Vårmammor 2010 del 10!

Sv: Vårmammor 2010 del 10!

Mmm A får kväljningar av allt med potatisbitar o dylikt (men äter surmulet ändå iofs). Ris funkar men de grejorna med pastabitar är inget problem alls! testa en sådan kanske. Verkar som att det är lättare att identifiera pastabitarna och förstå att de ska tuggas än slumpmässiga skumma klumpar.

V äter alla sorters burkmat utom en som heter något med exotisk gryta eller nåt. Han äter min (åt honom) hemlagade mat också, men den måste vara såsig. Jag fattar fortfarande inte hur det ska funka för honom att äta samma mat som oss... :confused: Vi äter i princip aldrig sås. Halvfabrikat äter vi ytterst sällan och det är inget jag vill börja med nu. Har lite ångest för det här med maten faktiskt. :crazy:

Får han kväljningar av potatis och morotsbitar även om du mosar till dem lite med en gaffel? Min S hade ju lite svårt för hårda bitar han med, men om man bara mosar till det lite så gick det bättre. Och framförallt om man hade i lite smör etc..

V äter alla sorters burkmat utom en som heter något med exotisk gryta eller nåt. Han äter min (åt honom) hemlagade mat också, men den måste vara såsig. Jag fattar fortfarande inte hur det ska funka för honom att äta samma mat som oss... :confused: Vi äter i princip aldrig sås. Halvfabrikat äter vi ytterst sällan och det är inget jag vill börja med nu. Har lite ångest för det här med maten faktiskt. :crazy:

Fast, du måste väl inte göra det så himla mycket annorlunda till V? Alltså om ni äter något utan sås, men maten i sig är sådant som är ok för V, så ta fram smör + mjölk/grädde och mosa ihop lite såsigt av maten som ni ändå äter. Ni måste ju inte äta sås för att han vill ha det. :)

Är lite salt okej nu när de är så pass stora? Tänkte det är ju salt i korven.
Det kanske öppnar upp lite mer för Oscar om han får smaka lite korv, lätt för honom att sitta och pilla lite själv med :laugh:

Som Aneka och Vår_Vinter säger så går det bra att ge korv nu. Och det brukar ju alla barn tycka om :p Ge honom lite korv att tugga på och du kommer att få en unge som vill äta mat :) hi hi hi

Nej då funkar de, men man missar ju alltid någon ;)

michellan: vi har också väldigt lite sås i maten, men man kanske kan ha lite yogurth eller gräddfil att mosa i vanlig mat?

Vad äter ni för slags mat? Blanda i lite mera smör eller nåt så det blir lite såsigare.

Theo kommer snart få börja äta det vi äter på "heltid", kanske inte sushi än. Nu äter han ju i princip allt man sätter framför honom. Blir det kryddstark mat så lägger vi undan en portion åt honom innan vi kryddar med de starka kryddorna! Tror ju knappast att de indiska och kinesiska barnen äter makaroner & korv ;)

På tal om ätning, hur gulliga är inte våra småttingar när dom äter själv :love: Theo blir bara hur nöjd och stolt som helst när han får visa att han kan både för oss och för sig själv.

*kl*
Nää nu blir det och beställa en madrass från IKEA till lillemans säng. Dock lär vi få lov att skära till den då hans spjälsäng är ca 5 cm mindre än dom man köper men pojken måste ju kunna ligga mjukt å skönt så det får gå!

Senast ändrad:

Fast det blir ganska blött då om man värmer det. Jag skulle vilja ha lite mer krämigt som inte rinner av skeden och då måste man göra en redning?

Emmah.S: Faktiskt så iaf kineserna äter ganska smakfattig mat, deras mat är inte som vi tänker oss kinamat för den är anpassad för oss och vår smakkultur.

Emmah.S: Faktiskt så iaf kineserna äter ganska smakfattig mat, deras mat är inte som vi tänker oss kinamat för den är anpassad för oss och vår smakkultur.

My bad, har aldrig vart i Kina (ja inte Indien heller för den delen) så jag känner ju så klart inte till deras riktigt mattraditioner. Dum jämförelse isf, sorry! Men jag tror fortfarande att barn kan äta rätt samma lika mat som oss vuxna, man får ju bara anpassa kryddningen av deras mat lite. Ser bara mina kusiner framför mig, dom åt BARA korv när dom var små.... Kan ju förstå att den ene blitt strikt vegan nu äldre dar :D

Tar det så pass lång tid som två timmar att ta sig genom Stockholm!? :eek: Inte konstigt att många stockholmare bosätter sig i t.ex Västerås och pendlar. Billigare boende men samma restid. Tåget tar 50 min.

Hon bor en bra bit utanför stan, utanför stockholms kommun. Bara genom innerstan tar det inte så lång tid. Utan köer tar det ungefär en timme att köra mellan oss, men i rusning kan det säkert ta det dubbla.

Att det tar två timmar beror ju på att hon åker kommunalt: bil, buss, tunnelbana, och sen pendeltåg för att komma till oss. Enbart bil skulle gå snabbare såklart, men då måste man åka utanför rusning, dvs vara framme innan klockan sju på morgonen, och åka innan tre eller efter sju på eftermiddagen.

Ni måste verkligen bo riktigt illa till om det tar 2 h kommunalt. Går det inte fortare att åka bil även fast det är köer? Eller tycker din mamma att det är jobbigt att köra genom köer?

Nej, det går inte fortare att köra genom köerna, eftersom hon måste genom hela stan. Min man jobbar på andra sidan stan, och det brukar ta honom en timme drygt att ta sig till och från jobbet om han åker när det är köer, 20 min om det inte är köer (det är 25 km dit). Stockholms köer är inte att leka med. ;)

Vi bor absolut inte illa till - min mamma däremot bor på landet, långt utanför stan.:D Men det tar tid att åka kommunalt, när man måste byta. Mitt stall t ex ligger ungefär tre mil från oss, och det tar mig en timme att åka dit kommunalt. Bussar och tåg går ju sällan raka spåret, som det skulle passa en själv bäst, utan gör lite extra krokar, stannar vid hållplatser, så är det kanske lite väntetid vid bytena...

Kinesisk mat är absolut inte smakfattig. Visst finns det vissa kök som är det, men maten från sezchuan t ex är allt annat än smakfattig. Prova att laga lite recept från svt-serien Kinas mat så får du se, det blir snurr på smaklökarna!

Däremot är det sant att kinesisk mat och kinamat har väldigt lite gemensamt.

Konstigt att vi inte hittade någon mat som smakade så mycket då när vi var där? Min man och hans familj har också varit där och har inte heller hittat mat som har smakat så mycket. Så jo jag kallar den smakfattig.

Jag tycker inte ngt speciellt mycket om korv, vi åt ganska mycket korv och makaroner när jag var liten så det äter jag inte idag. Ska jag äta korv får det gärna vara grillat i ett korvbröd eller i en stroganoff.

Barn kan absolut äta mat som smakar mycket, det är ju bara saltet som man får vara försiktig med nu och sedan kanske inte göra maten stark. Mycket smak kan ju knappast vara något hinder :)

Men var ni runt i hela Kina då? Det finns provinser där man inte kryddar maten så mycket, men du kan väl inte kalla t ex Mapo Doufu för smakfattigt?

Maten i Kina skiljer sig enormt mellan olika delar, det är som att vi skulle säga "europeisk mat", åka till England, och sen säga att europeisk mat inte smakar något, och alla europeer lever på sandwiches till lunch.

Är inte heller så förtjust i korv, ffa inte korv av falukorvstyp. Smaklöst å trist! Nä en helstekt entrecote av god kvalité om jag får välja :D

Haha ja jag skulle kunna leva på sandwich till lunch :love: :D

Min man har åkt runt en del men hela Kina tror jag knappast (jag vet inte vart för det var innan vår tid), själv bara i Peking.
Vart ska man åka då för att smaka på denna smakrika mat? Vi och våra familjer är ju inte de enda som delar vår uppfattning om maten.

Åh ja! gud, så gott :d Riktigt mör oxfilé från grillen är inte heller fel *dregglar med handduksvarning*

*kl*
Fyyy f*n vilken migrän jag fick i natt.... Jag höll på att sprängas.. Sambon fick ut o leta piller till mig inatt men eftersom jag stannade hemma hos Ebba så fick inte akuten ge ut en sketen receptfri tablett åt mig :(
O hade jag läst att de innehöll diklofenak hade jag haft det hemma... Så stackars sambon har rastat sig kl 6 imorse helt i onödan... Han har alltså kört 5 mil för att leta piller. Han är verkligen snäll...

Just nu så har han åkt iäg med Ebba o hundarna för att jag ska kunna vila. Och bara nu känner jag att det blir sämre igen så jag gör nog inte många knop idag :(

Är det fler än jag som fått migrän efter graviditeten? Jag har ALDRIG mått så dåligt som idag. Jag trodde verkligen att jag skulle kräkas med :( Magen gjorde uppror direkt på alla håll...

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 761
Senast: Takire
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
557
Senast: Rosett
·
Tjatter Kära Buke-TV-tittare, schlagerfantaster och ni som av misstag råkade klicka er in här—välkomna till årets största, mest prestigefyllda... 25 26 27
Svar
533
· Visningar
10 149
Senast: LenaH
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka