Värma om Prestige-sadlar

phie

Trådstartare
Nu äntligen är min Prestige-sadel på gång :love: Glädjen är total! Men, jag tror att jag kommer att behöva värma om den, men hos vem? Equality Lines hemsida fungerar inte för mig just nu av någon anledning så jag kan inte läsa på mig där. Finns det någon som vet vilka sadelmakerier/hästsportbutiker som gör omvärmningar?

PM:a gärna om man nu inte får ta upp enskilda företag i trådar. Ser helst att tipsen berör län runt Västernorrland, men i värsta fall går det ju att skicka sadeln söderöver så alla tips mottages egentligen :)

Sv: Värma om Prestige-sadlar

Kan inte vara säker förstås, men jag tror det. Prestigen är begagnad och är en 35:a. Jag tror att pållen är bredare än en 35:a för han har breddat ur en vid Dominus. Som sagt, kan inte vara säker men det är vad jag tror. Skadar inte att vara förberedd :)

dominus är väldigt små i stl.

men vart du ska bredda den beror ju helt på vart du bor?? jag breddade min på svensk ridsport i kungsbacka, sharpman i sth gör vet jag, och så eql själva såklart.

Okej, kanske en 35:a passar pålle då, vi får se :)

Jag bor i Jämtland och här finns ingen som kan bredda sadlarna mig veterligen, men i Västernorrland kanske? Om inte får den väl åka söderöver.

Jodå, därför är det bra att veta ställen man skulle kunna skicka den till :D

Bumpar min egen tråd lite med bilder på sadeln. Tror att den är för smal ändå... Mankfriheten och gott om plats för ryggraden fanns dock. Åsikter uppskattas!

Nåväl, nu till bilderna:

sadl1.jpg

sadl2.jpg

sadl3.jpg

sadl4.jpg

Är sadeln fastspänd på bilderna? Jag kan tycka utifrån bilderna att den ser för svängd ut för din häst. Det ser ut som att den lättar bak, har själv problem med detta på min pålle så jag är lite allergisk mot fenomenet..;) Om du vidgar bommen så kommer den ju ner mer fram men risken blir ju att den lättar ännu mer bak.:idea:

ser ut att ligga långt fram, den ligger ju på manen?? är den verkligen bakom bogbladen? om inte, dra bak den och ta nya kort. som den ligger nu så ligger den i bakvikt, och har du lagt den rätt så är den för smal ja..

Tack både till super och Centaur. Ska göra ett nytt försök imorgon :)

Nu har jag gjort nya försök till en bättre sadling och upplever att den ligger bättre! Det ser inte helt tokigt ut nu?

sadl5.jpg

sadl6.jpg

sadl7.jpg

sadl8.jpg

jag tycker den är för trång även om det ser lite bättre ut. skulle bredda den 2 vidder.:)

Tack för input :bow: Vad gör att den ser två storlekar för liten ut? Vill gärna träna upp mitt otränade öga för sådana saker :)

man kollar efter sätets lägsta punkt, sadelns tyngdpunkt. på en prestigesadel ska detta vara väldigt långt fram, ungefär vid bakre delen av stigläderkrampan. det är liten skillnad mellan vidderna så att bara bredda 1 stl är nästan ingen ide. därför 2 stl.:)

Okej! Hur yttrar det sig och hur går det ihop med att sätets lägsta punkt bör (ska?) vara horisontellt? Det kanske är det du avser och jag som är trög :)

Liknande trådar

R
  • Låst
Utrustning Hej! Jag behöver verkligen tips om vem som skulle kuna värma om min Prestige sadel, letat som en galning efter någon, men inte lyckats...
Svar
4
· Visningar
2 906
Senast: Bison
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 572
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V