Vårmammor 2010 del 13 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 13 <3

Nja... för mig är en skogsmulle häst en häst som inte tävlas eller tränas så där klassar ju inte distanshästar in även om de mesta dels kanske rids i skogen :)

Vi ska f.ö. tapetsera i sommar i köket men vi är väldigt osams om tapet så det slutar säkert med målarfärg som vanligt när vi inte är överens :grin: Ganska otroligt att vi har tapeter i tv-rum och matsal...

tv-rum_141818461.jpg

Ja jag har lite roligt! red lektion i dag igen. (det är min granne som är tränare) och efter att hon böjde igenom honom så gick han riktigt bra, men bensinen tog slut i stället. orkade inte trava fram då. Snacka om att försöka smita undan på alla sätt. Men han gick bra trots allt! Så i helgen får vi rida ut och smällta allt!!!

Vi hade strömavbrott i går. Precis när jag tänkte börja med middagen, så gubben fick ta med hämtpizza på vägen hem. 1½ timme var vi utan. Lång tid för att vara hos oss, var säkert en del träd som blåst över ledningarna i går.

Nja... för mig är en skogsmulle häst en häst som inte tävlas eller tränas så där klassar ju inte distanshästar in även om de mesta dels kanske rids i skogen :)

Fast jag känner mig väldigt skogsmullig när jag skrittar ute i skogen i gamla slitna träningsbyxor. Den som möter oss hemmavid skulle knappast tro att vi tränar för större klasser :o:D Men som jag säger, i skogen är det ingen som ser en :angel: Det som avslöjar att vi inte är riktiga skogsmullar är nog hennes rosa träns.

kl
Jag har nu hämtat ut ett jättestort :eek: SB-paket. T tackar och bockar. Redan den oöppnade lådan är föremål för bus och lek.

Men vem som än är vår hemlige SB-lämnare gav mig en grym prestationsångest :crazy:.

Kan du inte resonera med fodervärden? Han kanske har lugnat sig lite med åren, och skulle trivas bättre med ett pensionärsliv. Samtidigt så mår en gammal kropp verkligen inte bra av att inte röra på sig. O har han då väldigt dålig syn så han inte kan motioneras över huvud taget, så kanske det är bättre att han får sluta sina dagar nu innan han blir stel och får ont.

Hur har ni löst transporterna innan? Är det bättre med en lastbil?

Vad är det förresten för stam? Han påminner om min kompis gamla fodervärds häst.

Jag har tyvärr inte hans stam, men jag tror att han är efter furidant. När var han foderhäst? jag köpte honom 2001 och då hade han stått hos min ridlärare i 1,5 år. :)

Han går inte in i någonting. Innan har det tagit mellan 2-4h, senaste gången så fick han en filt över huvudet och efter 2 h travade han in. Han har även blivit invinschad, lugnande osv. Har haft dit nh-tränare, vi har stått och bråkat - jag vrålade på honom och han stegrade sig, typ. Ingenting har fungerat.

Pratade med hans ägarinna och hon sa att han blivit dålig ganska fort och att det i stort sett inte gick att göra något annat än att skritta och trava och att han var väldigt snubblig. :( ska iaf åka och säga hejdå, även fast det kommer att vara hemskt. :cry:

Senast ändrad:

SB-listan, vilka har fått sina paket?
Emelie - japp
mikan -yes
Doris - jajjamen
Modett - ja
AKB- Yesbox
Emmah.S - Jepps!
Michellan - jo då
Viv - javisst
Western_Ivy - jao
aneka- yeppyepp
zazzarazz - Japp
Zody - jadå, ska hämtas efter jobbet
Svartfot -You Betcha
Armani__ - Jodå!
Oregano - Oui

Nej inte han utan ett syskon till honom i så fall. Detta var näml ett sto.

Att bara skritta kommer man långt på kroppsmässig. Men frågan är väl då om den mentala biten får sitt. Ett alternativ är kanske att ge honom sommaren med värme och bete. Men frågan blir då om det är värt att utsätta honom för transporten och för en så kort tid.

Ush… Det är inte lätt att råda.

SB-listan, vilka har fått sina paket?
Emelie - japp
mikan -yes
Doris - jajjamen
Modett - ja
AKB- Yesbox
Emmah.S - Jepps!
Michellan - jo då
Viv - javisst
Western_Ivy - jao
aneka- yeppyepp
zazzarazz - Japp
Zody - jadå, ska hämtas efter jobbet
Svartfot -You Betcha
Armani__ - Jodå!
Oregano - Oui
Juzzzen- Hell ya!

*tiosmåteckentralalaaa*

Usch vad hemskt..Så svårt ocg råda när man inte vet hur det är ställt..Men det där med transporten trasslar ju till det..

och jag vet hur det är och ah en häst som inte klarar av att stå..

Men tänk så många fina år han fått:)

(klen jäkla tröst, men vet inte annars vad jag ska säga)

Styrkekram!

Åh skrev ett långt inlägg och så muppade sig datorn...

Vi brukar förlimma väggarna. Rollar dem med tapetklister som får torka in. (nu har vi rena gipsväggar eftersom vi renoverar) Sen brukar vi få låna ett tapetbord av en hantverkare. Man kan ställa in hur lång våd man vill ha. Drar till önskad längd och samtidigt rullar tapeten i klister! Hemligheten med att tapetsera är att SLÖSA men klister!

Mycket lim is the shit! Förlimmade också nu, glömde jag att skriva, när väggen var så törstig. Sen limmades varv 2 allt eftersom. I övrigt så måste jag ju bara säga I :love: easyup!

kl
Hämtade ut H´s SB-paket idag och säger som Svartfot - jättestort :eek: Bara lite sugen på att tjuvkika :angel:

Nej. Funderar på att fråga min equite om hon kan följa med och titta och vad hon tror, men det är ju lite tajt om tid, den 14 e är det planerat. Åh, blir tokig. Vet varken in eller ut. :(

Min sambo tycker att vi ska ta hem honom, så kan han skritta på honom. Vilket skulle kunna gå, men samtidigt ska jag köpa en annan häst nu när vår hyrda fjording kommer och jag vet inte hur mycket tid jag hinner med. En lösning är ju att rida ut på en av "mina" hästar med jeppe varje dag och sen ta en på banan. Vill inte sätta honom i en situation där han blir lidande heller, för nu när han är så gammal är det ju extra viktigt att han håller igång. Phhu.

Hjärtat är verkligen slitet itu just nu. :(

Vi ska f.ö. tapetsera i sommar i köket men vi är väldigt osams om tapet så det slutar säkert med målarfärg som vanligt när vi inte är överens :grin: Ganska otroligt att vi har tapeter i tv-rum och matsal...

tv-rum_141818461.jpg

Hihi, ja attans att man ska vara 2 om beslutet.. :D Jag anser mig ha lite tur ändå, som har en karl som inte bryr sig så särskilt mycket om inredning. De gånger han ska vara med och tycka ta det ju så mycket längre tid :angel:

Har veterinären sagt något om hans syn? Kommer den bli sämre snabbt eller kan det hålla sig som det är?
Hur skulle han klara sig på ett nytt ställe där han inte känner terrängen eller stallmiljön?
Som någon annan skrev, är det värt den stressen det innebär för honom att resa om det bara är för en kort tid som du kan ha kvar honom?
Hur lång transport handlar det om?

Åk dit och hälsa på hästen så är det kanske lättare att göra en egen bedömning och bestämma hur du ska göra :)

kl
Vill förresten någon bli granne med Svartfot? Nä, skämt åt sido. Samma hus men en granntrappuppgång har ombildats till bostadsrätter och flera säljs nu vidare. Det är fina lägenheter, innanför tullarna i ett lugnt område. Så funderar någon på att bosätta er innanför tullarna och vill ha tips på fina lägenheter så kasta iväg ett PM. Tyvärr så kostar de dock efter läget och utsikten.

Ifall han är så som de beskriver tror jag att det är bättre att ta bort istället för att stressa en gammal häst med flytt och speciellt lastning ifall de inte gillar det.

Att bara ha kvar av egoistiska skäl är inte rätt. Dessutom måste det vara lättare att han tas bort hos någon annan när "banden redan är klippta" än att ta hem och kanske behöva göra det om det par månader?

Jag vet att det är svårt beslut, även fast det inte är en av dina (de du har hemma).

Jag gick och funderade på om Zadac skulle kunna gå som sällskapshäst, men han hade för ont. Bara man linementade ryggen så stod han och slog med bakbenet, denna häst sparkade ALDRIG. han blev elak i hagen osv. Den sista månaden blev han så markant sämre att det svåra beslutet var inte så svårt. Men jag är glad över de två veckorna vi fick innan det var dax. Stod och borstade honom varje kväll och grät nästan varje dag. Detta gjorde att det blev lättare att gå vidare. Sista kvällen satt jag i hans box och bölade säkert en halvtimme.

Om jag var du skulle jag nog åka ut och ta adjö. (enligt vad du skrivt att nuvarande ägaren sagt och att han är så gammal)

*kl*

Fick massor med pannbiff och potatismos kvar från kvällsmaten idag. Kan man frysa mos? I så fall tänkte jag passa på att göra matlådor till Flisan för hon gillade pannbiff starkt. Har för mej att Cyllene gjorde matlådor med mos...

Det funkar att frysa mos, det kan bli lite vattnigt när det tinar men häller man av det värsta vattnet och blandar i lite smör tex så går det bra, Mikaela hade inga invändningar när vi gjorde så :)

Det är nog inga problem, det är ju mos i dom där frysta fiskgratängerna från affärerna.

Hihi, ja attans att man ska vara 2 om beslutet.. :D Jag anser mig ha lite tur ändå, som har en karl som inte bryr sig så särskilt mycket om inredning. De gånger han ska vara med och tycka ta det ju så mycket längre tid :angel:

hahhaha, hade lätt kunnat vara jag som skrev det där. Det är så skönt att få bestämma själv. Men ibland vill ju sambon framföra sina åsikter och då tar det längre tid att gå igenom hur det skall se ut :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 568
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 557
Senast: Edla
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
555
Senast: Rosett
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 676
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka