Varm vinterjacka???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pleroma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 521
P

pleroma

Hej!
Har ni några bra tips på en riktigt VARM vinterjacka, som man kan ha både i stallet och på hästryggen? Är så fruktansvärt trött på att frysa och har därför beslutat mig för att köpa en varm ridjacka. Priset är inte så viktigt. Vad använder ni för märken/modell/inhandlat var?

Sv: Varm vinterjacka???

Har du provat med underställ, halsduk, fodrade skinnhandskar är bra och riktigt bra skor! Då fryser man inte.

Annars vet jag fler som har canadian goose jackor som stalljackor men dom kostar ju från 4800 typ för en hellång

Euro Stars långa dunjacka! :love: :love: :love: Helt underbar! Klår t.o.m. Kyra Kn jag hade innan. :p (Kommer inte ihåg vad modellen heter. :o )

Har en gammel JW dunjakke (den med refleks-prikker) som er herlig, men tror de har "gått ut"
Kingsland har også gode dun-jakker. Lange og gode så man ikke blir kald på baken.

H**ks reflexjacka med en extra fleecetröja av bra kvalitet under, typ Helly Hansen, håller mig varm och dessutom synlig :)

Vanlig täckjacka med underställ och tjocktröja använder jag på vintern. Vid riktigt kallt väder så byter jag till en dunjacka, köpt på Stadium.

pleroma skrev:
Hej!
Har ni några bra tips på en riktigt VARM vinterjacka, som man kan ha både i stallet och på hästryggen? Är så fruktansvärt trött på att frysa och har därför beslutat mig för att köpa en varm ridjacka. Priset är inte så viktigt. Vad använder ni för märken/modell/inhandlat var?
Det beror på hur fåfäng du är! :devil: ;)

Jag rider i en teddyfodrad arbetsjacka av märket Fristads. Slitstark och rejält varm! Det är hittills det bästa jag hittat. Dock får man, när det är riktigt kallt, komplettera med ett riktigt bra underställ och MÖSSA! Har en mysig mössa med lurviga öronlappar som jag fäller ner när temperaturen sjunker under 10-15 minus. Då håller man sig varm!

//Alice

Jag har en jättevarm Jacsonjacka som är i 2 lager, man kan ta bort fodret så blir det en regnjacka. Under den brukar jag ha, när det är svinkallt, fleecetröja och fleecekrage.
En varm mössa är också nödvändigt och rejäla vantar.

Flera lager kläder? Med skaljacka på?

Själv måste jag kunna ta av mig eller ta på mig efter vad jag gör. Rider, kör, mockar etc.

Dun är fortfarande det varmaste som finns i klädväg.

Men det finns ju en del nackdelar, inte så miljövänligt, och känsligt får inte tvättas så ofta.

Köp en dunjacka av dunkvalitén minst 70%-30% (70%dun 30%fjäder)
i bästa fall hittar du en 90%-10%, då kan jackan var mindre än den man köper i vanliga sportaffären, men mycket varmare.

Jag har en 90-10 som jag har under min skaljacka, då skyddas dunjackan.
Komplettera med en bra underställ och fleece, och tänk på att du måste klä dig rätt över hela kroppen för att inte frysa. Se mer om det under "Ryttarhälsa"

har en horsewear dunjacka.. svinvarm :P inte så dyr heller..

Min Mountain Horse jacka är helt suverän! :love: :love: :love: Vatten/vind tät lätt stoppad så den inte blir bylsig anv den jämt i stallet/ridturena och fryser aldrig! Har någon typ av andasfunktion som FAKTISKT fungerar Har haft den i tre vintrar nu och fortfarande fräch. Tvättar den med specialtvättmedel för hästtäcken då vanligt tvättmedel och sköljmedel förstör funktionen!.

Jag säger som så många andra ..Mountain Horse...dom är suveräna..jag har en som heter SAREK (2år gammal)...den är i samma modell som Grace.
Kanon jacka....varm bekväm, massa bra fickor..reflex..osv osv. ..

Jag upptäckte nyss att jysk säljer jackor för 129,-:bow: unisex modell. det ser inte så tjock ut men den är vindtät och faktiskt varm. sedan så har den en mycket klyftig sak. på insidan av jackan så sitter det som en resår som man kan knäppa runt midjan. den bidrar till att tröjorna inte åker upp och eller det blir en kalla kanal som släpper in kyla på ryggen. (vet att det förekommer sådana på barn jackor.. svårt att förklara) ett litet tips iaf!:banana:

pleroma skrev:
Hej!

När det är kallt använder jag min Reflexjacka, inköpt på City Gross, av märket Jacson. Varm och Go är den...:banana:
Annars vid varmare väder såhär på vintern använder jag "bara" en fleecejacka när jag jobbar i stallet!:banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: jemeni
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i... 2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka