Vårmammor 2010 del 10!

Sv: Vårmammor 2010 del 10!

Då äter våra kids ungefär lika mycket, bara att jag inte ammar på natten utan ger en flaska välling en gång på natten.
Oscar är rätt liten i maten för att vara en sån stor kille som ligger i övre kurvan.

Ah, du har också bara 4 måltider till Selma, fast mycket större portioner än vad jag har till Isabella. Skönt att se att det finns fler som inte har mellanmål.

Ni måste verkligen bo riktigt illa till om det tar 2 h kommunalt. Går det inte fortare att åka bil även fast det är köer? Eller tycker din mamma att det är jobbigt att köra genom köer?

Kanske bara jag som föredrar köer efter att ha åkt 4 h kommunalt till hästen innan jag fick körkort. :p

*kl*
Min mamma träffar selma i stort sett varje dag då hon hjälper mig att passa henne när jag har hästarna. :love: hon har varit här massor sen Selma föddes, så Selma är lika trygg med henne som med oss. Min pappa jobbar mycket mer än mami, men han bor ju på samma gård på helgerna så då brukar de låna henne några timmar så jag och jeppe får lite egentid. Jeppes föräldrar kommer 1-2 dagar i veckan kanske, iaf hans mamma. De tar hand om jeppes brorsöner väldigt mycket, så de kommer inte ut hit lika ofta. :)

Mina föräldrar passar Selma ganska ofta och Jespers mamma fungerar också, inte farfar dock, som hon är lite rädd för. Min pappa har till och med bytt en bajsblöja på s, något han knappt gjorde på oss. :p

*kl*
Det gick kanon att ha Stella i eget rum, så imorgon ska vi göra iordning lite mer! :banana:

Stella äter ganska mycket, men är ändå ingen jätte. Hög förbränning skulle jag gissa på.

08-09 Frukost: Gröt på 1 dl vatten och fruktpuré till. En smörgås med Bregott och ost samtidigt som vi vuxna äter.
11.30-12.30 Lunch: 1 stor burk eller motsvarande mängd hemlagad mat. Ca. 100 gram fruktpuré eller lite apelsinbitar, 1 kiwi eller liknande efteråt
14.30 Mellanmål: 1 kiwi eller 100 gram fruktpuré. Åt hon dåligt till lunch blir det lite gröt eller välling också. Ska nog testa med lite grekisk yoghurt utblandad med frukt snart också och se om det faller damen i smaken.
17.00 Middag: Samma som lunchen.
19-19.30 Kvällsmål: Gröt på 1,5 dl vatten och frukt eller en full flaska välling (260 ml vatten).

Vatten till alla måltider och däremellan när hon vill ha. Utöver allt det här slinker det ner lite mer frukt om vi vuxna äter något, lite majskrokar ibland osv. Har äntligen slutat äta nattetid, men hade gärna haft kvar mysamningen vid 4-5. Det verkar dock inte S vilja

Stella träffar sina mor- och farföräldrar ganska ofta. Sin morfar träffar hon 1-3 gånger i veckan, farmor och farfar i snitt 1 gång i veckan. Minst 1 timme åt gången i alla fall. Övriga nära släktingar (faster, farbror och moster) träffar hon lite mer sporadiskt, moster bor i Sthlm och kommer hem ungefär 1 gång/månad. Fungerar mycket bra med henne och S ändå, vilket är jätteskönt!

Senast ändrad:

*kl*

Nelly äter:

Mellan 05/06 Välling, Hel flaska(ca 240 ml)
10.00- Gröt, rejäl tallrik(vet inte exakt, ögonmått)
13-14.00- Lunch 1/2 burk mat, efterätt några matskedar. Ad dropparna
16.00- Mellanmål Gröt oftast, ibland frukt
18.30- Middag 1/2 burk
20.00- Välling, hel flaska här med, i sängen. Och gonatt:)

Hon ligger på kurvan, men är väldigt liten jämfört med andra i hennes ålder faktiskt...Hon väger bara runt 8,2 kg och är 70 cm något lång..Är iaf mellan 68 och 74 i kläder...Liten tjej...

Halvt kl

Era barn äter ju inte så mycket mer/mindre än Isabella, alltså kan jag släppa mitt dåliga samvete över att jag inte får i henne mer mat.

Så här har det sett ut idag:
8.45 Välling 140 ml
13.00 ~1 dl burkmat (3/4 burk brukar gå i)
17.00 gröt gjord på 1,75 dl vatten
20.20 välling knappt 140 ml
Äter ingenting på natten

2 majskrokar tror jag att hon har fått i sig, satt och pillade med mini-pastasnäckor, majs och ärtor medan vi föräldrar åt men hon åt nog inget, bara suger på det för att sedan spotta ut det. Erbjuds vatten när hon har ätit klart, annars dricker hon sig mätt på vattnet.

Jag blandar alltid 2 dl välling för det händer att hon får i sig allt.

Jag vet att det är långt mellan måltiderna men hon sover alltid mellan frukost-lunch och lunch-middag/kvällsmat så det blir så.
Isabella ligger under svensson-kurvan men följer sin egna kurva och BVC är nöjda.

Oscar får i sig mellan 350-400 ml välling på kvällen :D
Och ändå ska han käka framåt 3-4, men då enbart 200 ml.
Får i honom en burk mat om dagen. En halv banan och två 2deciliters grötmål.
Sen lite macka när vi äter.
mer än så käkar han inte.
Enligt BVC så ska han äte 2 burkar/hemlagat om dagen, men det går inte.
Och den endaste mat vi får i honom är Hipps "Pasta & broccoli"
Inget annat duger. Hoppas det släpper snart!

Men ni har väl inte jättelångt mellan måltiderna? Vi har ju nästan samma mellanrum mellan "utfodringarna" och Selma har aldrig gnällt över det. :) jag valde att lägga hennes mat efter hur jag äter och hur det ser ut på förskolan, så att det inte ska komma som en chock för henne. :)

Äh, det där ser väl bra ut? Funkar det för barnet så funkar det ju ;)

Min S äter
09:00 Gröt, stor portion, gjord på 2 dl vatten
13:00 ½ burk mat + fruktpure/mos
17:00 1 burk mat + smörgås
19:00 150 ml välling..

Med andra ord bara 4 mål om dagen. Inget alls under natten och sover just nu 19-08 samt 11-13.
Ang maten.. Han är ju 10.5 månader nu, och det är mer och mer så att han äter rätt av det som vi äter. Men jag har angett det som ½ resp hel burk så att ni vet mängden typ. Han vill verkligen bara ha vår mat nu. :D

Tycker du inte? Vad skönt, jag tycker det känns jätte länge mellan tiderna men samtidigt kan jag säga till min man att jag tycker inte jag gör annat än matar och har en sovande bebis om dagarna.
Smart med förskolans tider men Isabella sover till 8 och när hon har vaknat släpper vi ut hästarna så då blir det frukost sent.

AKB: Hipp har en burk med kalkon och typ cous-cous eller nåt, har samma färg och smakar ungefär/nästan lika fast från 8m om du vill testa :) fast det kanske du redan gjort.
Det enda BVC har sagt till mig nu i måndags var att jag kunde börja fundera på att byta ut kvällsgröten men det är faktiskt det målet hon äter bäst på så det tar emot. Den mat Isabella äter bäst är spagetti och köttfärssås.

Senast ändrad:

Åh skulle vilja att Isabella åt vår mat men hon gillar inte bitar så värst men det fungerar bra med 8-månadersburkarna.

Går det inte att "mosa" ihop det lite mer då? Samma mat, fast annan koncistens till en början..
Här är var det fram tills nyss när han fick alla sina tänder på en gång, favvo med mosat.. Det var potatismos, eller rismos, eller pastamos hahaha. I med bregott och lite mjölk/grädde och mosa på.

Maten smakar så mycket bättre ny tycker S :)

Jag har nog inte gjort maten tillräckligt såsig åt henne, tror jag. Hon verkar inte gilla torr mat med bitar. Fixade ihop en korvstroganoff åt henne idag som hon ska få prova imorgon som jag tärna korven smått och mini-pastasnäckor till det. Förhoppningsvis tillräckligt såsigt för fröken.

Den har vi prövat, han fick kväljningar stackarn. Det finns en 6-månadersburk som innehåller majs, kalkon och nåt mer som kan gå ner ibland.
Viss hemlagad mat går bra med. Kokt torsk med äggsås. Men eftersom jag
får kväljningar bara av fisklukten så blir det inte så ofta, kanske skulle ta tag i mig och göra storkok och frysa in så slipper jag stå i matlagningsoset så ofta :D

Jag har nog inte gjort maten tillräckligt såsig åt henne, tror jag. Hon verkar inte gilla torr mat med bitar. Fixade ihop en korvstroganoff åt henne idag som hon ska få prova imorgon som jag tärna korven smått och mini-pastasnäckor till det. Förhoppningsvis tillräckligt såsigt för fröken.

Är lite salt okej nu när de är så pass stora? Tänkte det är ju salt i korven.
Det kanske öppnar upp lite mer för Oscar om han får smaka lite korv, lätt för honom att sitta och pilla lite själv med :laugh:

Fast salt som redan finns i maten är väll ok, men du ska inte tillföra något extra själv?

Från 8 mån så är de okej att ge halvfabrikat mat enligt boken från bvc. Man ska inte tillsätta extra salt men de som redan finns är ok.
När vi började ge han korv mm så öppnades en helt ny värld, lite lättare att kunna ge samma mat som vi äter.

Hmm undrans om det är för att min tjockis varit förkyld ett bra tag, men.

04:00 amning
06:00 amning ibland (men inte mycket sinar)
08:10 gröt på 1 dl vatten
11-12 1/2 el 1 burk mat
3-4 fruktburk
5-6 1/2-1 burk mat
8 gröt på 1 dl
8.30 amning.

Känns som att han ligger lite lågt på ätandet. Fast iofs får han en flaska mjölk ibland istället för frukt på morgonen eller eftermiddagen. Mattider beror lite på vad man hittar på under dagen.

Mmm den är bra, jag bestämde mig för att jag skulle gifta mig när jag läste handelsrätt på universitetet. Inte vidare romantiskt lagd men det övertygade mig helt om att vara gift är det enda vettiga om man bor ihop. Ännu viktigare om man äger en lägenhet tillsammans. Om svärmor inte helt enkelt bara Älskar en så Kan det blir jobbigt om hon plötsligt äger halva ens bostad... samtidigt som man är helt borta och bara gråter.

(sedan blev det lite romantiskt borgeligt bröllop i alla fall :) eller kanske inte romantiskt, men party och massor av folk!:D)

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 761
Senast: Takire
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
557
Senast: Rosett
·
Tjatter Kära Buke-TV-tittare, schlagerfantaster och ni som av misstag råkade klicka er in här—välkomna till årets största, mest prestigefyllda... 25 26 27
Svar
533
· Visningar
10 149
Senast: LenaH
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka