Vårmammor 2010 del 10!

Sv: Vårmammor 2010 del 10!

Hursomhelst så dröjer det inte lång tid innan det är ljust långt in på kvällarna. Det är så skönt när det vänt på riktigt. :laugh:

Nej, visst är det lite så, men samtidigt så kan ju inte jag bestämma vad han ska ha för jobb. Han hade ett säkrare jobberbjudande men lönen och arbetsvillkoren var pinsamma, så jag förstår honom ju. Men visst har du rätt, att han kommer hem och säger att han ska starta eget är ju lite sådär. Det de pratat om är att en av dessa (den erfarne) skulle starta företaget och sambon och den andra vara anställd men så gör de alltså inte nu...

Nu när ni har gemensamt ansvar för en bebis, så tycker jag nog du har en talan i vad han jobbar med, jo. Eftersom det påverkar dig.

Det är ju en annan sak innan man har barn, men nu innebär ju mindre tid och pengar från hans sida att du måste fixa mer tid och pengar till bebis från din sida, t ex om han inte kan vara hemma som planerat i höst. Därför borde det i min bok vara ett gemensamt beslut, annars blir det ju att han ensam bestämmer att du ska vara hemma i höst också, exempelvis. Och det blir ju lite märkligt att inte du får vara med på ett sånt beslut tycker jag.

*kl*

Alltså jag behöver lite hjälp nu, det gäller min vackra häst. Sorry att jag rabblar om honom hela tiden :o Det är så att han har blitt halt igen. Senaste klinikbesöket gav inte ett skvatt, och har aldrig gjort heller. Så nu ska jag prova en alternativ väg och hoppas att h*n ska hitta nåt fel. Så till mitt "problem"
Häst är 17 år nu, går i hagen och jag pysslar med honom, verkar inte lida, går på promenader med honom och ja jag tycker han verkar nöjd med det. Ska jag helt enkelt låta honom fortsätta med det och börja söka ny häst?! Har faktiskt hittat en intressant 3-årig kille 7,5 mil från Bromölla. Dock avskräcker avståndet en aning, åka 100mil och titta på en häst som kanske visar sig vara
störd känns inte så kul :crazy: priset är heller inte så blodigt.

Mao ska jag låta pensionera min gamle vän och köpa nytt ungt blod. Största problemet är slanten?! Se om häst går att få t-märkt kanske så jag får lite på försäkringen iaf som sen får gå till inköp av ny?! Känns som hemsk å ta bort honom också eftersom han är så glad å nöjd med det lilla han gör i dagsläget. Vem vet, om han får gå å skrota nåt år så kanske skadan läker av sig själv??!! Och han går att mysrida :love:

Min högsta önskan är ju att denne alternativmänniska ska hitta problemet och åtgärda det men jag är samtidigt sjukt sugen på skäcken utanför Bromölla....

Senast ändrad:

Apdålig på geografi, men kanske någon i tråden befinner sig nära Bromölla och kan göra en första inspektion av hästen där nere :idea:

Låter väl annars toppen om du har möjlighet att pensionera din häst och skaffa dig en yngre påläggskalv (konstigt ord?) vid sidan om :)

Jo då platsen finns! Pappa blev så sjukt ledsen i går när jag på allvar sa att det kanske var lika bra att avsluta Frasses tid på jorden, men idag gjorde det ont inom mig när jag såg honom gå i hagen och när han kom fram å började mysa med mig i hagen.

Hmm jo, vet ju att EmelieR bor i Bromölla :angel:

Helt fel forum men vad krävs för att få hästen t-märkt?

Om jag hade varit i din sits så hade jag faktistk låtit den gamle bli pensionär.. Och skaffa nytt ungt vid sidan om. Låta gammelman gå och skrota i hagen om han trivs med det. Rida ibland när andan faller på och han pallar för det.

Jag stod ju själv inför samma val förra året, men min häst pallade INTE att bara vara i hagen och skrota, han blev deprimerad. Så jag testade 2 alternativare och det funkade superbra. 4 klinikbesök = utdömd, 1 besök hos alternativare1 = ohalt, 1 besök hos alternativare 2 = ridbar häst igen.

Att den är utdömd av veterinär och att försäkringsbolag godtar det. Men det låter kanske som det mest lämpliga? Skönt att du känner att du ändå kan hehålla din gamle vän!

Diabetesbehandling handlar ju om insulin sprutor morgon och kväll. En himla massa resor till veterinären för blodprov. Allt är sådan som han hatar och blir väldigt stressad av. Det känns skit att behöver fundera på om jag gör det här för hans eller min skull.

Ge det ett tag och ta sen beslutet. Ofta är det väl tyvärr så att vi kämpar för vår egen skull.. Men mår han bra och är pigg så är det ju bara att fortsätta

En veterinär som förstår hästens tillstånd och vad den skall/borde kunna användas till.

Okej, jag ska ringa min gårdsveterinär på måndag och prata med honom om detta, han är väldigt sund i sitt häst tänk.

Påtal om din häst, var vare för fel??!! Känner mig kluven, skäcken utanför Bromölla är SÅ fin och känns som en häst för mig. Knappt häststorlek, Jag har alltid haft en grym förkärlek till ponnys.

Såg att du anmält Canterbury till Bruks, eller ja, att han var direktkvalificerad... När kommer han till sverige? Och var kommer han stå?

min häst började få alla möjliga konstiga problem under hösten.. Avelsmärr, som inte tog sig på 4 försök!! (annars hur lätt som helst att få dräktig). Hon fick regnskållor utan dess like, pälsätare, hosta, mugg osv osv osv. Massa hudrelaterade sjukdomar som ingen av de andra hästarna åkte på, trots att de åt samma mat, stod i samma stall och i samma hage etc.. Sen blev hon inte bra trots mediciner och började få "tics" genom att hon skakade på huvudet när hon skulle äta. Hon fick svårare och svårare att tugga så hon började tunna ur lite grann och såg allmänt ledsen och "grå" ut. Så jag pratade med vet och hon skrev på papperen om utdömning, och försäkringsbolaget godtog detta direkt. Min pålla fick somna in dagen innan julafton. Mycket ledsamt, men hon har det bättre nu! Hon var en helt annan häst på väg till slaktbilen, glad och pigg igen. Inte trött/hägig som tidigare..

usch, nu är det jag som gråter... :cry::cry::cry:

Nej usch va trist, vet dock inte om det var hon jag menade, tänkte på han som fick alternativbehandling :laugh: som du skrev om för några inlägg sedan.

Ahaaa, ja det är iaf inte lika sorglig historia.. Även om det under en period kändes väldigt jobbigt och sorgligt, när han var så deppig.

Han kraschade in i ett hinder. Hindret stod i högersväng och han var fortfarande ställd i språnget (eller vad man skall kalla det) så följderna blev ganska stora. Sönderslitna muskler, helt "ramsned" i skelettet.. Tog som sagt lång tid (~1,5 år), och många besök överallt att få rätt på allt igen. Men nu är han en vinnarmaskin, hi hi hi.

Jo jag bor i Bromölla... På vilket håll är det? Fast hur ska jag kunna säga om du gillar hästen ???

Men jag kanske vet vad det är för nån ... Shoot

Hihi, verkar vara min grej att svara på frågor som inte är riktade till mig :angel: Men, när jag jobbade på ridskola anlitades rätt ofta en hästhandlare söderut för att spara tid och pengar på resor ner. Denna fick av ridskolan en rätt utförlig lista på vilka önskemål/krav vi hade på ridskolehäst. Såå, summa sumarum, Emmah kanske kan lista ner lite runt vad hon vill ha i en häst :idea: (vad pushig jag känner mig nu, fastän jag inte ens är den som letar häst :o)

Visst vore det väl härligt med en solskenshistoria eller två nu efter alla sorgliga djurberättelser!

*ser framför mig hur Emmahs gamling lever skönt pensionärsliv medan Emmah själv busar runt på skånsk skäck*

Visst vore det väl härligt med en solskenshistoria eller två nu efter alla sorgliga djurberättelser!

*ser framför mig hur Emmahs gamling lever skönt pensionärsliv medan Emmah själv busar runt på skånsk skäck*

Jaa, det behövs tycker jag:D

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 606
Senast: Takire
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
541
Senast: Rosett
·
Tjatter Kära Buke-TV-tittare, schlagerfantaster och ni som av misstag råkade klicka er in här—välkomna till årets största, mest prestigefyllda... 25 26 27
Svar
533
· Visningar
10 149
Senast: LenaH
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka