att testa sängkläder i bambu. I min uppsättning hemma just nu är samtliga underlakan av märket...
Svar
13
· Visningar
506
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka