Vårmammor 2010 del 10!

Sv: Vårmammor 2010 del 10!

Isabella kan bli lite ledsen om jag blir arg på någon av katterna men oftast går det bra. Igår när hon hade feber, trött och lite känslig så gick hela hennes värld under när hon inte fick ta mina papper.

Hur mycket träffar era föräldrar barnen förrsten? Det låter som att de flesta har massor av kontakt med far- och morföräldrar. Min föräldrar bor 2 mil härifrån och träffar V kanske varannan vecka i genomsnitt. Då bara ett par timmar. En gång har de varit barnvakt. Då var vi på babysims info och på Ikea. Makens föräldrar bor 15 mil bort och dom träffar ju inte V särskilt ofta av förståeliga skäl.

Det är olika, min mamma är hos oss en dag i veckan, då bägge vi föräldrar jobbar. Så de ses mycket, jättelyxigt att ha det så! Min mamma har tvåtimmars resa hit, så det är såklart väldigt snällt av henne. Hon är vår givna och enda barnvakt ifall vi behöver någon, känns jättetryggt att lämna bebis med henne eftersom de känner varandra så bra.

Min mans föräldrar bor en dryg timme härifrån, men det blir inte lika ofta. Kanske en gång varannan månad? De har aldrig haft bebis själva, utan vi ses allihop då.

Hur mycket träffar era föräldrar barnen förrsten? Det låter som att de flesta har massor av kontakt med far- och morföräldrar. Min föräldrar bor 2 mil härifrån och träffar V kanske varannan vecka i genomsnitt. Då bara ett par timmar. En gång har de varit barnvakt. Då var vi på babysims info och på Ikea. Makens föräldrar bor 15 mil bort och dom träffar ju inte V särskilt ofta av förståeliga skäl.

Mamma någon gång varje/varannan vecka tror jag, jag ska förbi henne ikväll och var där förra veckan. Hon har varit barnvakt två, tre gånger själv och massor med i stallet när jag red i somras. Jag har helt enkelt bara inte tid att träffa henne oftare.

Svärfar och svärmor är oftare nu när min man är hemma. Svärmor kommer förbi någon gång i månaden ungefär (och har hmm städat de två senaste gångerna, underbart men lite pinsamt :o) bor i en annan stad gör hon men har ett jobb som gör att hon ibland har en dag mitt i veckan ledig. Svärfar bor i vår stad och jag försöker pusha min man att träffa honom en gång i veckan så vi har en barnvakt till sedan... han har också dagar lediga ibland, eller luncher. Vi ska väl försöka hitta på ngn anledning för svärmor att vara barnvakt :D (bio o middag kanske :d)

Pappa är lite av en doldis, han bor bara en stad bort men har mina småbröder och en helsikes massa jobb att ta hand om. En/två gång i halvåret kanske?

Det är olika, min mamma är hos oss en dag i veckan, då bägge vi föräldrar jobbar. Så de ses mycket, jättelyxigt att ha det så! Min mamma har tvåtimmars resa hit, så det är såklart väldigt snällt av henne.
Oj! Ja, det är verkligen snällt, när hon har så långt att åka!

Mina föräldrar träffar A varje dag. Bor ju bara fem minuters promenad bort. Sambons föräldrar träffar A minst en gång i veckan. Har bara haft barnvakt en gång och det var mamma när vi stack iväg till station med stoet i somras. Stationen ligger oxå typ granngårds. Men då sov A hela tiden. Dock har mamma A mycket när jag är i stallet. Fast då är de ju där oxå.

Vi är nog dåliga på att ge honom vettiga saker att förstå. Försöker men är inte så bra på det. Man måste ju vara väldigt konkret och egentligen hela tiden prata om det som händer exakt just då tror jag.

Jag tror han förstår Kom Axel, för då är det iaf 70% chans att han kryper till mig (om än inte alltid ända fram eftersom han kan hitta ngt på vägen)
Han kanske kanske förstår -kan mamma få skeden, för oddsen är lite lite högre att han släpper den om man säger så.
Vi tror att han försöker öva på att säga mamma, för ibland om han är ledsen eller har slagit sig på dagen säger han nanna nanna. Det gör han aldrig annars. En gång för en månad sedan sa han Mamma! helt klart när jag gick bort från vagnen, men sedan började jag jobba.

Men jag är helt horribelt dålig på att peka ut lampor osv, han tittar oftast inte ens åt det håll man pekar till råga på allt.

Men han kan hitta en "gömd" majskrok under en plastskål :laugh: frågan är, får man ens gömma majskrokar o leksaker för barn :o (det kanske är en lek för hundar o hästar)

Om du ser att han tittar på något så kan du ju säga vad det är. Ibland kan Isabella sitta och titta på kökslampan och då kan jag peka på den och säga "lampa" alt "ser du lampan". Det enda jag konkret brukar säga är "vart är katten" eftersom hon intresserar sig av honom. Annars brukar jag nog också vara dålig på att "lära" henne saker.

Med sonen var jag mycket mer på med att "lära" honom vad saker var. Men när vi säger "Vem kommer nu?" så tittar hon mot dörren. Brorsan vet hon vem det är. På gåstolen har hon en knapp med billjud och hon brukar brumma innan hon trycker på den... Ska se om jag kommer på något mer...

Jo naturligtvis. "Vill du ha mat?" brukar följas av ett hysteriskt glädjetjut...

Isabella är inte alls så där matglad som era andra barn verkar vara, jag skämdes på BVC i måndags när jag sa att Isabella bara äter 4 mål om dagen och jag får vara glad om hon äter upp lunchen som är riktig mat. Fast BVC tyckte inte det var så konstigt och hennes barn gjorde likadant, inga mellanmål där heller.

Så hur är det egentligen, hur mycket äter era barn nu?

Så här äter V nu:

04:30 150 ml välling
08:30 Gröt på ca 150 ml vatten
12:00 1 burk mat
15:00 Mellis, ca 150 g fruktmos+turkisk yoghurt
18:00 1 burk mat
19:30 150 ml välling

Han är helt matgalen... :cool:

Äter han inte så mycket som barnen borde göra? Enda gången Isabella blir glad över maten är när man kommer skakandes på vällingflaskan då kan jag se lite matglädje som ni beskriver fast utan glädjetut.

Den där turkiska yoghurten med ngn god frukt är ju fasligt gott! Det kan Isabella få ibland när hon har ätit dåligt med mat på lunchen för att lura i henne lite till och det skulle jag själva kunna äta upp men jag ger bara henne det.

09:00 gröt på 2 dl vatten
11:00 ½ banan
13:00 en burk mat eller lagad mat
16:00 fika, frukt, smörgåsrån med smör och ost eller macka
19:00 gröt på 2 dl vatten
20:30 ersättning 240ml

ev ammar hon någon gång under morgonen.
Just nu äter hon upp min korsordstidning till mellis...

Ture äter liknande.

Ammar på natten

Fruktgröt ca 1.5dl vid 9

En portion mat o en portion frukt vid tolv

Mellis på frukt o yoghurt o lite smörgås vid tre

Mat vid 5-6

Gröw vid halv 8

Oj! Ja, det är verkligen snällt, när hon har så långt att åka!

Det är inte så enormt långt egentligen, men hon åker kommunalt för att slippa köerna. Vi bor på varsin sida stan, tyvärr.

Mat:

Min bebis äter inte heller några enorma mängder, såhär ser våra dagar ut:

9:00: Frukost, en halv dl gröt eller ett par matskedar fruktyoghurt. Sällan allt äts upp.

12: Lunch, en halv liten burk ungefär. Fruktpuré efteråt, ungefär lika mycket.

15: Fruktpuré eller mer mat, knappt en halv burk.

18: Gröt på knappt en dl, oftast går inte allt åt.

1-2 amningar under dagen, och sen fri amning under kväll och natt.

Vi ligger smäck på normalkurvan, har gjort sedan födseln i princip (lite över ibland), så det verkar räcka.

Tar det så pass lång tid som två timmar att ta sig genom Stockholm!? :eek: Inte konstigt att många stockholmare bosätter sig i t.ex Västerås och pendlar. Billigare boende men samma restid. Tåget tar 50 min.

*kl*

Selma äter:
8.00 - 220ml välling
12.00 - 1 portion mat + 1 portion fruktmos
15.00 - 220ml välling/ gröt på 150ml vatten / yoghurt m. Fruktmos
18.00 - 1 portion mat + 1 portion fruktmos.

Selma är nöjd och ökar i vikt, har funderat på att få in något mellanmål då hon blivit så alert och rör sig mycket mer, men jag får se hur jag gör. :)

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 894
Senast: Takire
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
558
Senast: Rosett
·
Tjatter Kära Buke-TV-tittare, schlagerfantaster och ni som av misstag råkade klicka er in här—välkomna till årets största, mest prestigefyllda... 25 26 27
Svar
533
· Visningar
10 149
Senast: LenaH
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka