Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Fick du FEM sprutor i munnen? :eek: (svimmade precis härhemma)

Jag är så spruträdd att jag skulle nita tandläkaren och fly om det kom en spruta nära mitt ansikte. Hade jag inte mått så dåligt under graviditet och förlossningen och varit så svag hade ingen spruta fått komma i närheten av mig. :D

Det är när jag läser alla era tandläkarberättelser som jag tackar min lycklliga stjärna för att jag aldrig haft ett hål i hela mitt liv.

*kl*

Började ju må så förbenat illa igår och det blir bara värre och värre. :( har ju inte berättat det för våra föräldrar än, ville hålla på det tills det var lite säkrare, men fortsätter det i den här takten så kommer jag inte kunna jobba mycket längre till utan behöver hjälp med hästarna. Min sambo är ju allergisk, annars hade han kunnat hjälpa till med mockning, men som det är nu kan han bara leda ut hästarna och fylla på vatten, vilket i sig är en jättehjälp.

Är så ledsen över att det verkar bli lika illa som förra grav, särskilt nu när jag kommit igång med hästarna och min lilla B börjar gå så himla fint och samlar ihop sig, istället för att vara överallt och ingenstans. :(

Åh jag får så dåligt samvete alltid när ni pratar om tandläkarbesök. Jag har inte vart hos min på 5 år :o jag är jätterädd och ju längre tid det går ju räddare blir jag :( jag borde gå för det är en tand som är sönder tror jag fast det gör inte ont (längre). När jag blev vuxen fick jag byta tandläkare och han är inte lika bra som min gamla. Den nya är otrevlig o hårdhänt. Jag vill alltid ha bedövning innan sprutan men de tyckte han var onödigt så jag fick ingen och sen dess har jag inte gått till tandläkaren igen. Idiotförklarar ni såna patienter som mig?

Jag gick första gången på 5 år när jag var gravid. Det var inte så farligt :) Dom hade gjort om och renoverat och skaffat skönare stolar och trevligare tandläkare sen jag var där senast. Och då tillhör jag den skaran som knappt kan läsa inläggen om tänder och tandläkare här för att jag har sån hysterisk fobi. Den är fysisk... Jag får ont i tänderna/munnen av att läsa det ni skriver...

Så, det behöver inte vara så farligt att gå dit :)

Va? Fick ni morfin under förlossningen? Vad orättvist! :mad: ;)

Jag fick det efteråt, varje gång jag skulle upp ur sängen så fick jag morfin, haha, vadå smärttålig? :angel:

Åh jag får så dåligt samvete alltid när ni pratar om tandläkarbesök. Jag har inte vart hos min på 5 år :o jag är jätterädd och ju längre tid det går ju räddare blir jag :( jag borde gå för det är en tand som är sönder tror jag fast det gör inte ont (längre). När jag blev vuxen fick jag byta tandläkare och han är inte lika bra som min gamla. Den nya är otrevlig o hårdhänt. Jag vill alltid ha bedövning innan sprutan men de tyckte han var onödigt så jag fick ingen och sen dess har jag inte gått till tandläkaren igen. Idiotförklarar ni såna patienter som mig?

Du viv.. Jag har ju tandläkarskräck.. Vilket jag också berättar för mina tandläkare.. Minsta lilla som de inte gör "rätt"/som jag vill så slutar jag gå där.

Nu har jag precis hamnat hos en klinik som verkligen funkar. De har liksom ett "team" som tar hand om tandläkarrädda människor. Så jag har alltid samma personal. Inga nya sköterskor eller så. Sen går de igenom noga vad de skall göra osv. Att lägga bedövning (Vilket är ett STORT måste ifall jag skall göra nått i munnen, skrapa tandsten/laga hål etc) är de riktigt duktiga på. De lokalbedövar först med en kräm/salva, sen sticker de med spruta, och den känns inte ens.. Sen räknar/ställer de noga en klocka och kollar av säkert 5 gånger om bedövningen tagit så att jag inte skall behöva ha ont. De är faktiskt riktigt trevliga.

Sist jag var där, så frågade min tandläkare om jag någon gång skulle våga öppna ögonen :o , men nä.. Så modig är jag inte. Jag blundar och håller krampaktigt i stolen, så att jag är alldeles svettig när jag är klar.

Men det är ju ett klart framsteg mot tidigare då jag var tvungen att sövas för att kunna gå till tandläkaren. Så det går framåt.

Vad jag eg ville skriva med detta är att ring och prata med klinikerna/gå dit. Säg direkt att du har sån fruktansvärd tandläkarrädsla att du inte vågat gå dit på 5 år, och att de måste vara snälla och lugna med dig. Det är ju du som är kunden, och en bra praktik/tandläkare vill ju göra kunden nöjd. Skickar en peppdans till dig :banana::banana::banana:

Tack och lov för (latex/vinyl)handskar till tandläkare säger jag :D

Inte för den sakens skull att de känns hygieniskt och fräsch att komma till tandläkaren och denne har sådana på.. Men så är det ju så klart också..

Men eftersom vi säljer tandläkarprodukter så har vi ju lite handskar inne ibland. Och det finns inget bättre att ha en låda i stallet, hihi. Smörja sadeln/tvätta sår/spraya blåspray, smörja in med tjärsalva osv osv osv. Det är super att ha en handske på sig då.

De är även supertoppen att ha när man skall måla. Igår tex så målade jag en del av logen, och fick inte en fläck på händerna tack vare mina handskar. hihi

Här är en till handsk-lover;)
Min mamma jobbar på kirurgavdelningen. Och ibland så kommer hon hem med en kartong. De har ju sterila, styckförpackade handskar. De går ut i datum för steriliteten efter ett tag. Istället för att slängas så tar personalen hem dem.
De går ju en bit upp på armen med så de är perfekta att rensa avloppet med :D

Skriver under på handskälskare :D

Kan dessutom trösta dig Viv med att min man var inte till tandläkaren på 8 år. För han blev så förbannad då de väntade med att skicka kallelse tills strax efter att han fyllt 20 och skulle få betala. Då hade han gått med en tandställning innanför tänderna som skulle sitta några år för att få tänderna att fastna på rätt plats i 3 år.
Tillslut lyckades jag få honom att gå dit genom att boka en tid och skjutsa dit honom. Med garanti från folktandvården att han bara skulle betala för ett vanligt besök och tandställningen skulle tas bort gratis, eftersom folktandvården hade "glömt bort" att ta bort den inom rimlig tid.
Så det finns dem som är värre :D

Det är nog 10-11 år sen min sambo va hos tandis :eek::eek:
Han är nog inte rädd, utan det är bara ren och skär dumhet/lathet!
Är så sur på honom och tilloch med skrev in honom hos min tandläkare som har ett års väntetid för nya patienter. Och när de ringde honom efter ett år så nekade han.
Dumma karl! Kan inte göra mycket mer heller. Vill ju inte att hans tänder ruttnar bort, han är dessutom snusare med. Fast de ser väldigt fina ut hans tänder. Lite gula på framtänderna när han har en snus inne. Annars så har han vitare tänder än mig :grin:

Det förvånar mig faktiskt att så många struntar i att gå till tandläkaren. Självklart kan det både bli en otäck och kostsam historia om det går så långt att man tvingas dit pga problem.

Hoppas som vanligt in lite "out of the blue" och säger stort grattis till dig LOTTCH!! Det hade jag missat!

Vilka är det nu som är på gång med en till??

För mig känns det som att det aldrig kommer hända... Jag ammar fortfarande Ture och har bara sovit två hela nätter sen han föddes typ. Måste återhämta mig minst ett par år när han börjar sova och då kommer jag vara för gammal. :D

Här börjar det närma sig inskolning på dagis. Med risk för att jag tjatar om nåt som ni redan tjatat klart om, hur har det gått för era som börjat med sömn och mat på dagis? Ture har precis börjat sova en gång istället för två, och det funkar om han sover till 6-7. De dagar han vaknar före 6 så måste han sova två gånger...

Appropå tandläkare så har jag inte varit på pinsamt många år men pallrade mig dig pga lite tandvärk för en månad sen men hade inga hål och hon hittade inga fel. Jag hittade väl på min tandvärk för den försvann sen. Kanske berodde på sömnbrist... ;)

Tack och lov för (latex/vinyl)handskar till tandläkare säger jag :D

Inte för den sakens skull att de känns hygieniskt och fräsch att komma till tandläkaren och denne har sådana på.. Men så är det ju så klart också..

Men eftersom vi säljer tandläkarprodukter så har vi ju lite handskar inne ibland. Och det finns inget bättre att ha en låda i stallet, hihi. Smörja sadeln/tvätta sår/spraya blåspray, smörja in med tjärsalva osv osv osv. Det är super att ha en handske på sig då.

De är även supertoppen att ha när man skall måla. Igår tex så målade jag en del av logen, och fick inte en fläck på händerna tack vare mina handskar. hihi

Men vad dum jag är då!! Jag har också alltid gummihandskar ( :D ) i stallet och varför har jag då inte använt dessa när jag nu håller på och målar där ute med all möjlig konstig färg som aldrig går bort från händerna? Tack för tipset :D

Ja jag tycker det är lite äckligt faktiskt att han inte har handskar. Jag betvivlar inte alls att han tvättar och spritar etc. händerna innan han går in till mig, det är jag helt säker på, men han har håriga händer och fingrar :o Förlåt, men jag har lite hårfobi......!

kl
Lottch, usch vad jag tycker synd om dig med ditt illamående! Jag mådde så himla bra under hela graviditeten och kan inte ens tänka mig hur det känns att må illa så som du i flera månader, speciellt när man nu mera dessutom har ett litet barn att ta hand om också :S Hoppas det blir bättre fortare denna gång.

Stort tack! :) även fast jag är lite nere just nu, mår som sagt så sjukt illa redan. Har stängt in mig i vårt sovrum och ser på alla filmkanaler vi har. Har mockat och fyllt på hästkrakarnas vatten och hö och nu är jag helt slut. Ingen sömn, ständigt detta illamående och ingen mat utom 3 mackor = helt död.

För S har det fungerat bra med dagisvanorna. Hon var väldigt trött i början, men nu när hon kommit in i det så sover hon och äter bra. :) det är klart att hon, de dagar hon sovit lite sämre på natten, kan vara tröttare och gnälligare än vanligt, men det är mer sällan. :)

*kl*

Idag kom min lilla prins hem från betet. Är såå nyfiken på hur han ser ut och hur han beter sej nu. Han hade iaf gått raka vägen in i transporten. Tänkte löshoppa honom i helgen och se hur han hanterar det. Spännande :)

Emmah! Nu har jag pratat med min tandläkare om barn som ramlar och slår sig på tänderna :idea:
Om det skulle blöda i tandköttskanten runt tänderna så kan man misstänka att tänderna har flyttat sig, kontakta din tandläkare (eller BVC bara det blir journalfört) och sedan meddela försäkringsbolaget att ditt barn har ramlat. Mjölkframtänders rötter är tydligen lite bananformade så om barnet ramlar och slår i tänderna så åker troligen rötterna utåt och inte in mot de permanenta tänderna.

Eh.... hmmm... vart det något mer? Tandläkare gillar fläskläppar, fläskläppar = stötdämpare till tänderna men det tror jag att jag har skrivit förr :D Vi började babbla så mycket om barn och tänder så jag har säkert glömt hälften :o

Armani: han hade inget vettigt att säga om handskarna men Doris nitrilhandskar is the shit ;)

På mig funkar det inte riktigt så. De gånger sprutan gör ont så det ilar i hela nerven tar bedövningen som allra bäst. När jag drog ut sista tanden fick jag 3 sprutor som inte kändes alls. Jag kände direkt att de inte "tog" och jag kommenterade det också. Fast han trodde inte riktigt på mig utan började vicka på tanden ändå. :eek: Men det gjorde alldeles fruktansvärt ont då, så han la 2 sprutor till.

När det ilar till i nerven så har man kommit åt nerven så det är inte så konstigt om den tar allra bäst då ;) :D det jag menar är att det ska inte spänna och göra ont när man lägger bedövning för då trycker man för fort. Sedan finns det de som man inte väntar tillräckligt länge på att bedövningen får verka ordentligt. Du är nog en av dem ;)

Infiltration är hur du lägger bedövningen. Jag får lägga infiltration och det menas att jag får lägga i vävnaden men inte vid nerven som man gör i underkäken.

Tja... jag har ju en ganska stor informationsbank som jag träffar 4-5 dagar i veckan så det är ganska enkelt för mig att ta reda på saker och ting om våra munnar :)

Kl

Greys och djungelvrål och lakritsnappar, jag tror kvällen är fulländad :D
Jag som alltid föredrar choklad ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 565
Senast: Takire
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
539
Senast: Rosett
·
Tjatter Kära Buke-TV-tittare, schlagerfantaster och ni som av misstag råkade klicka er in här—välkomna till årets största, mest prestigefyllda... 25 26 27
Svar
533
· Visningar
10 149
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka