Varm i benen diagonalt, råd?

Ciccibella

Trådstartare
Hej!
En undran kring varma ben/hovar. Vår ponny är varm i vänster fram och höger bak. Både ben/hov men ffa kring kotorna skulle jag säga. Hon visar ingen hälta eller obehag, möjligen lite gallig men inte direkt svullen. Märkte först i fram och hade någon dag emellan där värmen var bättre men nu är det tillbaka i både fram och bak.
Vi har smörjt med liniment och endast skrittat i några dagar.
Blir det inte snart någon förbättring kontaktar vi såklart veterinär, men vill gärna höra om någon har teorier, erfarenheter, råd att ge?
 
Om hästen har ont i tex ett bakben kan den överbelasta diagonala frambenet, detta kan då bli varmt (och i förlängningen även dåligt) Nackdelen med hältor på flera ben är att de kan vara svåra att upptäcka.

Sen behöver det inte vara hälta, svag värme kan bero på andra saker också.
 
Om hästen har ont i tex ett bakben kan den överbelasta diagonala frambenet, detta kan då bli varmt (och i förlängningen även dåligt) Nackdelen med hältor på flera ben är att de kan vara svåra att upptäcka.

Sen behöver det inte vara hälta, svag värme kan bero på andra saker också.

Ja jag tycker det är svårt att vara säker på om det finns ngn hälta, men ser verkligen inget och har nog haft fem pers i stallet som oxå tittat ;-) Hade hon "bara" varit lite varm i ett ben hade jag nog inte varit så orolig men att det är diagonalt gör mig lite mer bekymrad...
 
Ja jag tycker det är svårt att vara säker på om det finns ngn hälta, men ser verkligen inget och har nog haft fem pers i stallet som oxå tittat ;-) Hade hon "bara" varit lite varm i ett ben hade jag nog inte varit så orolig men att det är diagonalt gör mig lite mer bekymrad...
Fast det är som tidigare skrivet vänster fram och höger bak hänger ihop. Det kan vara en hälta vilket visar sig som värme i transversella benet också. Kan vara jättelurigt med hällor att reda ut vilket ben det egentligen är. Åk till en veterinär tycker jag.
 
Fast det är som tidigare skrivet vänster fram och höger bak hänger ihop. Det kan vara en hälta vilket visar sig som värme i transversella benet också. Kan vara jättelurigt med hällor att reda ut vilket ben det egentligen är. Åk till en veterinär tycker jag.

Ja vi kommer som jag skrev att kontakta veterinär. Jag ville bara höra om andras eventuella erfarenheter och råd :-). Just det diagonala oroar ju en del...
 
Ja jag tycker det är svårt att vara säker på om det finns ngn hälta, men ser verkligen inget och har nog haft fem pers i stallet som oxå tittat ;-) Hade hon "bara" varit lite varm i ett ben hade jag nog inte varit så orolig men att det är diagonalt gör mig lite mer bekymrad...

Problemet med fler-benshältor är att de inte alltid syns förrän man släcker hältan i det andra benet (de andra benen)
 
Problemet med fler-benshältor är att de inte alltid syns förrän man släcker hältan i det andra benet (de andra benen)

Mm lurigt är det... Bakbenet kände vi var varmt idag, fram var varmt mån, svalare tis och så varmt idag igen. Vet du om det blir varmt direkt efter skada eller kan det dröja? Tänker om hon kan ha gjort sig illa i båda samtidigt även om det ena benet "dröjde" några dagar. Annars är det kanske påfrestning av att fram inte är ok.

Är det inte bättre imorgon bitti ringer jag vet.
 
Hej!
En undran kring varma ben/hovar. Vår ponny är varm i vänster fram och höger bak. Både ben/hov men ffa kring kotorna skulle jag säga. Hon visar ingen hälta eller obehag, möjligen lite gallig men inte direkt svullen. Märkte först i fram och hade någon dag emellan där värmen var bättre men nu är det tillbaka i både fram och bak.
Vi har smörjt med liniment och endast skrittat i några dagar.
Blir det inte snart någon förbättring kontaktar vi såklart veterinär, men vill gärna höra om någon har teorier, erfarenheter, råd att ge?

Är den varm i hovarna? Har du känt efter puls?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
458
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 392
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 116
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp